Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör ni med bocken?  (läst 4632 gånger)

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Hur gör ni med bocken?
« skrivet: 31 dec-11 kl 12:48 »
Min Freja har killat i morse. Det blev en liten kille.
Men nu till problemet. Har satt in dem i ladugården, så att de ska få lite lugn och ro och framför allt lära känna varandra. Första gången för henne.
Nu blir bocken ensam med vår andra tjej, men vad gör jag den dan hon killar och han blir helt själv.

Hur gör ni andra? Första året med bock för mej. Jag vill inte att de ska bli dräktiga på en gång. Men då innebär det att han kommer bli ensam till hösten och det känns inte kul.

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Anna S

  • Inlägg: 194
  • Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
SV: Hur gör ni med bocken?
« Svar #1 skrivet: 31 dec-11 kl 12:58 »
Grattis, väntar också killingar snart!

Getterna brunstar inte om så länge killingarna är små, så iaf inte på ca 3månader är det någon risk att de blir dräktiga igen.
Så låt den nya killingen vara ensam med sin mamma i ca 2-3 dagar, funkar allt bra då så kan du släppa ihop dem med den andra geten + bocken :)
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
SV: Hur gör ni med bocken?
« Svar #2 skrivet: 31 dec-11 kl 13:24 »
Varför jag blir nervös är för jag har hört att de kan bli betäckta på en gång efter killing, men det kanske inte stämmer.

Men hur gör du efter någon månad då? Hela sommaren?
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Anna S

  • Inlägg: 194
  • Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
SV: Hur gör ni med bocken?
« Svar #3 skrivet: 31 dec-11 kl 14:21 »
Jag har aldrig varit med om någon get som blivit dräktig direkt efter. Jobbar som djurvårdare och har jobbat med getter i snart 10år.
Men vi skiljer alltid på dem några dagar, så den nyblivna mamman och killingen finner varandra. Man brukar säga minst 1 dag + 1 dag/killing, dvs 2 dagar om hon får en killing, 3 dagar för 2 osv. Och självklart är de ju viktigt att man seratt allt funkar.

Mina egna getter hemma kom hit i våras och har gått med bock sen i sommras. Bocken kommer få gå med getterna och killingarna till killingarna är ca 3-4månader. Ev köper jag förkläde till honom för en period och sen får han betäcka dem igen till sommaren.
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Getterna på berget

  • Inlägg: 185
    • Västerbotten
SV: Hur gör ni med bocken?
« Svar #4 skrivet: 31 dec-11 kl 14:40 »
Hej Mia
Min erfarenhet efter ett år med getter, "Lappar", är att getterna inte släpper till alls under vår och sommar. Vi hade killing i mars och april sålde första killingen i juli och mora till henne brunstade och blev betäckt i slutet av augusti. Den get som killade först brunstade först den andra 2 v senare. Så det väntas smått här om till 13 dags Jul...
Då har bocken varit hos dem under hela tiden på betet, men till saken hör att det är en väldigt snäll bock både mot ovilliga getter och andra bockar. Vi har en annan som våldför sig på dräktiga getter,,,
Andra har säkert fler erfarenhet än min, heta bockar kanske måste skiljas jag vet inte det, kan vara kull att höra om det förekommer.
Lycka till med dina getter
Getar´n
Livsglädje

Anna S

  • Inlägg: 194
  • Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
SV: Hur gör ni med bocken?
« Svar #5 skrivet: 31 dec-11 kl 14:43 »
Tror de beror lite på ras också.. vissa brunstar året om och vissa bara på hösten.. Men fortfarande inte direkt efter killning :)
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

ninna b

  • Gäst
SV: Hur gör ni med bocken?
« Svar #6 skrivet: 31 dec-11 kl 22:51 »
Säger ni så..!

Vi för vår del skiljer alltid ifrån bockarna om getterna killar under vinterperioden. Det tar inte lång tid efter killningen så brunstar getterna igen. Det avtar i april ungefär och sen är det lugnt fram till början av aug.

Svenska lantrasgetter i Skåne

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur gör ni med bocken?
« Svar #7 skrivet: 01 jan-12 kl 09:55 »
Tror de beror lite på ras också.. vissa brunstar året om och vissa bara på hösten.. Men fortfarande inte direkt efter killning :)
Ehh, jo...det kan de visst göra! Det kan dröja bara några veckor mellan killning och nästa brunst. Har själv fått vinterkillingar i lagården p g a detta :-[ ...fast jag satte på bocken ett hemmagjort bockskynke när jag såg brunsttecken i början på sommaren, och när en av getterna brunstade tog jag t o m in bocken i lagården eftersom han inte lät mig sätta på skynket - hon blev dräktig iaf, så uppenbarligen var bocken duktigare på brunstkontroll än jag. Han hade säkert varit på dem redan innan jag ens sett att de brunstade...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
SV: Hur gör ni med bocken?
« Svar #8 skrivet: 01 jan-12 kl 11:13 »
JO, det är ju det jag hört att de kan bli dräktiga ganska snart igen. Kan kanske bero på ras.

Och bli dräktiga i Augusti tycker jag också är för tidigt här uppe. Nu hade vi tur att det inte var -20 som det alltid är här.  Nu valde hon också att killa ute, under höhäcken. Visserligen är det under tak och de är mycket hö på backen, men kylan är där i alla fall. Ibland har vi uppemot -40.
Så jag hade önskat att de skulle killa först i Mars/April.

Men det kanske löste sig nu i alla fall. För när den här lill-kille är 4 månader kan han och storbocken sättas på bete någon annanstans över sommaren.

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur gör ni med bocken?
« Svar #9 skrivet: 03 jan-12 kl 17:56 »
Jadu, Skräptanten, för det mesta håller de sig nog till "rätt" årstid, men dessvärre inte alltid ...  En get jag kände (död nu) killade varje halvår vare sig det behövdes eller inte ...

Jag tyckte att det inte behövdes ...  ::)

Men de flesta sparar sig till nästa år, vilket ju ökar både överlevnad och hälsa hos både killingar och mödrar.

Det finns folk som tror att getter haft fördröjd fosterutveckling, som rådjur, men att detta är bortavlat för att de ska ge mera mjölk.  Och att detta skulle förklara att somliga har för sig att det ska brunstas direkt efter förlossning.

Dessutom ÄR det delvis samma hormoner i farten vid brunst och förlossning, vilket kan få bocken att ta miste - och stressa geten så att hon verkligen börjar brunsta ...  ::)  I vissa fall.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
SV: Hur gör ni med bocken?
« Svar #10 skrivet: 06 jan-12 kl 17:16 »
Våra dvärggetter har gått ihop med sin bock hela året. En av dem fick killingar 1/1 -11, sedan igen 5/7 och nu senast 4/1. Hon tycks ha blivit dräktig bara någon månad efter nedkomst, flera gånger i rad. Nu har vi plockat bort bocken så att hon får ta igen sig lite, stackarn...
harstorp4.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser