Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blir både arg och ledsen  (läst 8855 gånger)

Mårten gås

• Uppland
SV: Blir både arg och ledsen
« Svar #20 skrivet: 27 dec-11 kl 19:13 »
Jag skulle nog lägga mat och vatten först, lite svårt att vara ute och springa om man är hungrig och törstig  ;)

Skulle nog föredra döden framför att vara instängd i ett bås.
Därför satt jag det först.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

kackelmann

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 27 dec-11 kl 19:15 »
Man kan kanske som säljare kräva att få besöka djuren efter en viss tid, kanske 3 och 6 månader efter, om inte avståndet är alldeles för långt. Eller om någon alternativare som är pålitlig inom området kan göra ett besök om det är närmare. Att vi hjälps åt.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Mårten gås

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 27 dec-11 kl 19:29 »
Citera
Nummer ett. En inhägnad som säkerställer att djuret har små risker att skada sig är bra.

Det är ju självklart det inte ska sticka ut en massa spikar och annat skrot.

Citera
Det ska inte finnas saker som djuren kan skada sig på,

Skulle nog säga att en naturlig miljö är att föredra framför en gräsplan.
Djuret ska kunna använda och utvekla balanssinnet.

Citera
det ska inte finnas giftiga växter
,

Lika här, djuret ska lära sej vilak växter som är ätliga och inte, hellre än att allt i inhägnaden är ätligt.
Med andra ord, få använda sin hjärna och sina sinnen.

Citera
det ska vara rimligt säkert för rovdjur.

Ja.

Citera
Nummer två. Bra med mat och vatten, javisst, men om man inte känner till djurets näringsbehov, hur man ser att den är i normalhull, vilka regler som gäller för utfodring, så riskerar man att få ett sjukt, underviktigt, överviktigt eller olagligt djur.

Ja, det bör man ta reda på vad som är normalvikt, om det inte skulle synas, och man kan se det själv.

Citera
Nummer tre. En bra sovplats? Djur behöver ha skydd för väder och vind, och om det är ett djur utsatt för rovdjurstryck så bör det stängas in rovdjurssäkert på natten. Utrymmet ska vara lagligt och lämpligt, det ska vara säkert och det ska vara trevligt för djuret.

Håller med.

Citera
Nummer fyra. Sällskap av artfränder om det är ett flockdjur. Inte sällskap av djur som riskerar att skada dem. Inte sällskap av djur som skapar en olämplig miljö för dem. Eller av djur som är olagliga att ha tillsammans.

Klart man sätter inte en krokodil och en höna i samma bur.

Citera
För att kunna hålla djur måste man känna till reglerna, djurens beteende och behov, djurens normalhull och hur man ser att de är friska, vilka sjukdomar som är vanliga och hur symtomen ser ut osv. Det är inte enkelt att hålla djur på ett bra sätt.

Sista meningen där får du nog stå för själv.
« Senast ändrad: 27 dec-11 kl 19:31 av Mårten gås »
Red´s Dead.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #23 skrivet: 27 dec-11 kl 19:34 »
Att där inte ska finnas något att skada sig på innebär inte att det ska vara en gräsplan. Det innebär att man måste rensa bort glasbitar, plastbitar och annan skrot, vilket inte alltid är så lätt på landet, folk har slängt saker omkring sig utan en tanke på framtida användare. Andra egenskaper hos marken är också viktig. Den får t ex inte vara för blöt om man ska hålla klövdjur, då riskerar de klövröta. Man måste ha mark att rotera djuren på, så att parasittrycket hålls nere. Osv.

Och angående giftiga växter, så visar du din okunskap kring djur. Jag hoppas att du lär dig bättre innan du får tag på något djur. Och jag hoppas att ingen på alternativ säljer några djur till dig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #24 skrivet: 27 dec-11 kl 19:40 »
Och angående giftiga växter, så visar du din okunskap kring djur. Jag hoppas att du lär dig bättre innan du får tag på något djur. Och jag hoppas att ingen på alternativ säljer några djur till dig.

Tänk att jag visste du skulle svara precis så.
Har sett många hagar och inhägnader där djuren låter giftiga växter vara, det såg även linné på sin tid.
När han studerade blomster.
Man kan ju inte vara överens om allt, med alla.
« Senast ändrad: 27 dec-11 kl 19:44 av Mårten gås »
Red´s Dead.

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #25 skrivet: 27 dec-11 kl 19:45 »
Usch, fy vad hemskt! Förstår att du blir både arg och ledsen :( Skönt att det löste sig för grisarna och att de har det bra nu. Det är det värsta med att sälja djur.. Har själv sålt valpar och det har kännts jätte bra med köparna men sedan så har det visat sig att det inte blivit så bra. Inte så mycket att göra åt i efterhand.
Men skönt att det löst sig med grisarna och de fått det bra. Inte alla djur det löser sig för tyvärr.. :(

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #26 skrivet: 27 dec-11 kl 19:47 »
Tänk att jag visste du skulle svara precis så.
Har sett många hagar och inhägnader där djuren låter giftiga växter vara, det såg även linné på sin tid.
När han studerade blomster.
Man kan ju inte vara överens om allt.
Och jag som har haft djur sedan jag föddes, och som har flera släktingar som är lantbrukare, har sett djur som dött av t ex odört. Det är en vanlig missuppfattning att djur inte äter giftiga växter. Djur äter inte växter som smakar illa. Många giftiga växter smakar illa, men vissa smakar gott. Det är djurägarens ansvar att skydda sina djur. Och misslyckas man med detta har man antingen ett dött djur eller en dyr veterinärräkning. Till skillnad från dig så har jag en utbildning på att sköta lantbruksdjur, och följer med i ny kunskap på området.

Vit flugsvamp smakar gott enligt dem som provat. Få överlever om de råkar smaka. Men vi borde kanske släppa ut alla i skogen att plocka svamp utan att upplysa om att vissa är giftiga...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #27 skrivet: 27 dec-11 kl 19:56 »
Och jag som har haft djur sedan jag föddes, och som har flera släktingar som är lantbrukare, har sett djur som dött av t ex odört. Det är en vanlig missuppfattning att djur inte äter giftiga växter. Djur äter inte växter som smakar illa. Många giftiga växter smakar illa, men vissa smakar gott. Det är djurägarens ansvar att skydda sina djur. Och misslyckas man med detta har man antingen ett dött djur eller en dyr veterinärräkning. Till skillnad från dig så har jag en utbildning på att sköta lantbruksdjur, och följer med i ny kunskap på området.

Vit flugsvamp smakar gott enligt dem som provat. Få överlever om de råkar smaka. Men vi borde kanske släppa ut alla i skogen att plocka svamp utan att upplysa om att vissa är giftiga...

Här visar du din okunskap trots din utbildning, lite flugsvamp är inte så farligt.
Tyvärr kan jag inte hålla med, tycker det är bättre djur får lära sej själva eller av sina föräldrar precis som i det vilda.
Rådjur, älgar och annat vilt lär sej på det viset.
Då är det enligt mej en risk som är värd att ta.

Sen tror jag du blandar ihop industriell verksamhet med självhushållning, där djuren kanske i större utsträckning får gå och lära sej av sina föräldrar.
Red´s Dead.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #28 skrivet: 27 dec-11 kl 20:01 »
Här visar du din okunskap trots din utbildning, lite flugsvamp är inte så farligt.
Tyvärr kan jag inte hålla med, tycker det är bättre djur får lära sej själva eller av sina föräldrar precis som i det vilda.

Sen tror jag du blandar ihop industriell verksamhet med självhushållning, där djuren kanske i större utsträckning får gå och lära sej av sina föräldrar.
Vilda djur dör, i mängder. De lär sig vissa saker av sina föräldrar, javisst, men de dör av bilar, förgiftning, svält, sjukdom allt möjligt. När man tar sig an ett tamdjur så tar man på sig ansvaret att se till att de har det bra.

Men du har återigen bevisat att du är olämplig som djurägare, så nu vet många alternativare att de inte ska sälja djur till dig.

Och vit flugsvamp förstör njurarna permanent, så det är alls ingen bra idé att testa. En ganska liten mängd är dödlig.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 27 dec-11 kl 20:02 »
Hur tror du djuren klara giftiga växter vid fäboddrift?
Red´s Dead.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #30 skrivet: 27 dec-11 kl 20:03 »
Hur tror du djuren klara giftiga växter vid fäboddrift?
De hade folk som vallade dem, därav fäbodjäntorna. Och husdjur dog förr, om deras ägare inte hade kunskaper. Likväl som de dör nu om deras ägare saknar kunskaper.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #31 skrivet: 27 dec-11 kl 20:08 »
Ja, fäbodjäntorna kunde tydligen mer än att bara valla boskap.
Tror säkert dom även hade stora kunskaper om medicinalväxter och annat.
Då är det i vilket fall som helst värt att plocka bort sådana växter som både är giftiga och smakar gott för boskapen.
Resten kan man låta vara.
Tror jag gick i samma skolklass som fäbodjäntans dotter, eller om det bara var en sägen, det vet jag inte.
Red´s Dead.

Maria C S

• Småland
« Svar #32 skrivet: 27 dec-11 kl 20:12 »

Så när dina djur ligger döa i hagen köper du nya ?? och hoppas på bättre lycka nästa gång !

Tyvärr så är det ingen bra väg att gå ! Varken för dej eller djuren !

Med avel har många egenskaper hos djuren förändras och det finns inget som säjer att dom ratar giftiga växter !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

kasvattaja

• Lämnade planeten 2012
    • Halland
    • PermakulturNU
« Svar #33 skrivet: 27 dec-11 kl 20:19 »
Mårten gås

Om du går in för att driva med medlemmarna här, lägg ner det.

Ingen här är imponerad av att du skyltar med din okunnighet.

Om du verkligen står för de åsikter du presenterat här. så e du

"domm på rektit" å då får vi väl bara ignorera dig, som man ofta

får göra med människor som inte vet vad di snackar om.
You are free, have always been, just made believe you are not

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #34 skrivet: 27 dec-11 kl 20:22 »
Mårten gås

Om du går in för att driva med medlemmarna här, lägg ner det.

Ingen här är imponerad av att du skyltar med din okunnighet.

Om du verkligen står för de åsikter du presenterat här. så e du

"domm på rektit" å då får vi väl bara ignorera dig, som man ofta

får göra med människor som inte vet vad di snackar om.

Kunde inte sagt det bättre själv!!!

Mårten gås

• Uppland
« Svar #35 skrivet: 27 dec-11 kl 20:28 »
Skulle giftiga växter vara ett så stort problem?
Ännu har jag inte varit med om att någon plockar bort giftiga växter från hästhagar och annat.
Och ännu varken sett eller hört att något djur dött.
Det är mer erfarenhet än kunskap jag förmedlar.
Och om det växer mycket gift där ni bor, otur för er då, där jag pratar om finns inga giftiga växter.
« Senast ändrad: 27 dec-11 kl 20:30 av Mårten gås »
Red´s Dead.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #36 skrivet: 27 dec-11 kl 20:34 »
Finns det någon tråd som inte spårar ur när Mårten Gås är inloggad?
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

pyromanen

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 27 dec-11 kl 20:36 »
Det funkar inte att klumpa ihop alla "giftiga växter" (eller svampar för den sakens skull). Varken åt ena eller andra hållet. Dom allra flesta viltväxande giftiga växter i betesmarker låter djuren bli, men inte alla. Sprängört är kanske det mest kända exempel på en mycket giftig växt som djuren definitivt äter med god aptit.
Att totalrensa sina betesmarker på giftiga växer är omöjligt (och definitivt onödigt), smörblommor är giftiga, örnbräken är cancerogen, små vita giftiga och hallucinogena svampar som oftast ingen människa ser finns där, för inte att prata på olika giftiga rostsvampar som angriper växterna. 
Så jag vill hävda att det enda vettiga är att lära sig vilka giftiga växter det finns anledning att vara orolig för och hålla ett öga på om just dessa arter finns i ens marker.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #38 skrivet: 27 dec-11 kl 20:40 »
Precis, det var ju det som var min poäng. Man kan inte bara skaffa djur och släppa ut dem på bete, man måste ha kunskap. Och med kunskap så vet man vilka växter som är farliga, dvs smakliga och giftiga. Och det kan vara olika för olika djurslag. Men vet också att ständig fukt kring klövarna är farligt, man vet vad som är lagom hull på ens djur osv. Att tro att det bara är att köpa djur och släppa ut dem på ett stycke mark är att göra det för enkelt för sig. Och det är ett sätt att riskera sjuka eller döda djur.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #39 skrivet: 27 dec-11 kl 20:50 »
Nej du, ieenilorac.
Du är bara en liten retsticka.
Men det håller ju ingång disskussionen i alla fall.
Man kan alltid referera till vilda djur och utgå i från dom, så man inte åker på att lära sej en massa kunskap skriven av själve fan.
Är klövarna på dina djur ruttna är det något fel på marken dom befinner sej på, och har förmodligen inget annat val än att stå i vätan.
Problemet åtgärdar man inte genom att köpa salva av vetrinären och smörja in klövarna eller vad fan nu kan rekommendera.
Problemet åtgärdas genom att byta plats och mark till mer lämpad.
Men du fick ge med dej angående giftiga växter till slut.
Bli inte både arg och ledsen nu.
Och verkar tro andra saknar hjärna.
« Senast ändrad: 27 dec-11 kl 20:58 av Mårten gås »
Red´s Dead.

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser