Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Riktiga vildsvin? Lagligt?  (läst 5251 gånger)

Kista

• Gäst
Riktiga vildsvin? Lagligt?
« skrivet: 28 dec-11 kl 00:53 »
Såg för ett bra tag sedan en annons med RIKTIGA vildsvin på blocket (nej inte hybrider med tamgrisar!)
Nu undrar jag om detta är lagligt? Undrar just för att vi ska skaffa gris nästa år, viltsvin skulle vara en roligt alternativ....

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Riktiga vildsvin? Lagligt?
« Svar #1 skrivet: 28 dec-11 kl 01:23 »
Det är lagligt men du måste ha dem i vilthägn. Har hört att folk korsar in en så där 5-10% vanlig gris för att slippa den regeln....
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 28 dec-11 kl 06:22 »
Det är lagligt men du måste ha dem i vilthägn. Har hört att folk korsar in en så där 5-10% vanlig gris för att slippa den regeln....
Man måste ha tillstånd för att hålla vilda djur.

Och vildsvin är inte roliga att hantera, skulle inte vilja behöva sköta om vildsvin. De blir aldrig så tama att man kan lita på dem, helt plötsligt kan man ha en bete genom vaden  :-X när man bara ska fylla på vatten till dem.

Vill man ha fint marmorerat griskött med mycket smak så är det bättre att satsa på linderödssvin. Varken de eller vildsvinen växer särskilt bra iofs, jämfört med vanliga grisar typ pigham. Det får man ta med i sin beräkning, det går åt mer foder per kilo tillväxt och man måste behålla djuren ca dubbelt så länge för att nå samma slaktvikt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 28 dec-11 kl 08:45 »
Hade vildsvinskorsningar och måste hålla med föregående skribent.

Tror dessutom att vildsvin/korsningar är mer rymningsbenägna.
Saknade att dom inte blev mer tama inte minst då dom inte gick att locka med mathinken när dom rymde.
Knöligare också i samband med slakten när dom inte går att hantera, i värsta fall får man skjuta dem på håll som med vilda djur vilket gör att mycket av köttet blir förstört.

Sen åkte vi på att flå dem då dom hade så mycket borst att det kändes oöverkomligt att skålla och skrapa.

Nästa sommar ska jag ha pigham!
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #4 skrivet: 28 dec-11 kl 15:25 »
.
Saknade att dom inte blev mer tama inte minst då dom inte gick att locka med mathinken när dom rymde.

AHAHAHAHAHAHAHA!!!!

Våran Fauna är den tamaste och snällaste av alla grisarna här på gården.....lite lätt matfixerad bara. 
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Drutten

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 28 dec-11 kl 20:03 »
Vill man ha fint marmorerat griskött med mycket smak så är det bättre att satsa på linderödssvin. Varken de eller vildsvinen växer särskilt bra iofs, jämfört med vanliga grisar typ pigham. Det får man ta med i sin beräkning, det går åt mer foder per kilo tillväxt och man måste behålla djuren ca dubbelt så länge för att nå samma slaktvikt.

Det blir absolut ett bättre kött utav linderödsgris eller viltkött över lag. I och med att den växer långsammare så blir köttet mer fiberrikt och mörare.
Jag har fött upp både pigham och linderöd till en levandevikt utav 130 kg och pigham behövde ca 7-8 månader för att nå den vikten medans linderöd tog 9-10 månader. (Fri tillgång på foder och utedrift)
Däremot så upplevde jag att piggham åt mycket mer/dag för att kunna växa snabbare som den är avlad att göra så frågan är hur mycket mer foder det egentligen gått åt i slutändan till linderödarna?

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 dec-11 kl 15:57 »
Jag tror, helt ärligt, att det är många som inte alls skulle känna skillnad på kött från Linderöd, kontra vanlig piggham som gått ute. Det är den långsammare tillväxten som utevistelsen medför, som gör att köttet blir annorlunda, inte nödvändigtvis rasen.
Man kunde ju föda upp en Linderödsgris inomhus i box, och se hur det blev, skulle vara mycket intressant.

Halte

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 dec-11 kl 15:59 »
Jag tror, helt ärligt, att det är många som inte alls skulle känna skillnad på kött från Linderöd, kontra vanlig piggham som gått ute. Det är den långsammare tillväxten som utevistelsen medför, som gör att köttet blir annorlunda, inte nödvändigtvis rasen.
Man kunde ju föda upp en Linderödsgris inomhus i box, och se hur det blev, skulle vara mycket intressant.
Gjorde inte du det med de grisarna du köpte av mig? Hur blev de i köttet då?

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 dec-11 kl 16:06 »
Gjorde inte du det med de grisarna du köpte av mig? Hur blev de i köttet då?

Nja, det var både och..dom var ute en del..( på rymmen jämt ) och sen inne.. Men jag sålde ju köttet, så jag vet inte hur det blev.. :)

gransmala

• "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
« Svar #9 skrivet: 17 jan-12 kl 23:36 »
Hej!
Vi brukar ha Pigham/Newhamp./Duroc utomhus & köttet blir fantastiskt. Dock går det åt en hel del foder. (Gris i hus 220-240 kg till slaktvikt, våra grisar 350 kg). Bör tilläggas att fettlagret är betydligt mindre jämfört med hus-gris. Slaktvikt på 90-105 kg känns ändå hyfsat.

Styckaren är galen i vårat kött eftersom allt är större men ändå så mört & fint marmorerat.
Jag tror stenhårt på "produktionsgrisar" utomhus.
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 jan-12 kl 08:32 »
Hej!
Vi brukar ha Pigham/Newhamp./Duroc utomhus & köttet blir fantastiskt. Dock går det åt en hel del foder. (Gris i hus 220-240 kg till slaktvikt, våra grisar 350 kg). Bör tilläggas att fettlagret är betydligt mindre jämfört med hus-gris. Slaktvikt på 90-105 kg känns ändå hyfsat.

Styckaren är galen i vårat kött eftersom allt är större men ändå så mört & fint marmorerat.
Jag tror stenhårt på "produktionsgrisar" utomhus.

Jo, jag tror också det är den bästa varianten för att få bra, mycket kött till rimlig kostnad. Dock ska man nog i första hand välja Duroc som faderras, hampen har något sämre benstatus och blir lättare halt ute.
Fast några 350 kg i foder kom jag aldrig ner till, 500 kg i snitt räknar jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser