Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avmaskningsmedel  (läst 5769 gånger)

Lejonhjärta

• Västergötland
Avmaskningsmedel
« skrivet: 30 dec-11 kl 00:00 »
Min ardenner och min gamling är i behov av en rejäl avmasking och tänker då ta alla hästarna.
Har haft Normomectin (heter den va?) senast.
Behöver ett som tar mkt, någon som vet något som tar allt? Min bok var inte up-to-date.
Jag vet att det finns Kolla masken-prepp men då det inte visat sig tillförlitligt så tänker ja inte använda det utan istället se på min häst/hästar och då säger det MASK!
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

SannaF

• -
SV: Avmaskningsmedel
« Svar #1 skrivet: 30 dec-11 kl 12:15 »
Har du veterinär som skriver ut utan kollamaskentest då?
Maskmedel är ju nu mer receptbelagt för häst o vet får egentligen bara skriva ut efter sånt test.

Dumt att medverka till att göra maskarna resistenta mot de medel vi har genom att inte kolla vad hästarna egentligen bär på. Ger man fel prep gör det inte heller någon nytta o man måste börja om med nytt medel.
Mot nya äventyr!

pyromanen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 dec-11 kl 13:13 »
Sorgligt att så många hästägare inte engagerar sig i att lära sig lite mer om betesplanering och förebyggar istället för att behandla parasiter.
OBS säger inte att det gäller TS, för det har jag såklart ingen aning om.
Hur många hästar står inte i "förvaringsfållor" o sunkar runt på samma yta hur länge som hälst!

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 30 dec-11 kl 13:33 »
Vi har 4 st som går ihop med 2 kvigor på mer än 4 hektar under vintern så jag tror inte att det är pga för lite plats som dom åkt på mask.
Vi har inte haft mask på våra så här rejät sen min ardenner flyttade hit som 7 månaders föl å var nerlusad med allt.
Hon har nu fått föl och dragit på sig mask rejält, hur vete 17. Och även min 23-åring och 18-åring har blivit hårt drabbade.

Och ja, min vet skriver ut det jag vill ha. Men då jag inte vill stoppa i nått som inte hjälper vill jag ha nått som tar framför allt stor blodmask.
Då jag vet att dom inte alltid är tillförlitliga dessa kollamasken preppen då dom gjort undersökningar på testresultaten av dessa känns det som onödigt att göra det när jag är säker på att det är mask dom är angripna av.

Har svårt å tro att när alla hästar har fri tillgång på hö inne och hösilage ute och bara magrar av att det inte är mask dom är drabbade av.
Får väl ringa å rådfråga vetten om ingen har tips å ge mig.

För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

pyromanen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 dec-11 kl 14:00 »
Vi har 4 st som går ihop med 2 kvigor på mer än 4 hektar under vintern så jag tror inte att det är pga för lite plats som dom åkt på mask.
Vi har inte haft mask på våra så här rejät sen min ardenner flyttade hit som 7 månaders föl å var nerlusad med allt.
Hon har nu fått föl och dragit på sig mask rejält, hur vete 17. Och även min 23-åring och 18-åring har blivit hårt drabbade.

Och ja, min vet skriver ut det jag vill ha. Men då jag inte vill stoppa i nått som inte hjälper vill jag ha nått som tar framför allt stor blodmask.
Då jag vet att dom inte alltid är tillförlitliga dessa kollamasken preppen då dom gjort undersökningar på testresultaten av dessa känns det som onödigt att göra det när jag är säker på att det är mask dom är angripna av.

Har svårt å tro att när alla hästar har fri tillgång på hö inne och hösilage ute och bara magrar av att det inte är mask dom är drabbade av.
Får väl ringa å rådfråga vetten om ingen har tips å ge mig.

Magrar trots fri tillgång på bra foder låter klart som mask. Kolla upp det och behandla såklart.

För att inte åka på samma problem igen senare behöver du lista ut varför dina djur har mask, så du kan göra något åt orsaken, inte enbart nöja dig med att behandla symptomen.

Även en stor fålla kan vara smittat om djuren gått där långa perioder det senaste året eller gick på samma yta förra vintern. Dessutom vistas djuren vintertid oftast tämligen intensivt runt utfodringsplatserna och utnyttjar inte hela ytan. Två vinterfållor (används varannan vinter) är en av dom viktiga principerna i en bra betesplanering. 

Det låter som att det kan varit så att du fått in parasiter med ett livdjur!  Lite för sent i ditt fall, men kanske en påminnelse till andra om att alltid ta prov på nya livdjur och vid behov avmaska för att slippa få in nåt skit.

Den fålla där de går nu får du betrakta som smittat.  I samband med eventuell avmaskning nu behöver du därför flytta djuren till rent område.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 30 dec-11 kl 17:08 »
Möjligt att det är kvigorna som fört in det.
Har haft dom sen kalvar och jag har avmaskat dom trots att komänniskor på detta forat tyckte det var onödigt.
Iallafall den ena är nu dräktig å skall ha kalv i vår...
Upptäckte idag att någon höna har mask, hittade i hönshuset.
Kan det vara dom som smittat hästarna el hästarna som smittat hönsen? Hönsen går ju i hästhagarna...

isa

• Värmland
Gammal är äldst.

isa

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 30 dec-11 kl 17:17 »
min vet skriver ut då jag har föl och unghästar.
Gammal är äldst.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 30 dec-11 kl 17:26 »
Tack isa, du e en ängel!  o:)  Precis det jag sökte.  :)
Har haft tidigare men det var ett tag sedan då mina varit befriade från mask tidigare.
Ska vi bara försöka få ner höhäcken så vi kan dela av hagen då...

pyromanen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 dec-11 kl 17:41 »
Möjligt att det är kvigorna som fört in det.
Har haft dom sen kalvar och jag har avmaskat dom trots att komänniskor på detta forat tyckte det var onödigt.
Iallafall den ena är nu dräktig å skall ha kalv i vår...
Upptäckte idag att någon höna har mask, hittade i hönshuset.
Kan det vara dom som smittat hästarna el hästarna som smittat hönsen? Hönsen går ju i hästhagarna...
Dom flesta maskar är specifika för varje värddjur, så hästarna har sina egna mask arter för just häst, korna sina o.s.v.  Detta gäller inte helt 100%, det finns några exempel på gemensamma t.ex. mellan får o nöt. Och röda hönskvalster kan gå på häst och är mycket värre för hästar än för höns.  Men mask hos dina hästar kommer inte från korna utan från hästarna själva.  Alla djur kan ha mask i liten mängd och inte lida av det, men om rätta (fel) förhållande råder kan de uppförökas och bli så många att värddjuren blir lidande av det.  Det vanligast sättet parasiterna uppförökas på är dålig betesplanering.
Att du har kor o häst i samma hage är bara bra ur parasitsynpunkt! 
Om du inte själv kan lista ut varför du fått problem så rekommenderar jag dig att ta hjälp t.ex. på HS eller länsstyrelsen. I dom flesta län går det att få gratis eller kraftigt subventionerat rådgivning om betesplanering. Då får du hjälp att planera utifrån din gård, dina marker och dina djur när vilka djur ska vara i vilka hagar, lämplig fållindelning mm för att förebygga problem.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 01 jan-12 kl 01:45 »
Equimax vet tar allt!
(Har ej läst hela tråden)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Falin

• -
« Svar #11 skrivet: 10 jan-12 kl 16:42 »
Min ardenner och min gamling är i behov av en rejäl avmasking och tänker då ta alla hästarna.

Fast du behöver inte avmaska de andra. Det är en vanlig missuppfattning att man måste ta alla i samma hage, om en har mask, men så är det inte. Så sparar du de kronorna.  ;)

Mårten gås

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 10 jan-12 kl 16:47 »
Har läst att någon rekommenderar.

Mebendazole.
Omnizole.
Valbazen.

Men det är för "Beast of burden" (ko) kan säkert även fungera till häst och andra djur som universal avmaskningsmedel.
Tror det är dynamit från förr. (Innan läkemedelsbolagen i stället för dom sjuka djuren börja vårda parasiterna)
Där Mebendazole är det verkande ämnet.
Man kanske skulle ha tagit lite själv för säkerhets skull, om det gick att få tag på någonstans, hittade nämligen en mask i skiten när jag sket i skogen i sommras.
Har fotat han men vet inte vad det är för ras.
2-2,5 cm lång 1 mm tjock, vit, och säkert 40-60 ben som en tusenfoting.
« Senast ändrad: 10 jan-12 kl 16:58 av Mårten gås »
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 10 jan-12 kl 18:40 »
Har läst att någon rekommenderar.

Mebendazole.
Omnizole.
Valbazen.

Men det är för "Beast of burden" (ko) kan säkert även fungera till häst och andra djur som universal avmaskningsmedel.
Tror det är dynamit från förr. (Innan läkemedelsbolagen i stället för dom sjuka djuren börja vårda parasiterna)
Där Mebendazole är det verkande ämnet.
Man kanske skulle ha tagit lite själv för säkerhets skull, om det gick att få tag på någonstans, hittade nämligen en mask i skiten när jag sket i skogen i sommras.
Har fotat han men vet inte vad det är för ras.
2-2,5 cm lång 1 mm tjock, vit, och säkert 40-60 ben som en tusenfoting.
Totalt ot, men maskar har inte ben.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 10 jan-12 kl 19:20 »
Totalt ot, men maskar har inte ben.

Nu tog jag kort med 2 megapixelkamera, så nu syns så klart inte benen på masken, så där hade du tur.
Sen har jag inge bluetoth på den här datorn, annars skulle jag visat, försökte även att räkna benen och fick det till mellan 40-60, svårt att se.
Ut ur röven kom den då i alla fall, svårt skadad annars hade den nog krupit iväg innan jag han se det var något som låg och vred sej i skiten.
Pilla upp med pinne, la på en sten och knäppte kort.
Tror jag såg något liknande sen på nätet och det skrevs att dom var ofarliga så jag har inte brytt mej efter det, förr än jag såg detta inlägg.
Red´s Dead.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 10 jan-12 kl 19:22 »
Att det du såg hade ben betvivlar jag inte, men det var inte en mask. Maskar har per definition inte ben.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 10 jan-12 kl 19:37 »
Att det du såg hade ben betvivlar jag inte, men det var inte en mask. Maskar har per definition inte ben.

Jaha du menar så, då förstår jag, och vad ska man kalla en sådan varelse som kommer ut från röven enligt dig?
Red´s Dead.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 10 jan-12 kl 19:47 »
Inälvsparasit, kanske, om det är det som den är. Jag har inte sett den, så jag kan inte uttala mig. Den kanske inte kom ur tarmen alls, utan kröp ut från byxorna eller marken samtidigt, vad vet jag.

Per Gynt

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 10 jan-12 kl 20:09 »
Ut ur röven kom den då i alla fall, svårt skadad annars hade den nog krupit iväg innan jag han se det var något som låg och vred sej i skiten.
Pilla upp med pinne, la på en sten och knäppte kort.

;D ;D ;D Beställ genast tid hos din vårdcentral och ta med dig bilden!

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 19 jan-12 kl 22:21 »
Vet att ja inte behöver ta dom andra men fjordinge börjar få samma symtom som dom andra 2 och fölisen vill jag ha helt ren åxå då dom ju lättare blir maskangripna.
Pratade med SVA härom dagen så nu har min vett skrivit ut medel t pollarna.
Billigt å bra blev d inte. 2.176:- för 1 paket m 12 sprutor...

Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[Igår kl. 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[27 jul-25 kl 21:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser