Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frakt.... dyrt :(  (läst 2625 gånger)

mig

• Gäst
Frakt.... dyrt :(
« skrivet: 26 dec-11 kl 17:31 »
Klurar på en affärsidé... där jag skulle behöva hjälp med frakt av produkten. Gissar att storleken är ca 60cm i kubik och vikten kanske 5 kg. På posten skulle frakten gå på 5-600:- och det skulle ju ingen betala. Värdet på varan skulle jag gissa ligger kring 500:- Hur gör andra? Finns det billigare frakt att få?

JOW

• Värmland
SV: Frakt.... dyrt :(
« Svar #1 skrivet: 26 dec-11 kl 17:38 »
Bussgods brukar vara billigast för privatpersoner.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 26 dec-11 kl 17:40 »
Givetvis finns billigare frakt att få, särskilt om du skickar många paket. Kolla med Schenker och andra fraktföretag. Skickar man ofta till vissa orter kan man även kolla direkt med åkerier, men då får kunden ofta hämta på åkeriets omlastningscentral eller liknande.

Ett paket som det du beskriver kan jag t ex skicka från Helsingborg till Luleå för 200 kr, men då har jag bra kontakter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mig

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 dec-11 kl 17:44 »
Bussfrakt har inte tillräckligt stora paket om jag söker på deras hemsida... Ska kolla Schenker.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 26 dec-11 kl 17:53 »
Om man skickar ofta kan man få fraktavtal och betalar c:a 40% av listpriset. Annat åkeri än svenskt kostar 20% men det kan ju bli knepigt.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

mig

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 dec-11 kl 18:44 »
Hittade pris på ca 200:- på Schenker... Hur ofta måste man skicka för att få fraktavtal? Behöver paketen vara ungefär lika stora då eller går det även bra med mindre?? Jag kan ju inte räkna med att skicka mycket till att börja med, men 40% är bra. Under 100:- frakt känns ju nästan nödvändigt för att inte skrämma bort kunder. Planen är att prova sälja på den lokala marknaden först i höst för att se om det överhuvudtaget finns någon efterfrågan... och sen ta emot beställningar och hoppas det blir några iaf...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 26 dec-11 kl 19:48 »
Jag har fraktavtal via branschorganisation, betalar 350kr för en halvpall inom sverige max 200kilo.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 26 dec-11 kl 19:54 »
Jag har fraktavtal via branschorganisation, betalar 350kr för en halvpall inom sverige max 200kilo.
Då måste det ju vara samma mottagare, problemet är ju när man har många mottagare och paketen är för stora för att vara billiga med posten, men för små för att vara billiga med åkeri.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 26 dec-11 kl 19:55 »
Då måste det ju vara samma mottagare, problemet är ju när man har många mottagare och paketen är för stora för att vara billiga med posten, men för små för att vara billiga med åkeri.

Nejdå, hämtning och lämning på valfri adress i sverige bara jag genererar fraktsedeln elektronisk.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 26 dec-11 kl 20:00 »
Nejdå, hämtning och lämning på valfri adress i sverige bara jag genererar fraktsedeln elektronisk.
Ok, det var ju schysst deal. Jag kan skicka en helpall för 200-250 kr, men då bara en mottagare och bara vissa orter. Det får inte behöva lastas om till liten lastbil, då får mottagaren hämta längs vägen eller på terminalen.

Men om man letar bland olika alternativ så hittar man säkert något som funkar, särskilt om man behöver många frakter, då blir ju förhandlingsläget bättre.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #10 skrivet: 27 dec-11 kl 00:01 »
Ok, det var ju schysst deal. Jag kan skicka en helpall för 200-250 kr, men då bara en mottagare och bara vissa orter. Det får inte behöva lastas om till liten lastbil, då får mottagaren hämta längs vägen eller på terminalen.

Men om man letar bland olika alternativ så hittar man säkert något som funkar, särskilt om man behöver många frakter, då blir ju förhandlingsläget bättre.

Bäst är att vara med i en samköpsorganisation om man skickar lagom mycket. Det finns diverse för olika branscher, de i sin tur jobbar med att pressa priserna på frakter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser