Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ofta mockar ni ur hönshusen?  (läst 21437 gånger)

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Hur ofta mockar ni ur hönshusen?
« skrivet: 03 jan-12 kl 15:15 »
-Ja, som ni ser, hur ofta mockar ni ur era hönshus helt?
Sopar rent och byter all strö?

Jag hat 3 mindra hönshus utan "bajsskiva" så de skiter fritt
och har fri utegångstid..om man kan säga så...
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

David97

• Gäst
SV: Hur ofta mockar ni ur hönshusen?
« Svar #1 skrivet: 03 jan-12 kl 15:20 »
Varje vecka..

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2 skrivet: 03 jan-12 kl 15:33 »
Beror på hur många det finns där och vilken årstid det är.

Våren och sommaren när mina går i avels grupper så bytar jag strö när det börjar bli skitigt då hönsen är ute så mycket så man behöver inte så ofta byta då.

Hösten och vintern blir det skitigare då de går inne så mycket så då brukar jag mocka ut några gånger i månaden.

Mvh Oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

pyromanen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 jan-12 kl 15:42 »
2-4 ggr om året.
Deras sittpinnar är på ett sluttande galler över en "bajsbinge", så skiten hamnar normalt inte i "krafsbädden". För övrigt är de mycket ute året om, så det är inte så intensivt använt därinne. Utfodringen är också ute. Ja inte fritt ute då, utan i "panserhönsgården" som de alltid har tillgång till även när vi är borta. Helt fritt ute är de bara när vi är hemma (som oftast är vi det). "Panserhönsgården" är ca 20 kvadratmeter, har kraftigt nät som även håller mot grävling,  nergrävt ½ meter och även tak. Det är sand på backen, vilket vi gräver bort vid behov (när det blir för geggigt) och lägger på nytt (från ett sandtag i skogen)
Oftast räcker det för oss att gödsla ut 2 ggr /år, men när det varit långa perioder med mycket snö ute har de varit mer inne och då har vi fått gödsla ut lite oftare.

MrsB

• Småland
« Svar #4 skrivet: 03 jan-12 kl 17:56 »
Mockar ut skit från bajsbrädor varje dag. Tar vad jag kan se på golvet också. Har jordgolv med halm ovanpå. Denna halm läggs in i november eller när det börjar bli kallt. Tas ut i april eller när våren kommer. De har alltså enbart jordgolv på sommaren. 1 gång i veckan byter jag halm i deras reden. Skall kanske tillägga att när halmen tas ut på våren görs en storrengöring av hönshuset. Likaså på hösten innan halmen tas in. Då tvättas och dammsuges det hej vilt  ;D Fönstern putsas. På vintern har de gardiner för fönstern och de tas bort på våren.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #5 skrivet: 03 jan-12 kl 18:47 »
Allt bajs varje dag och allt spån 2 gånger i månaden ungefär. Storstädning med fönstertvätt o.d. 2 gånger varje år, vår och höst.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 03 jan-12 kl 18:58 »
Lite olika men ca 1-4 gånger i veckan. Dv kochina tycks av någon anledning inte lorta ned lika snabbt så där blir det oftast ca 1 gång var 14:e dag. Allt mockas ut o byts per gång.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
« Svar #7 skrivet: 03 jan-12 kl 19:10 »
Var 3:vecka tas allt ut och det städas rejält.

Där i mellan så plockar jag bajskluttar varje dag med kattoaspade  ;D
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 03 jan-12 kl 19:18 »
Varje eller varannan vecka,lite beroende hur det ser ut
Fjäderfän och kaniner

vindensbonig

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 jan-12 kl 19:22 »
1gång i veckan det får räcka .

Terese

• Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
« Svar #10 skrivet: 03 jan-12 kl 19:25 »
Runt vattnet och under sittpinnarna gör vi rent ca en gång i veckan, beror på hur slabbigt det känns. Resterande mockas när det känns skitigt, dom får ganska kontinuerligt nytt höbös ovanpå. Under det dryga året som jag har haft höns har jag haft så väldigt olika antal så jag har inte riktigt fått in några bra städrutiner ännu.
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

flax

• Halland
« Svar #11 skrivet: 03 jan-12 kl 19:38 »
Varje dag: skrapa bajsbrädor, byta vatten, fylla på mat.

Varje vecka: Mocka ut allt spån, fylla på nytt på golv och byta hö i redena, skura bajsplattor & matkärl.
Skura sittpinnar.

Varje halvår: extra rengörnning av reden, pinnar, bajsbrädor, byts ut vid behov.

Varje år (vår) storstädning, målning odyl.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 04 jan-12 kl 05:35 »
Har stort hönshus, ca 3 x 4 meter i golvyta, jordgolv med torra lövoch ev bräken och cutterspån från sågen blandat. Jag brukar mocka ut ca fre eller fyra ggr per år
Västgötamor

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 04 jan-12 kl 07:43 »
Gödselbrädor mockas var annan vecka. Hela hönshuset ca var 4-8 vecka beroende på hur vädret är. På vintern är ju hönsen mer inne då det i Skåne regnar och blåser en del  ::) och då blir det ju skitigare snabbare... Och nä, det är inte jag som håller dem instängda det är dom som inte gillar att vara ute lika mycket  :P
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #14 skrivet: 04 jan-12 kl 08:45 »
1-2 gånger i veckan bror på vilken årstid
våren/sommaren 1 gång i veckan
Hösten/vintern 1-2 gånger i veckan  :)
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #15 skrivet: 04 jan-12 kl 08:58 »
Gödselbrädan städas vid behov= på sommaren då det är torrt och fint kan det vara några månader i mellan, på vintern när man börjar känna av ammoniak i luften. Golvet städas 1 gång om året om det är torrt, vi börjar med ett lager torv på ca 10 cm sen blir det en bladning av torv/kutterspån/spanmålsskal mm.
Skulle golvet bli blött får man städa direkt för att inte få problem
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

rosita51

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 04 jan-12 kl 09:26 »
Jag har bara 5 höns och jag städar av bajsbrädan varje dag och tar enstaka kluttar i ströet på golvet. Byter halmen i redena varje månad och städar hela hönshuset var annan månad. Mina höns har varit ute hela dagarna sedan de flyttade hit, så det blir inte så smutsigt inne. Jag plockar kluttar på gräsmattan 2-3 gånger i veckan och inne i hönsgården efter de dagar de har gått där, när vi inte är hemma.
MVH Rosita zon 1

Eurydike

• Småland
« Svar #17 skrivet: 04 jan-12 kl 09:32 »
Har inte haft höns tillräckligt länge för att hinna mocka ut golvströet en enda gång än.  ;D
De är inte inne i hönshuset annat än för att äta och sova. Kan inte se att de utfört några behov inne i ströet alls.
I hägnet har jag mockat lite dock.

Göselbrädan under nattpinnarna städas minst en gång i veckan. Ibland mer om de sitter på samma pinne varje natt.

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 04 jan-12 kl 10:09 »
Härligt med en massa svar!

Hur bred är en "bajsskiva" och hur långt under pinnen sitter den ungefär?
Jag har både små och stora hönor.

Har inget sån skiva nu, men kan tänka mej att den måste vara tacksam att ha.
Sitter den fast med "spår" och är gjord av någon målad skiva?
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

rosita51

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 04 jan-12 kl 14:45 »
Hos mig är bajsbrädan gjord av plåt 120x60 cm och den sitter ca 30 cm under sittpinnen från vägg till vägg. Jag har inget nät över eftersom hönsen inte verkar vilja gå på plåten. Plåten har jag klätt med byggplast och när jag städar (var annan månad), byter jag plast. Plåten vilar på nån sorts vinkeljärn och är lätt att lyfta ut.
MVH Rosita zon 1

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser