Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Omvandla WATT till faktisk kostnad per månad vid konstant drift.  (läst 42344 gånger)

Existens?

• Gäst
Ja, på ett eller annat sätt ska dom ändå peta en i ögat.

mm.. den lägsta fasta avgiften jag kan få för 10,6 öres överföring är 2208 kr.. och då är det 16 amp. Jag funderar på att gå ner dit, det skulle klara de flesta maskiner ändå.
Den fasta avgiften på 800 kr som också är för 16 amp, avser lägenheter.

Uppfinnaren

• Småland
Hej,

vill gärna tipsa om EON's experiment: 100koll

Då får man en mätare hem som visar elförbrukningen och då kan man till exempel se hur mycket det påverkar om man släcker en lampa. Man kan lägga in elpriset och se månadskostnaden mm.

Vi som har direktverkande EL, med -5 grader igår, använde 61 kWh, kostnad 100,65 kronor... per dag alltså ...............

Själva experimentet går ut på att man kan sänka elförbrukningen med 20% bara genom att titta på den (vara medveten). Läs mer på:
http://eon.se/templates/Eon2TextPage.aspx?id=71328&epslanguage=SV

experimentet börjar i februari och man kan fortfarande anmäla sig!

Gott nytt år!
Make the world your priority, live your life ecologically

Existens?

• Gäst
Jag har flera gånger fört fram till mitt elbolag att nu när avläsningen sker varje månad, automatiskt. Så borde elmätaren av sig självt nollställas vid varje avläsning. Då skulle man enkelt kunna se om man håller sig inom sin budget. Jag har t.ex max 2000 kw per månad som önskemål, ser jag då att jag den tjugonde är uppe i 1700 kw, så finge jag snåla lite för att hålla mig inom ramen.
Ingen klarar ju att hålla reda på vad mätaren stod på vid förra avläsningen, och stå där och huvudräkna.
En bensinpump på en mack börjar ju t.ex alltid på noll, den fortsätter ju inte där förra kunden slutade...

Men dom fattar inte, eller vill inte fatta.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Innan man börjar ondgöra sig alltför mycket över nätavgifterna så ska man tänka på att det är skillnad på nätbolag och elhandelsbolag.

Nätbolaget är ju det som ansvarar för att hålla med distributionsledningar och ser till att energin verkligen kommer fram till abonnenten, och deras kostnader påverkas ju inte av hur många kWh som en viss abonnent förbrukar per år, utan bara av vilken toppström abonnenten kan tänkas förbruka som mest (och den bestäms ju av huvudsäkringarna).

Den överföringsavgift per kWh som nätbolaget tar ut är tänkt att täcka förlusterna i nätbolagets anläggningar (ledningar, transformatorer osv) och förluster pga oärliga abonnenter som kopplar förbi sina elmätare.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Jag har flera gånger fört fram till mitt elbolag att nu när avläsningen sker varje månad, automatiskt. Så borde elmätaren av sig självt nollställas vid varje avläsning. Då skulle man enkelt kunna se om man håller sig inom sin budget. Jag har t.ex max 2000 kw per månad som önskemål, ser jag då att jag den tjugonde är uppe i 1700 kw, så finge jag snåla lite för att hålla mig inom ramen.
Ingen klarar ju att hålla reda på vad mätaren stod på vid förra avläsningen, och stå där och huvudräkna.
En bensinpump på en mack börjar ju t.ex alltid på noll, den fortsätter ju inte där förra kunden slutade...

I så fall ska du nog inte börja med att prata med nätbolaget, utan ta upp saken med de arbetsgrupper inom standardiseringsorgan (t ex IEC) som bestämmer föreskrifter för elmätare.
Jag tror det är en ganska grundläggande regel i sådana här debiteringsmätningssammanhang att elmätaren överhuvudtaget inte ska gå att nollställa (annat än möjligen om den skickas in till tillverkaren eller centralverkstad), för att undvika en möjlighet till manipulering och fusk.

Däremot skulle man ju kunna önska sig en "trippräknare" som kunden själv kan nollställa när så önskas.
Annars är det ju lätt gjort att utnyttja elmätarens S0-utgång eller medelst en fototransistor känna av den LED som blinkar t ex 100 gånger per kWh, för att styra ett eget räkneverk. Det finns många som håller på med sådana sorters loggning.
Tänk på att LED:en ofta ger infrarött ljus så den syns inte med blotta ögat. Med en digitalkamera (enkel mobilkamera duger) är det dock lätt gjort att hitta den.

Existens?

• Gäst
Innan man börjar ondgöra sig alltför mycket över nätavgifterna så ska man tänka på att det är skillnad på nätbolag och elhandelsbolag.

Nätbolaget är ju det som ansvarar för att hålla med distributionsledningar och ser till att energin verkligen kommer fram till abonnenten, och deras kostnader påverkas ju inte av hur många kWh som en viss abonnent förbrukar per år, utan bara av vilken toppström abonnenten kan tänkas förbruka som mest (och den bestäms ju av huvudsäkringarna).

Den överföringsavgift per kWh som nätbolaget tar ut är tänkt att täcka förlusterna i nätbolagets anläggningar (ledningar, transformatorer osv) och förluster pga oärliga abonnenter som kopplar förbi sina elmätare.

Det är riktigt, men man får också tänka på att elnätsbolaget kan man inte byta, där är man låst till den som äger ledningen fram till ens hus.
Så myndigheterna har ju koll på just dessa avgifter av den anledningen.

I så fall ska du nog inte börja med att prata med nätbolaget, utan ta upp saken med de arbetsgrupper inom standardiseringsorgan (t ex IEC) som bestämmer föreskrifter för elmätare.
Jag tror det är en ganska grundläggande regel i sådana här debiteringsmätningssammanhang att elmätaren överhuvudtaget inte ska gå att nollställa (annat än möjligen om den skickas in till tillverkaren eller centralverkstad), för att undvika en möjlighet till manipulering och fusk.

Däremot skulle man ju kunna önska sig en "trippräknare" som kunden själv kan nollställa när så önskas.
Annars är det ju lätt gjort att utnyttja elmätarens S0-utgång eller medelst en fototransistor känna av den LED som blinkar t ex 100 gånger per kWh, för att styra ett eget räkneverk. Det finns många som håller på med sådana sorters loggning.
Tänk på att LED:en ofta ger infrarött ljus så den syns inte med blotta ögat. Med en digitalkamera (enkel mobilkamera duger) är det dock lätt gjort att hitta den.

Som jag ser det är problemet att dom har upphandlat de billigaste mätarna. Tekniskt vore det ju en skitsak att ha en trippmätare som nollställs automatiskt varje avläsning, och en annan som fortsätter gå och rapporterar till bolaget.

Men frågan är ju vad ett elbolag vinner på att kunderna börjar spara ström...Ingenting, tvärtom.

Heddan76

• Norrbotten
På våra kamstrup mätare så finns det bl.a. trippmätare. Den har också momentan förbrukning och lite annat lull-lull. Dessa mätare sitter hos nästan alla kunder i hela våran kommun...så att de skulle vara nå mycket dyrare tror jag inte...de har faktiskt vunnit upphandlingen och då brukar priset vara en mycket viktig faktor.

Ulric Eriksson

• Gäst
Går det inte att ladda ner uppgifterna på webben? I så fall är det en smal sak att tota ihop en webapplikation som har trippmätare eller vad man vill. Koppla till MRTG så får man egna grafer också.

take

• Östergötland
    • De Klomp
På m.nu kan man köpa allt som kan tänkas behövas för att hålla koll på elmätaren.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

kackelmann

• Skåne

Håller delvis med dig. Visst är det skillnad på avgifterna. Men för mig som elkund spelar det i slutändan ingen roll hur många kockar som är ansvariga för att koka ihop min elektronsoppa. Räkningen ska betalas och slår man ut hela kostnaden för elen över antalet kWh så får man fram vad det kostar att rosta en brödskiva. Och det skeva med de fasta avgifterna är, tycker jag, att ju färre skivor man rostar desto dyrare blir varje skiva. Det finns svaga incitament för att spara på energin när man kommer ner till ganska låga förbrukningssiffror. Min förbrukning i lägenheten jag bodde i länge sen var ca 500kWh om året, kWh-kostnaden var då närmare 4kr med allt inräknat.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Mårten gås

• Uppland
Håller delvis med dig. Visst är det skillnad på avgifterna. Men för mig som elkund spelar det i slutändan ingen roll hur många kockar som är ansvariga för att koka ihop min elektronsoppa. Räkningen ska betalas och slår man ut hela kostnaden för elen över antalet kWh så får man fram vad det kostar att rosta en brödskiva. Och det skeva med de fasta avgifterna är, tycker jag, att ju färre skivor man rostar desto dyrare blir varje skiva. Det finns svaga incitament för att spara på energin när man kommer ner till ganska låga förbrukningssiffror. Min förbrukning i lägenheten jag bodde i länge sen var ca 500kWh om året, kWh-kostnaden var då närmare 4kr med allt inräknat.

En bekräftelse på att politiker fullständigt skiter i miljön, att elen kommer till största delen från kolkraftverk skiter dom totalt i.
Enda vettiga man kan göra är att skaffa egen el.
Energiskatten ligger väll mellan 60-90% och pendlar?
Där är ju även el inräknat bland annat.
Hur som helst är transportförlusterna enorma när det gäller el, från kraftbolag till hem, där tjänar man på att skaffa eget.
Kanske även är transportförlusterna som är så stora att gatubelysningen accepteras, eftersom förlusterna är så pass stora i alla fall, i alla fall på dom ställen där elen transporteras mellan lyktstolparna till hemmet.
Hur man vrider det är det ändå hyckleri från politikers sida.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

take

• Östergötland
    • De Klomp
En bekräftelse på att politiker fullständigt skiter i miljön, att elen kommer till största delen från kolkraftverk skiter dom totalt i.
Hur som helst är transportförlusterna enorma när det gäller el, från kraftbolag till hem, där tjänar man på att skaffa eget.
Kanske även är transportförlusterna som är så stora att gatubelysningen accepteras, eftersom förlusterna är så pass stora i alla fall, i alla fall på dom ställen där elen transporteras mellan lyktstolparna till hemmet.

Nu behöver du samla dig lite och skriva ner lite mer begripligt vad du vill ha sagt, för jag förstår verkligen inte.

Existens?

• Gäst

Men just el bör väl rimligtvis höra till det som har lägst transportförluster??

Vad vill du ha sagt egentligen?

Mårten gås

• Uppland
Men just el bör väl rimligtvis höra till det som har lägst transportförluster??

Vad vill du ha sagt egentligen?

Därför man kör med så hög spänning, för att förlusterna ska minimeras, därför är tusentals volt i ledningarna, och inte 6 eller 12 volt.
Hur som helst är förlusten ändå stor.
Räknar man även med förlusterna i transformatorerna blir förlusterna ännu större.

Ta ett exempel som att ett kolkraftverk ligger i Polen och man hämtar sin el därifrån, och man värmer stugan med el.
Möjligen kan det mindre energiförlust än att transportera kol från polen med lastbil för att elda i sin stuga, men inte mycket mindre tror jag.
För det första kan man transportera kol med båt, vilket skulle sänka transportkostnaderna med minst 99%.
För det andra finns ingen anledning att transportera varken el eller kol från Polen, det som finns här räcker och blir över, om man hushåller med elen.
Men det skiter som sagt politiker i.
Eftersom sparsamhet med el belönas för dåligt, snarare bestraffas.
« Senast ändrad: 01 jan-12 kl 16:10 av agent »
Red´s Dead.

anders50

• Gäst

Vet inte om jag fattat rätt, men varför kan du inte kolla själv på elmätaren?  Du ser ju även på varje faktura vad mätaren stått på vid varje månads avläsning. 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sen vore det kul att veta vad alla har för el-leverantörer och nät ägare när ni diskutera priser.

Själv har jag E.on till båda och kan inte tänka mig bättre vad gäller förståeliga fakturor och bra koll på internet.

Existens?

• Gäst

Hur som helst är förlusten ändå stor.

7-8 % är förlusten på riktigt långa avstånd.
Är det så himla mycket?

Existens?

• Gäst
Vet inte om jag fattat rätt, men varför kan du inte kolla själv på elmätaren?  Du ser ju även på varje faktura vad mätaren stått på vid varje månads avläsning. 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sen vore det kul att veta vad alla har för el-leverantörer och nät ägare när ni diskutera priser.

Själv har jag E.on till båda och kan inte tänka mig bättre vad gäller förståeliga fakturor och bra koll på internet.

Naturligtvis kan jag göra det. Men jag vet inte vad du har för slags minneskapacitet ;) själv glömmer jag alltid antingen siffran från fakturan när jag går ut till elmätaren, eller så glömmer jag siffran utifrån på väg in.
När allt kunde avhjälpas så mycket enklare, där den siffran som man ser på mätaren, är den man just nu är upp i.
Min mätare står nu på nånstans 123 458 kwh..lite krångligt att hålla reda på jämt.
Kollar man sitt saldo i mobilen t.ex, så får man ju upp det aktuella, inte vad man ringt för under de 10 senaste åren..

Jag har ett lokalt kraftbolag, samma för både överföring och el. Alla tar ju samma pris, på nåt öre när, så det finns inget att krångla med.

anders50

• Gäst
Naturligtvis kan jag göra det. Men jag vet inte vad du har för slags minneskapacitet ;) själv glömmer jag alltid antingen siffran från fakturan när jag går ut till elmätaren, eller så glömmer jag siffran utifrån på väg in.
När allt kunde avhjälpas så mycket enklare, där den siffran som man ser på mätaren, är den man just nu är upp i.
Min mätare står nu på nånstans 123 458 kwh..lite krångligt att hålla reda på jämt.
Kollar man sitt saldo i mobilen t.ex, så får man ju upp det aktuella, inte vad man ringt för under de 10 senaste åren..

Jag har ett lokalt kraftbolag, samma för både överföring och el. Alla tar ju samma pris, på nåt öre när, så det finns inget att krångla med.

Ta med både faktura och en penna ut till mätaren .  Det ska inte vara för lätt....allt går att krångla till!  ;)  Men visst vore det bra som du säger.

Och det där med att det inte skiljer nåt i pris.......Just därför vore det kul att få veta vilka bolag folk har som säger att de har så väldigt billig el!  OBS! Du är nu inte någon av dem!
Men de finns på flera forum och även här. Många vet ju inte ens att det tillkommer en nätavgift och årsavgift på el-priset!

Mårten gås

• Uppland
7-8 % är förlusten på riktigt långa avstånd.
Är det så himla mycket?

Förlusten med båt sägs vara 1% av lastens värde.
Lägg även till förlusten att omvandla kol till el, och sedan el till värme, i stället för att direkt elda med kol till värme i huset, ska du få se vilka energiförluster det blir till dom där 7-8% du fick fram.
Har du räknat in förlusterna för transformatorn i dessa 7-8%?
Red´s Dead.

take

• Östergötland
    • De Klomp
Förlusten med båt sägs vara 1% av lastens värde.
Lägg även till förlusten att omvandla kol till el, och sedan el till värme, i stället för att direkt elda med kol till värme i huset, ska du få se vilka energiförluster det blir till dom där 7-8% du fick fram.
Har du räknat in förlusterna för transformatorn i dessa 7-8%?

Har du glömt att kolen ska lastas om från båten till affären och sen hem till folk? Kommer du ihåg engelska sjukan, den berodde bland annat på koleldningen i london, dit vill vi inte åter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser