Grönkål

Startat av Lycka, 24 Dec-11 kl 12:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Lycka

Jag gav mina höns grönkål och annat gotta idag.
Pytt det passade inte hönsen alls. :P
Köpte en stor plastpåse billigt.
Får  ge bort till andra som har höns.
Hedemorahöns

Azoo-Lina

Dina höns är nog väldigt bortskämda och kräsna  ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Västgötamor

mina höns tyckte detsamma förra året, får prova igen i år
Västgötamor

mita67

Mina hönor älskar grönkål men visst är salladshuvud godare. Idag har de fått isbergssallad, cantaloupmelon, filmjölk och grönkål. Allt slut!!

Lycka

Mina gamla höns gillade grönkål som bara den.
Var ut en sväng till grönkålen ligger kvar.
Hedemorahöns

pytte

Likadant här!
Köpte 2 stora plastpåsar med 1 kg i varje och tänkte vad bra att kunna ge dom lite grön...
De tittade bara på den, men de lär sig nog att äta det, någon gång :-\
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Lycka

Jaha vad göra.
De små liven gillar det inte :P
Ger bort det.
men undulatblandningen och majsen det är smaskens det.
Hedemorahöns

Idalun

Har du hängt upp grönkålen? Mina höns gillar grönkål, men det är ganska svår-ätet om det ligger som lösa blad.
Jag brukar hänga upp ett helt knippe eller en hel stam/ helt huvud (eller vad det nu heter när det gäller grönkål).  ::)
Mannen jobbar på restaurang & beställde hem en hel säck strax innan jul... Nu är det dags igen!  :P
Lycka till!

Snuzer

Jag har prövat massor av olika grönsaker, ingenting duger. Majskolvar, både att hänga upp dem och att lägga dem direkt på marken. Ingen succe. Kokt potatis kan gå an men det är inte särskilt gott. Äpplen rör de inte. Grönkål, sallader får hänga orörda där jag hängt upp det.

Jag har världens tråkigaste höns  ::)

De äter sitt hönsfoder och kan ha överseende med lite ris om jag kokat för mycket till familjemiddagen. Pommes, bea och allt annat onödigt smakar fantastiskt, liksom lasagne. Men just grönsaker och rotsaker ska man tydligen inte äta  :(

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Lycka

Ska hänga upp dem.
Hedemorahöns

hönsmamma 11

Hängt upp grönblå mandariner. Men nej då svårflörtade

Karlid

Har börjat ge hönsen grönkål. Det tog ett par dagar men nu hackar alla 5 i sig av den upphängda kålen som de gillar bättre än den som ligger på marken. De har också börjat hacka i sig av halva äpplen som ligger i marknivå.

jan98

Mina höns tycker inte om grönkål konstigt
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Lycka

Ja det var just det som jag öppnade tråden med.
Hedemorahöns

Märi

Testa att torka grönkålen innan ni ger hönsen, bara häng den upp&ner som man gör med nässlor. Våra höns var inte heller ett dugg imponerade över grönkålen vi hade köpt till dem, så vi testade att torka den och vips så gick det i! :)

Vallagård

Ge inte upp om grönkålen, de lär sig så småningom.
Mina fick börja äta redan i höstas. Sparade lite ute som snöade över.
Tyvärr hittade rådjuren kålen innan jag tog in slutet.
Här äter hönsen sallad, tomater, bananer, apelsiner, meloner, äpplen (inte alla höns),päron, vindruvor, diverse övriga grönsaker, fil och bröd av alla slag.
Svårast att få dem att äta är blomkål, vitkål, kålrötter, morötter och potatis. Hjälper inte koka.
Brahma blandad grupp * Stor Silkes * röd * svart-blå * Spättad grå * vit * Dvärgkochin blandad grupp *Dvärg Wyandotte silver svart randad *Dvärg wyandotte gul columbia * RIR * Ölandsdvärg * Islands * Maran * Isbar * Japanska dvärgvaktlar * Fasan *

Argona

Jag som är ny på höns, ska testa grönkål men ska den kokas först eller ätas rå? samma med vitkål, köpte ett kålhuvud men har inte gett det till dom än för jag undrar om det ska kokas först?
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Lycka

J a visst är de gulliga de små liven.
Har försökt med halvor av vitkål.
Kompisens höns vrålåt  mia Nej nej nej.
Strimlade dem nej nej nej.
Så sunda vill inte mina vara.
Hmmm ::)
Hedemorahöns

Eva o Getterna

Är dom inte underbara att titta på när dom äter. Det som inte duger plåckas effektivt bort från övrigt ätbart.
Här är sallad i alla former ratat och kål. Kålrot funkar som rotmos men inte annars. Men vist är det en vanesak. Och lite hunger hjälper. Tar min hönsmat slut så kastar de sej över det mästa som serveras. 

Normalt är ju  kladdiga saker är lite besvärligt. Ska jag torka näbben eller äta verkar röra till det. Spagetti är otroligt kul att äta. Men favoriten är nog gräddtårta. Önskar jag hade Det på video. 19 tuppar och hönor helt till sej. de var helvita på huvudena. Hade så brottom att få sin del att de helt glömde hur läskigt det är att bli kladdig om näbben.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Svarthönan

Mina åt grönkål med förtjusning i fjor. I år har jag inte testat. Men de har fått vitkål som de älskade i fjor, nu rör de den inte alls. De har varit ute mer och snön kom i januari istället för oktober, tror att det är därför. Så länge det finns gräs vill de inte ha kål.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

991 Gäster, 0 användare