Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Urinblåsa vid slakt  (läst 1626 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Urinblåsa vid slakt
« skrivet: 29 dec-11 kl 15:06 »
Efter att ha tittat på slaktfilmar o läst beskrivningar trodde jag att jag skulle fixa detta med urinblåsan men icke... Hur jag än gör så går den sönder. Är det någon som kan beskriva det så även jag förstår eller kanske ge mig länken till en film där man riktigt kan se hur man gör. Jag har 13 djur till som skall slaktas så jag är mycket tacksam för hjälp med detta problem.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Urinblåsa vid slakt
« Svar #1 skrivet: 29 dec-11 kl 15:40 »
Tips jag fått och som jag använt mig av (vilket har funkat jättebra) - Efter avlivningen så klämm kaninen över magen nedåt (över blåsan) så tömmer du det urin som finns i blåsan (kaninen kissar ut det).
Då minskar risken för brusten blåsa med urin överallt.  :-X
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

anders50

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 dec-11 kl 15:47 »
Tips jag fått och som jag använt mig av (vilket har funkat jättebra) - Efter avlivningen så klämm kaninen över magen nedåt (över blåsan) så tömmer du det urin som finns i blåsan (kaninen kissar ut det).
Då minskar risken för brusten blåsa med urin överallt.  :-X

Bra tips du ger!

Så har vi jägare alltid gjort innan man tar ur en hare. Håll upp kaninen i frambenen med ryggen mot ditt ben t.ex. som stöd och pressa hårt med handen över magen och ned till ljumskarna.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #3 skrivet: 29 dec-11 kl 17:49 »
Tack för tipset. Det skall jag prova :)
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 3 användare (1 dolda)
alternaiv, evigheten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser