Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kochin (Stor Kochin) i Uppland blev dvärgkochin som behålles men vad heter färgen  (läst 4123 gånger)

Dvärgtuppen

• Uppland
Så det kan gå. Skulle sälja mina Storkochin men de blev omrasade till dvärgkochin så jag behåller dem. Då passar jag på att fråga, vad har de för färg.

Hej,

Jag har en tupp och en höna till salu. De är fem månader gamla, tuppen har börjat gala men hönan har inte lagt något ägg ennu.

Säljes endast som par ****** kr.

Finns i ***.
r****@gmail.com
« Senast ändrad: 03 jan-12 kl 16:18 av Dvärgtuppen »

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kochin (Stor Kochin) i Uppland
« Svar #1 skrivet: 02 jan-12 kl 21:22 »
Är det verkligen stor Kochin på bilden? Om man jämför med betongplattorna så ser det mer ut som dvärg.  Eller är betongplattorna gigantiska ??? Om man ställer en av mina stora Kochin på en "vanlig Betongplatta " så ser man nämligen knappt plattan.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dvärgtuppen

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 03 jan-12 kl 11:08 »
Jag har varit helt säker på att det var storkochin då de såldes till mig som två Storkockin hönor men när det visade sig att det var en tupp och en höna känndes det som att jag behövde sälja då jag var rädd att mina dvärghöns skulle skadas en alt för stor tupp. Men nu när du säger det så har de stannat lite väl i växeten på sistone. Detta innebär att jag kan behålla dessa vilket är kul för mig (men mindre kul för en av mina andra tuppar).

Tack för att du uppmärksammade detta. Innan jag stänger tråden vill jag bara fråga vad deras färger heter?

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #3 skrivet: 03 jan-12 kl 11:57 »
Jag har varit helt säker på att det var storkochin då de såldes till mig som två Storkockin hönor men när det visade sig att det var en tupp och en höna känndes det som att jag behövde sälja då jag var rädd att mina dvärghöns skulle skadas en alt för stor tupp. Men nu när du säger det så har de stannat lite väl i växeten på sistone. Detta innebär att jag kan behålla dessa vilket är kul för mig (men mindre kul för en av mina andra tuppar).

Tack för att du uppmärksammade detta. Innan jag stänger tråden vill jag bara fråga vad deras färger heter?

Hönan tror jag är svart björkfärgad eller silversvarthalsad.
Tuppen är jag osäker på.
Men fina är de :D
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

David97

• Gäst
Tuppen är väl Lax? Eller ganska dålig lax..

Lx färgaad tupp:
« Senast ändrad: 04 jan-12 kl 12:19 av David97 »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Tycker TS tupp ser ut att vara blandfärgad? ???

Aa ... Min lilla laxgosse.  :( R.I.P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dvärgtuppen

• Uppland
Vad är blandfärgad? Ej rasren? Intressant, kan man konstatera att hönan är björkfärgad?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Jodå, rasren ser han ut och vara men hans färg ser inte "ren" ut. Alltså, färgen har inget bestämt namn som t.ex. - svart, vit, gul, röd, guldsvartrandad, guldsvartbandad, silversvartfläckig, laxfärgad, svart silverhalsad m.m m.m ... Färgen ser ut att vara en blandning av massa olika färger om du förstår hur jag menar. T.ex. om man tar en svart tupp och parar den med en röd höna, sedan kanske man tagit de kycklingarna som då kan vara svarta med rött i kragen och para vidare med individer av ännu fler nya färger osv. Då får man djur med alla möjliga färger, oftast väldigt vackra färger men inte "färgrena" eller färger som är godkända för att t.ex. ställa ut djuren.

Hönan din tycker jag ser svart silverhalsad ut (om det heter så nu, färgerna byter ju namn ibland).
« Senast ändrad: 04 jan-12 kl 23:00 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dvärgtuppen

• Uppland
Aha, då förstår jag. Han har ingen utställningsring i allafall och jag har inga avelsambitioner på honom. Tack ni som svarat och i och med det hjälpt mig att undvika det pinsamma i att sälja fel ras till någon. Jag hat iof hängt ur mig på forumet som en ganska förvvirrad person men det bjuder jag på och berättigar detta med att säga att jag är nybörjare på området.

David97

• Gäst
Aa ... Min lilla laxgosse.  :( R.I.P

Oj.. Förlåt.. Visste inte det..  :-\ Jag tog den som var bäst... Och jag tyckte jag kände igen den, men kom inte på vart jag sett han..

sonja på slätten

• Halland
Dvärgtuppen , du är verkligen inte ensam om din förvirring, ta t.ex den du köpte dina "stora Kochin" av.
Och om man läst detta forum en tid finner man åtskilliga som visat sig ha något helt annat än de trott.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Absolut inget fel i att vara nybörjare. Det har vi alla varit någon gång  ;) Jag hoppades du inte tog min fråga som kritik det var nämligen inte menat att vara elak eller spydig. Jag reagerade mest på att dom  såg så små ut...

Själv började jag min hönsägarkarriär med Orpington som var allt annat än rastypiska när det gällde storlek och typ.... Men dom var gula, gulliga, värpte ibland och dom var mina första favorit höns  :-*

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 1 användare
William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser