Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gula Paneler  (läst 3859 gånger)

SvenS

  • Gäst
Gula Paneler
« skrivet: 06 okt-06 kl 22:37 »
Tänker bygga innerpanel av fura. Vill ha dem skyddade så de inte gulnar med tiden. Jag förstår att det finns :

1. Panellack (vatten och lösningsmedelsbaserat)
2. Panelvax
3. Tråsåpa

dessutom lär det finnas något nytt preparat som liknar panelvax men som dessutom gör att träytan får ett nästan trävitt utseende utan att det ser varken betsat eller laserat ut. Detta är jag ute efter. Är det samma produkt som vilket panelvax som helst ? Alltså något som får min nyinköpta panel (Som redan har för mycket gul ton för min smak) att anta en vitare ton.

javill

  • Inlägg: 11423
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Gula Paneler
« Svar #1 skrivet: 06 okt-06 kl 22:56 »
När man ser riktigt gul panel så är det väl oftast lacken som gulnat? Därför så ska du kanske välja bort det? Vet inte med vax men, såpskurade golv brukar väl i alla fall inte vara gula.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

SvenS

  • Gäst
Re:Gula Paneler
« Svar #2 skrivet: 06 okt-06 kl 23:05 »
När man ser riktigt gul panel så är det väl oftast lacken som gulnat? Därför så ska du kanske välja bort det? Vet inte med vax men, såpskurade golv brukar väl i alla fall inte vara gula.

Obehandlad panel gulnar hastigt, därför lägger man lack så inte luften kommer åt träytan. En bra ofärgad lack gulnar inte  ,men den bleker ju inte. Vill ha mina paneler blekare än nu som nyinköpt.
« Senast ändrad: 06 okt-06 kl 23:07 av SvenS »

SvenS

  • Gäst
Re:Gula Paneler
« Svar #3 skrivet: 07 okt-06 kl 16:30 »
O.K. Nu har jag det. det kallas lutbets.

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Re:Gula Paneler
« Svar #4 skrivet: 31 okt-06 kl 15:10 »
Själv tycker jag att gulnad furu är vackert men smaken är ju som baken, Delad hahaha.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

sofia på gotland

  • Inlägg: 39
Re:Gula Paneler
« Svar #5 skrivet: 10 nov-06 kl 16:29 »
Har den redan gulnat, så slipa av den!
Jag har fått ett giftfritt recept till just obehandlade innerpaneler.

1 äggvita
1/2-1 liter skummjölk (minimjölk)

vispa, sila om det behövs, måla

Har inte provat själv men hon som rekommenderar har blandat äggoljetempera och hållt kurser i träkorgsmålning sen stenåldern, så det lär ju inte vara taget helt ur luften.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser