Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder till dräktig ardenner  (läst 4464 gånger)

Foder till dräktig ardenner
« skrivet: 27 dec-11 kl 19:37 »
Är det någon som skulle kunna ge ett ungefärligt svar gällande foder till en dräktig ardenner?

Jag har ingen erfarenhet av varken brukshästar eller dräktiga hästar - därför skulle jag bli jättetacksam för hjälp!  ???

Jag har hållit på med ridhästar i hela mitt liv - men aldrig som sagt brukshästar eller dräktiga hästar - och nu har min sambo (som inte kan något om hästar) gått och köpt en jättemysig dräktig ardenner :D Hon ska föla i mitten av april - och hon är i dagsläget väääldigt rund om magen - man skulle kunna tro att hon ska föla när som  ;) Hon är ca 1,58 hög och är väldigt bred och kraftig.

Stort tack på förhand!
Mvh Anna

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Foder till dräktig ardenner
« Svar #1 skrivet: 27 dec-11 kl 19:47 »
Se till att hon har fri tillgång på ett mkt bra grovfoder.
Vitaminiserade mineraler i rätt mängd , står på säcken.
Se till att hon får i sej selen oxå.''

Om du vill ha mera råd kan du pma mej  :D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 27 dec-11 kl 19:57 »
Årets höskörd har låga proteinvärden ( Åtmindstonde i denna landsändan) så jag skulle gissa att du behöver ge henne extra protein. Detta är ännu viktigare de sista två månaderna under dräktigheten.

En ardenner ska ju vara rund och kraftig. De är byggda på det sättet och man kan liksom inte ha ridhästögonen på sig när man kollar hullet ;D, men håll koll på så att hon inte blir för fet. Det är inget vidare att ha en alldeles för tung häst som ska föla. Om du ska ha henne på fri tillgång grovfoder, så köp dig ett viktmåttband.

Själv är jag förtjust i Hippos mineralbalja. Då kan hästen slicka i sig den mängd mineraler hon vill.

A-vitamin är fint till dräktiga och digivande ston (har jag fått höra), så ett par morötter kan hon ju få ;)

Fina presenter din man köper :-* ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

mul

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 31 dec-11 kl 12:57 »
Är det någon som skulle kunna ge ett ungefärligt svar gällande foder till en dräktig ardenner?

Jag har ingen erfarenhet av varken brukshästar eller dräktiga hästar - därför skulle jag bli jättetacksam för hjälp!  ???

Jag har hållit på med ridhästar i hela mitt liv - men aldrig som sagt brukshästar eller dräktiga hästar - och nu har min sambo (som inte kan något om hästar) gått och köpt en jättemysig dräktig ardenner :D Hon ska föla i mitten av april - och hon är i dagsläget väääldigt rund om magen - man skulle kunna tro att hon ska föla när som  ;) Hon är ca 1,58 hög och är väldigt bred och kraftig.

Stort tack på förhand!
Mvh Anna

Jag har gett mina:
 Selevitan (receptbelagt) enl dosering
MIneraler, enl dosering
Hö i stort sett fri tillgång
Lucern 0,5-1kg/dag, det beror på hästen hull
Sen är det viktigt med ett bra kraftfoder då hästen i slutet av dräktigheten inte kommer att kunna äta den mängden grovfoder (om du inte ger allt mer lucern) För att kunna hålla ett bra hull.
Jag har gett en blandning av havre/rågvete/kornkross och det också beroende på hästens hull. En späd 4åring som fölar första gången med halvdant hull har fått upp till en 10liters hink med kross.. Men har dom hull så räcker det med kanske en eller två liter.
Och sen betfor ca 5-7dl som böltläggs.
Känn på revbenen hela tiden, hästen ska vara i bra hull.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 31 dec-11 kl 13:49 »
Fri tillgång på hö/hösilage av bra kvalitet tycker jag är viktigast.
Tii våran dräktiga ardenner (förra året) gav jag "mammafoder" från St Hippolyt. (för lacterande hästar, dvs digivande) Ska börja ett tag innan fölningen med det.
Koncentrerat foder, så dom ska inte ha så mkt, men får trots det i sig allt dom ska ha.
Är inte så förtjust i att stoppa i för mkt kraftfoder i hästarna men vill åt mineraler å vitaminer så St Hippolytfodret passar mig bra.
Fölisen och resten av hästarna äter åxå detta märket fast har då fölmat, kallblodsmat och vanlig musli etc.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 31 dec-11 kl 15:34 »
Var försiktig med kraftfoder , spannmål kan utlösa en hemsk sjukdom om man har otur .Det hände mitt sto , jag fick avliva henne sen.
Ge hellre lusern och solrosfrön.
http://sv.wikipedia.org/wiki/EPSM
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 01 jan-12 kl 23:03 »
Jag har två dräktiga ston, båda lågdräktiga än så länge dock - földatum beräknat till midsommar och en månad senare.

Mina går än så länge på fri tillgång på hösilage (låga proteinvärden här också) samt mineraler och 1/2 kg lucern var om dagen. När det börjar närma sig högdräktighet kommer jag dock att öka lucerngivan samt komplettera med ett kraftfoder för att de verkligen ska få i sig allt de behöver när fölet bärjar ta upp mycket plats i magen. De kommer även att få fosforbalans då jag ökar lucerngivan, eftersom det är så kalciumrikt. 

Vad gäller fkraftfoder är det ju viktigt att introducera det nya fodret långsamt, och givetvis att inte överfodra. Så länge hästen inte är insulinresistent, stärkelsekänslig (som mitt ena sto) eller liknande brukar det inte vara någon fara med spannmål i lagom stor mängd. Min stärkelsekänsliga dam ger jag krafft groov om hon behöver extra kraftfoder, har dock inte tittat på vad hon ska få när det är dags för kompletteringsfodring under dräktigheten nu, det är hennes första dräktighet hos mig.

Jag gillar Dodson & Horrrells foder men tyvärr har jag nu bara tillgång till granngårdens sortiment :(
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 01 jan-12 kl 23:08 »
Kolla på värdena på solrosfrön dom innehåller inte stärkelse.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 01 jan-12 kl 23:13 »
Kolla på värdena på solrosfrön dom innehåller inte stärkelse.

Det ska jag absolut göra, tack för tipset!
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Falin

• -
« Svar #9 skrivet: 09 jan-12 kl 20:56 »
Vad har du för värden på ditt grovfoder? Utan att veta det är det nästan omöjligt att ge några råd som faktiskt är värda namnet, tycker jag.

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
« Svar #10 skrivet: 10 jun-14 kl 09:43 »
Får jag fråga en sak:Varför behöver hästar som har ägare annat foder än de hästar som lever vilt? Är det för att hästar som lever vilt kan ta sej på mycket längre sträckor och får då tillgång på mera varierat foder,eller ? Har ingen häst ännu men tycker att det är mycket intressant att läsa *hur jag ska ta hand om mina djur på bästa sätt*. För mej känns det rätt det som travelhorses skriver.Såg på Frank-100%bonde att Luzern och torkade bränn nässlor är nåt som djuren tycker mycket om. Solrosfrön är ju fett så det låter åxså som ett bra alternativ,det ska jag ta till mej,tack för det !

Dela detta:

* Inloggade just nu

1752 gäster, 3 användare
Stengrim, simon.arvestrand, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser