Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Placering av shuntventil till radiatorsystemet vi vedpanna-acktankar?  (läst 7735 gånger)

andira

• Blekinge
Har precis fått en Vedolux 30 installerad till våra gamla 2x500 l acktankar med laddomat 21 inkopplad på pannan. Det tar 5-8 h att värma upp dem sen försvinner värmen väldigt fort, läste om någon annan som har samma problem. Blandarventilen(shunten som det kallades förr) ut till systemet sitter på röret som går till acktankarna från pannan innan tankarna. Sen är returen från värmen kopplad på tankarnas retur som  går in i laddomaten. På installationsscheman jag sett fattade jag det som om allt ut i radiatorsystemet ska sitta efter acktankarna el på själva tanken vid nya tankar och returen från radiatorsystemet går in i sista acktanken. Sen är en plattvärmeväxlare inkopplad innan schuntventilen. Förut satt den direkt in i den gamla panna så vi hade varmt vatten omgående, nu funkar det för det mesta, ibland är det kallt men det kan bero på luft också. Går det att ha plattvärmeväxlare till ett sånt här system? Allt skulle sköta sig själv sas det vid köpet (längtar efter gamla pannan som gick sönder, trots att det kunde vara segt så hade vi varmt i huset och varmvatten). Den har kokat flera gånger redan. Not fun!! Tacksam för svar från er kloka männiksor som finns här.

mrlynx

• Västerbotten
Sitter pannan i huset eller är det någon kulvert inblandad?
Är tankarna kopplade i serie eller parallellt?
Hur hårt laddar du tankarna? dvs vad har du för temperatur i toppen och i mitten och botten på tankarna när du eldat klart?
När det gäller varmvattnet så kolla att pumpen under värmeväxlaren startar när du tappar varmvatten.
kolla också inställningen på termostaten ovanför värmeväxlaren om du har någon sådan. I övrigt borde det fungera så länge tankarna har tillräcklig temperatur för att bereda varmvattnet.
Hur varm var pannan när den kokade?
Det kan låta som den kokar om det finns syre i vattnet kvar och den är tillräckligt varm. Problemet försvinner med tiden då syret försvinner ur vattnet.

andira

• Blekinge
Pannan stod på 112 grader, jag stängde av fläkten vid 100 grader men den ökade ändå och det berodde nog på att laddomaten går inte om inte fläkten går, fråga mig inte hur det är kopplat men så är det. Det märkliga var att vattnet som gick in i laddomatens högra termometer visade 40 grader eller så och då kan de omöjligt ha varit uppe i 80 grader hela tankarna och ska den ändå inte fortsätta ladda ut? Panna sitter i huset, i källaren.
Anders, jag har läst den manualen och kan inte förstå annat än att vår installation är fel, den med krysset över. När man anlitar en firma tror man ju inte man ska behöva bry sig om sånt utan att de kan. En annan märklig sak är att fläkten till pannan ska stänga vid en rökgastemperatur på 120 grader, men dennna stänger när rökgastermometern visar 60 grader. Sen står det också att laddomatens start ska trimmas in mot rökrörstermostaten, han trimmade inget bara slängde igång en eld. Han har varit här 2 ggr redan och ändrat något men det går ändå inte att ladd upp tankarna fullt.(då blir pannan över 100 grader och tankarna 60-70 grader). Ska ringa imorgon igen så rörmokaren får komma och förklara sin dragning.

anders50

• Gäst
andira

Brydde mig inte om att svara förut då jag inte sett din anläggning, utan skickade länken istället.

Men begriper att du har en märklig installation. Be en annan rörmokare om hjälp.

Fattar inte varför en del krånglar till det när det är så enkelt att koppla ihop panna, laddomat och två tankar.  Har sett rena ormbon av rör och ventiler mellan panna och tankar och som gör att folk får "elda ihjäl sig" för att få värme.

Curt Jonsson

• Jämtland
andira

Brydde mig inte om att svara förut då jag inte sett din anläggning, utan skickade länken istället.

Men begriper att du har en märklig installation. Be en annan rörmokare om hjälp.

Fattar inte varför en del krånglar till det när det är så enkelt att koppla ihop panna, laddomat och två tankar.  Har sett rena ormbon av rör och ventiler mellan panna och tankar och som gör att folk får "elda ihjäl sig" för att få värme.
En del rörinstalatörer är inga vedeldare.  Laddomaten=en enkel självklarhet vid vedeldning. Intressant inkoppling av expantionskärl  ovan.

andira

• Blekinge
Rörmokaren kommer och ändrar inkopplingen av tankarna nästa vecka. Tillsvidare eldar jag med shunten stängd tills tankarna ganska varma, sen släpper jag på värme i huset. Men så har jag ringt rörmokaren igen och igen och igen... Att fläkten inte stänger vid 120 grader får tillverkaren reda ut, pratade med dem idag och de var helt på min linje om placering av shunt osv. och de har tekniker som kan kolla fläkten. Tror också laddomaten måste styras av varmvattnet i pannan istället för rökgastemp. det var därför den kokade när tankarna ej var varma för rökgastemp låg under 120 då laddomaten stänger. Finns nog hopp för en fungerande anläggning till slut, fast jag tycker det är svårt att få upp rökgastemperaturen över 150 efter en tids eldning, precis i början är det lättare. (har alla turbulatorerna borta)

anders50

• Gäst
Du verkar verkligen ha en märklig installation! Klart att laddomaten ska styras av varmvattnet!! ? Fattar inte varför den ska styras av rökgaserna?

Men menar du att rökgaserna ut i skorstenen inte är mer än 150 grader, så kan jag säga att det är inte mina heller, kanske de stiger lite strax före att sotaren kommer.

Jag har en Baxi Innova panna och två 750 liters tankar och det tar inte mer än ett inlägg (björkved) för att elda upp dem till 95 grader om det är 60 grader i toppen  och 35 i botten av tankarna.

Hoppas det löser sig för dig!

Fritjoff

Du verkar verkligen ha en märklig installation! Klart att laddomaten ska styras av varmvattnet!! ? Fattar inte varför den ska styras av rökgaserna?

Från http://www.termoventiler.se/media/upload/LM21-100_Manual.pdf ,sida 3. "Pumpen startas lämpligen av en rökrörstermostat. Om
extra säkerhet behövs kan en vattentermostat kopplas parallellt. Se bild nedan"

Kanske inte så märkligt om det rekommenderas i installationsmanualen.

Varför kan man läsa i broschyren här:

http://www.termoventiler.se/media/upload/rrtermostat_S_w.pdf

anders50

• Gäst
Från http://www.termoventiler.se/media/upload/LM21-100_Manual.pdf ,sida 3. "Pumpen startas lämpligen av en rökrörstermostat. Om
extra säkerhet behövs kan en vattentermostat kopplas parallellt. Se bild nedan"

Kanske inte så märkligt om det rekommenderas i installationsmanualen.

Varför kan man läsa i broschyren här:

http://www.termoventiler.se/media/upload/rrtermostat_S_w.pdf

Starten är ju en sak. Visst har du rätt där, står ju i manualen. Blev en missuppfattning med styra och start. 
Min laddomat 21, visserligen av en äldre modell, startas direkt när pannan startar och stängs av med rökgastermostat. Däremellan styrs den av vattentemperaturen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 1 användare
carlie2

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser