Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arrende kontrakt.  (läst 2008 gånger)

Skågedalen

• -
Arrende kontrakt.
« skrivet: 25 dec-11 kl 20:20 »
Det är så att jag blivit lovad av grannen att få arrendera hans åkermark när han slutar med djuren. Men av olika anledningar så känner jag att bara ett löfte är mer än jag vågar lita på just nu.... Vet någon om man kan skriva ett kontrakt på att det är jag som ska ha första tjing på hans mark? Ett kontrakt som är juridiskt bindande menar jag...

Fick genom ett hårt slag inse att jag nog är lite för godtrogen mot människor i  min närhet och vill liksom "säkra" detta. tydligen så kan man bara lita mest på sig själv....

Mvh / Fru Skågedalen
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Arrende kontrakt.
« Svar #1 skrivet: 25 dec-11 kl 20:58 »
Är det bestämt när han ska sluta med djuren?  I så fall kan Du väl föreslå ett kontrakt med ett datum som passar till det?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 25 dec-11 kl 21:08 »
Hur mycket får du arrendera den för och var ligger den?
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Skågedalen

• -
« Svar #3 skrivet: 26 dec-11 kl 08:49 »
MArken angränsar till min mark, och det är ca 25 ha. Priset är inte satt, det ändrar sig ju. Men där finns det ju alltid riktlinjer för vad man ska betala.

När han ska sluta med djuren vet han inte riktigt, han är inne på att köra ett-år-i-taget basis. Men han är 59, och vill nog snart gå i pension. (61) Eller iaf sluta med korna, han gör ju mycket mer förutom att mjölka.  :)

Det jag funderar på är om vi kan skriva ett papper oss emellan och bara skriva under det, eller om vi får gå till nån jurist eller liknande.

Mvh / Skågedalen
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 1 användare
Sampa

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser