Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  djur som ger lite pengar / inte kostar mer än de smakar  (läst 35007 gånger)

Weasel

• Skåne
SV: djur som ger lite pengar / inte kostar mer än de smakar
« Svar #80 skrivet: 02 jan-12 kl 10:43 »
Nu har jag inte läst igenom hela tråden, emn de flesta verkar hemskt negativa!
Mina kalkoner har absolut gått plus. (bara ca 50 st) Lite extrapengar plus frysen full av eget kött. Dessutom ligger några kvar i frysen till försäljning.
Detta förutsätter ju att vi inte har investerat mer än nån vattenautomat. Stallet är hästarnas som vi rivit ut helt, och bygger upp med enklar medel på vintern. (små hästar bara) Har alltså inga kalkoner på vintern då de kostar massor i mat! Självklart är det BUT som vägde ca 6-9 kg vid 4 månader, och som inte haft fri tillgång till mat utan. De har betat gräs dagtid och fått kraftfoder på kvällen. En bronskalkon kommer väl upp i hälften ungefär i slaktvikt...

Fåren vi har går däremot inte plus... Därför har vi sålt alla utom de trevligaste som vi har för det är kul och för att få eget bra kött.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

rackarns

• Närke
« Svar #81 skrivet: 02 jan-12 kl 12:03 »
Ni kan ju starta med att köpa stödrätter värda minst 2000kr/st / ha, har ni 15 ha inkl bete så ger det er 15,000kr /år. ( ni måste sköta marken dvs skörda den )

Har ni haft djur tidigare så finns det ju flera möjligheter, utrotningshotade SKB kor ger 1000kr/ ko och år, vill ni inte mjölka så låt kalvarna dia dem, det blir delikatess kött av dessa kalvar som ni säkert kan sälja till vänner och bekanta.

När vi nu är inne på stöd kan ni ju lika gärna kolla upp om eran ladugård är godkänd för ekologisk produktion, det ger då ytterliggare 1600kr / ha och djurenhet, likaså kompensationsbidraget ger 2100kr/ de / ha, vallbidraget ger 300kr ha, finns det djurenheter så lägg till 2000kr till, ja nu är ni uppe i ca: 9000kr/ ha óm det finns motsvarande djur enheter.

15 ha * 9000kr = 135,000kr + köttförsäljning - produktionskostnader, har ni färdiga djurbyggnader så kan ni göra en liten peng, har ni dessutom redan en höfläkt och skulltork så behöver ni inte investera så många tusen kr i maskiner heller.

Ni behöver en traktor ( helst med lastare) en jf slåtterkross ca 10,000kr, en jf cr 320 rotorvändare ca 6,000kr, en strängare ca 2,000kr, en självlastarvagn ca 5000kr, en gammal plog, harv och såmaskin kostar inte många kr.

kan ni hålla UTRO korna i lösdrift så blir det inte många arbetstimmar per st, givetvis får ni kostnader men rätt skött borde det ge er ett överskott, Eu stödens storlek beror på cvart ni bor i landet.
Man får dessutom 800kr / utro / ras kolla med JBV och länstyrelsen, köper ni in kvigkalvar så blir inte startkostnaden så stor heller.

Kom ihåg, det är inte bonden som får bidrag, det är konsumenterna som får subventionerad mat tack vare att bonden får EU- bidrag.

Hur sköter ni marken idag?? utarrenderad? är det kanske någon som redan kammar hem Eu stöden för marken?

Tack för alla dessa tips och information!
Det finns stödrätter för marken, den är inte utarrenderad. Vi kommer börja bruka den i vår för första gången (nyflyttade).

kbh

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 02 jan-12 kl 12:13 »
Mina kalkoner har absolut gått plus. (bara ca 50 st) Lite extrapengar plus frysen full av eget kött. Dessutom ligger några kvar i frysen till försäljning.
Detta förutsätter ju att vi inte har investerat mer än nån vattenautomat. Stallet är hästarnas som vi rivit ut helt, och bygger upp med enklar medel på vintern. (små hästar bara) Har alltså inga kalkoner på vintern då de kostar massor i mat! Självklart är det BUT som vägde ca 6-9 kg vid 4 månader, och som inte haft fri tillgång till mat utan. De har betat gräs dagtid och fått kraftfoder på kvällen. En bronskalkon kommer väl upp i hälften ungefär i slaktvikt...

Om du nu inte har några kalkoner på vintern så måste du ju köpa in på våren och det blir ju en kostnad  är den medräknad då ? annars så borde det ju vara vettigt att ha några avels djur har du räkna på det ?

rackarns

• Närke
« Svar #83 skrivet: 02 jan-12 kl 12:13 »
Jätteintressant att läsa om era erfarenheter.

rackarns

• Närke
« Svar #84 skrivet: 02 jan-12 kl 12:15 »

Fåren vi har går däremot inte plus... Därför har vi sålt alla utom de trevligaste som vi har för det är kul och för att få eget bra kött.

Vi har blivit tipsade kalkon också av andra. De verkar vara lättsålda och billiga i drift.
Kläcker ni äggen själv under vintern då eller hur gör ni?

Weasel

• Skåne
« Svar #85 skrivet: 02 jan-12 kl 15:38 »
Vi har blivit tipsade kalkon också av andra. De verkar vara lättsålda och billiga i drift.
Kläcker ni äggen själv under vintern då eller hur gör ni?

Riktigt roliga och trevliga djur!!
Kycklingar köper man daggamla från adelsåsens kläckeri, som nog är det enda stora kalkonkläckeriet i sverige. kostar 25:- plus moms har jag för mig... bara att boka nån vecka i förväg, och så möter man upp längs deras körrutt, så betalar man inget för frakten. Sist mötte jag upp på mcdonalds kl 4 på morgonen... :-p
Tycker den kostnaden är okej i och med att man slipper skötseln och utrymme för ett gäng stora kalkoner under vintern.

Vill man ha flera hundra eller tusen åt gången får man kanske boka i längre förväg, men jag har bara hämtat 50 åt gången.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Weasel

• Skåne
« Svar #86 skrivet: 02 jan-12 kl 15:43 »
Om du nu inte har några kalkoner på vintern så måste du ju köpa in på våren och det blir ju en kostnad  är den medräknad då ? annars så borde det ju vara vettigt att ha några avels djur har du räkna på det ?

Vill ha den snabba tillväxten som but ger, och eftersom de inte parar sig själva så ger jag mig inte på att ens försöka.
Och med tanke på att de äter mer än mina shetlandsponnyer så är jag tveksam till om jag skulle tjäna något på det. Är trots allt inte pengarna jag är ute efter i första hand, utan bra kött till liten peng och lite arbete...

Weasel

• Skåne
« Svar #87 skrivet: 02 jan-12 kl 15:51 »
Glömde berätta en sak också... Det är ju foderpriset det hänger på om det ska gå plus!!
Började med att köpa kalkonfoder i säck på pall, ca 5:-/kg. Det blev dyrt!!!   
Testade sen lokala kvarnens egentillverkade foder för slaktgrisar, halva priset! De hade sålt det till fler med kalkoner. Har inte hittat något negativt än med det. De växte bra och var friska och glada.

kbh

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 02 jan-12 kl 15:53 »
Vill ha den snabba tillväxten som but ger, och eftersom de inte parar sig själva så ger jag mig inte på att ens försöka.
Och med tanke på att de äter mer än mina shetlandsponnyer så är jag tveksam till om jag skulle tjäna något på det. Är trots allt inte pengarna jag är ute efter i första hand, utan bra kött till liten peng och lite arbete...
Ok men vad blir inköpsskonad då ? Och hur får man dom att föröka sig om dom inte parar sig?

Weasel

• Skåne
« Svar #89 skrivet: 02 jan-12 kl 15:55 »
Ok men vad blir inköpsskonad då ? Och hur får man dom att föröka sig om dom inte parar sig?

Skrev det i ett annat svar.
En daggammal kostar 25+ moms har jag för mig.
Det är inseminering som gäller för denna rasen.

kbh

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 02 jan-12 kl 15:57 »
Skrev det i ett annat svar.
En daggammal kostar 25+ moms har jag för mig.
Det är inseminering som gäller för denna rasen.
Ok tack för svar .

Sågaren

• Medelpad
« Svar #91 skrivet: 02 jan-12 kl 17:42 »
klart att det finns djur som ger en inkomst men då krävs det att man satsar ordenligt och seriöst tillexempel mjölkfår och tillverkning av ostar eller mjölkor och tillverkning av ostar mm. men att tro att man ska köpa en enda ko och leva bara av den är nog en dröm i dagens samhälle. klart att det går att leva ett enkelt liv där kon ingår som en del av kosthållet och att man kan sälja den del av mjölken man inte behöver till vänner men tyvär r tror jag inte man får sälja mjölk på det sättet.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #92 skrivet: 03 jan-12 kl 12:32 »
klart att det finns djur som ger en inkomst men då krävs det att man satsar ordenligt och seriöst tillexempel mjölkfår och tillverkning av ostar eller mjölkor och tillverkning av ostar mm. men att tro att man ska köpa en enda ko och leva bara av den är nog en dröm i dagens samhälle. klart att det går att leva ett enkelt liv där kon ingår som en del av kosthållet och att man kan sälja den del av mjölken man inte behöver till vänner men tyvär r tror jag inte man får sälja mjölk på det sättet.
I den här tråden blandar man äpplen och päron. Trådstartaren frågade efter djur som man kunde ha på hobbynivå och som går plus, dvs ger mer pengar än de kostat, lön oräknat. Det är stor skillnad på något man vill dra in heltidslön på, och något som man vill går såpass mycket plus att man själv har mer eller mindre gratis ägg/kött eller andra produkter. Att få hobbyn att gå plus med de premisserna, dvs att man inte ser att det ska ge en timlön, men däremot bekosta foder,stängsel, byggnader osv kräver att man är påläst och har rätt djur, men det är alls inte omöjligt även i liten skala.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #93 skrivet: 06 jan-12 kl 21:22 »
Kan inte duvor vara något? De borde väl flyga över till grannens åker och proviantera. De är ju precis som bin i det avseendet.

Ronny

• Skåne
« Svar #94 skrivet: 06 jan-12 kl 22:00 »
Gäss! Då menar jag en egen flock livgäss och uppfödning av unggäss efter dem. Avelsgässen kräver inte så dyrt foder på vintern och har man betesmarker kan de beta effektivt. De har tom förmågan att ta död på parasiter från idisslare när de går igenom gässens tarmsystem. Hyfsat pris och efterfrågan på senhösten. Stark tradition att äta gås till Mårten. Vi importerar slaktgäss från Tyskland.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Jan lindgren

« Svar #95 skrivet: 10 jan-12 kl 10:13 »
Hej!
Man kan också fundera lite utanför ramarna. Zoobranchen kan vara intressant. Leverera keldjur till zooaffärer, alltså föda upp en massa olika smågnagare. Producera foder till reptiler och fiskar. Det gäller då både levande och fryst. Föda upp akvariefiskar och odla akvarieväxter.
MVH
Jan

Tulipanros

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 10 jan-12 kl 10:55 »
Hu, föda upp smågnagare till zoo-affärer?
Som får sitta i en liten bur och bli deprimerad när barnen har tröttnat?

Inte allt för pengar. så kan vi inte ha det.  :'(

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #97 skrivet: 10 jan-12 kl 11:07 »
Är man okänslig av sig så kan man föda upp kaniner till ormmat,kullen dräps nyfödd och stoppas i frys,mellan 10-30kr st kan man få,och flera kullar kan tas samtidigt som burar bara behövs till avelsdjuren. Tillstånd krävs för foder uppfödning. Zooaffärer betalar ca50kr st för dvärgkaninungar,men då ska man föda dem till 8veckors ålder först.
Fjäderfän och kaniner

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #98 skrivet: 13 jan-12 kl 05:47 »
Synd att det blev så fel...
Ja, det är vi många som tycker ...  :(

Hu, föda upp smågnagare till zoo-affärer?
Som får sitta i en liten bur och bli deprimerad när barnen har tröttnat?

Inte allt för pengar. så kan vi inte ha det.  :'(
Tack för det inlägget?  Huvva, tänkte jag också!  >:D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #99 skrivet: 15 jan-12 kl 17:49 »
Det finns business med levande insekter typ skalbaggar/flugliknande större som skickas med A-postpaket.  Ibland inte så väl inpackat heller :o  Vilka djur som äter dem har jag inte den blekaste ...
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 2 användare
javill, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser