Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?  (läst 77092 gånger)

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?
« Svar #80 skrivet: 01 sep-13 kl 22:23 »
Det har med tiden blivit allt mindre utrymme för den störande tanken att jojjokörning inte skulle vara det effektivaste sättet att minimera bränsleförbrukningen vid en given genomsnittshastighet. Ju mer extrem jag blivit med jojjandet, desto lägre siffror har jag mätt upp. Rekordlåga 5,8 lyckades jag med på långresa genom Finland i kuperad terräng. Dessutom var bilen fullpackad med två vuxna, tre större barn och fullt med bråte upp i bakrutan.

Det jag inte ändrat på är marschfarten kring 80 km/h. Tidigare fick jag sällan siffror under 6,5 men sedan denna sommar har högre siffror varit ovanliga och lätt kunnat förklaras med taskig disciplin i eco-körningen eller för hög andel E85 (allt för mager blandning ger tändmissar). Trots relativt mycket stadskörning har jag flera gånger fått resultat på 6,2-6,3 och det kan knappast kallas törstigt för en nästan 40 år gammal bil av mellanstorlek.

På senare tid har jag också i allt högre grad låtit startmotorn arbeta. Jag stänger ofta av motorn långt innan trafikljus jag misstänker kommer motarbeta min framfart, men också inför långa nedförsbackar. Motorn är extremt lättstartad men det återstår att se om "startmotorduttandet" ändå kommer straffa sig med tiden i form av utsliten startmotor. Det faktum att moderna bilar allt oftare har automatisk stopp/start av motorn antar jag kan vara ett bevis för att bränsleförbrukning och avgasutsläpp mår bra av att tomgångskörning minimeras. Om en bilmotor i tomgång dricker 1-2 l/h är det ingen svår matematik att förstå skillnaden i tät stadstrafik.

Något jag funderar på inför vinterhalvårets större andel mörkerkörning och behovet av kupévärme är en enkel reläkoppling för tändspole/startmotor samt en elektrisk cirkulationspump som aktiveras när motorn är avstängd. Högeffektiva varselljus baserade på LED kanske också är en god investering för att skona batteriet, fast det kanske i slutänden blir startmotorn som står för den dominerande genomsnittliga strömförbrukningen?

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #81 skrivet: 01 sep-13 kl 22:38 »
dom där daylighten som du tänker på är inte tillåtna på så pass gamla bilar..
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #82 skrivet: 01 sep-13 kl 23:23 »
dom där daylighten som du tänker på är inte tillåtna på så pass gamla bilar..

Jodå, tänk bara på de gula separata varselljusen med 21 W-lampor som var populära på 70-talet, de integrerade varselljusen tillsammans med parkeringsljus på Volvo 240, Saab 99, senare årsmodeller av V4 m fl! På svenskregistrerade bilar före 1983 eller 1984 är det ganska "flytande" krav på belysning, men på senare årsmodeller krävs E-märkning.

Man bör dock komma ihåg att på en gammal bil måste bakljus och skyltlyktor vara tända tillsammans med varselljuset.

En annan sak som kan spara ström vid start/stoppkörning är att koppla in en tändmodul från ett äldre brytarlöst tändsystem mellan brytarspetsarna och tändspolen. De flesta sådana tändmoduler har en funktion som bryter strömmen genom tändspolen så snart motorn har stått stilla några sekunder.

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #83 skrivet: 16 nov-13 kl 14:25 »
Jag hittade en intressant sida hos Wikipedia, "Energi-efficient driving/Hypermiling". Tycker avsnittet om Puls & Glide bekräftar tekniken på ett trovärdigt sätt. http://en.wikipedia.org/wiki/Hypermiling

Både här och på t.ex. http://ecomodder.com är det mycket funderingar kring elförbrukningen, men är den egentligen av betydande grad? Halvljus med baklysen, skyltbelysning och positionsljus drar ca 100w, vilket nätt och jämnt räcker för att knuffa på en cykel i stilla tempo. En bilgenerator är knappast något mirakel av verkningsgrad men även om den bränner bort 50% i remgnissel och värmeförluster är det fortfarande inga stora siffror jämfört med det som behövs för att driva bilen framåt eller att hålla motorn igång på tomgång (helt i onödan).

Ovan nämnda sida hos Wikipedia säger att 17% av bensinen kan rinna bort på onödig tomgångskörning i stadstrafik och är man då flitig med att stänga av motorn så fort den inte behövs stannar ju även energitjuvar som generator, servostyrning och annat jox. Batteriet får förstås jobba mer i stället . Det enda försvar jag ser för att minska strömförbrukningen genom att använda effektiva LED-lampor i stället för glödlampor är att längre motoruppehåll (med påföljande kortare batteriladdningsperioder) riskerar att ladda ur batteriet i sådan grad att startmotorn sedan inte orkar. Även om strålkastarna går på batteri uppemot 1/5 av tiden kanske det störtsa hotet mot batteriet är alla små ryck med startmotorn. Jag antar det är av stor vikt att motorn är mycket lättstartad. Att däremot spara något 100-tal watt under denna femtedel av tiden känns inte som något av betydelse för bränsleförbrukningen.

Vid blaskväder tillkommer kupévärmefläkt, vindrutetorkare och gärna även en elektrisk cirkulationspump. Detta innebär säkert 100-150 watt extra ovanpå det strålkastare (och startmotor) konsumerar. Den lösning jag funderar på är att ha två knappar på växelspaken (rattväxel) som via reläer stänger av tändspolen, startar en cirkulationspump och drar ner kupéfläkten på minimum varje gång jag stoppar motorn. Den andra knappen kopplar tillbaka alla prylar samt vevar igång motorn. Bakrutedefrostern och vindrutetorkarna är nog bäst att manövrera manuellt.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #84 skrivet: 16 nov-13 kl 14:47 »
kanske redan sagts men några tankar, låt inte startmotorn jobba mer än nödvändigt.
Det går utmärkt att starta bilen genom att släppa upp kopplingen, om du bara har lite rullning kvar.

att låta vattnet cirkulera när motorn är avstängd tror jag är en mycket dålig ide pga motorn kallnar då snabbare( kall motor = utsläpp )
av ovanstående anledning så kommer du nog inte märka så stor skillnad det är nog bättre då att koppla fläkten så att den stängs om motorn inte går.
Då behåller du värmen i bilen och tillför inte kalluft samt motorn håller sig varm med.
Och när vi ändå är inne på fläkten så skippa den med och gör en kanal från grillen så du får lite "luffar turbo" in i kupen, då slipper fläkten gå på landsväg.

Ang lampor så finns det energi att spara men... byter du blinkerslampor så får du byta reläet med då de inte kommer att fatta att det finns någon lampa.
i de långa loppet kommer du spara på det.

Nästa sak är att som du själv säger strypa generatorn om du kan och sen när du kommer hem/fram ladda batteriet från väggen.
en frihjulande generator har nästan ingen motstånd alls medans en som ger ström belastar motorn.
Glöm dock inte bort att vid bortkoppling av generatorn så måste du hålla koll på att inte spänningen sjunker för långt ner( då mår batteriet inte bra)

smalare däck gör att förbrukningen minskar.
och väl skötta bromsar är A och O ligger de åt minsta lilla så ökar förbrukningen

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #85 skrivet: 16 nov-13 kl 19:43 »
Det är ingen god idé att ta in kupéfriskluften genom grillen. Många biltillverkare (t ex Borgward, Citroën, Mercedes) har provat detta en gång i tiden men slutade med det på 60-talet när man insåg att luften är mycket renare från både vägdamm, avgaser och andra otrevligheter om man tar in den mellan motorhuv och vindruta istället. Ett något mer sentida undantag är förstås luftkylda Citroënmodeller där man var så illa tvungen att ta varmluften via grillen och motorns kylsystem.

Beträffande tändspolens strömförbrukning så skulle man nog kunna spara ström på att ersätta brytarspetsarna med ett brytarlöst tändsystem av vanlig 80-talstyp. Sådana brukar dels bryta strömmen genom tändspolen automatiskt när motorn har stått stilla några sekunder och dels regleras slutningsvinkeln beroende på motorns varvtal så att det aldrig går ström genom tändspolen längre tid än vad som verkligen behövs för att bygga upp magnetfältet.

Vintertid är en nackdel med LED i baklyktor att snö och is på lyktglasen aldrig tinar bort.

När det gäller motorns bränsleförbrukning på tomgång så kan man hålla ner den genom att ställa in så mager tomgångsblandning och lågt tomgångsvarvtal som möjligt.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #86 skrivet: 16 nov-13 kl 20:27 »

Vintertid är en nackdel med LED i baklyktor att snö och is på lyktglasen aldrig tinar bort.
.

Och fördelen är att det inte smälter lite och sen fryser fast ordentligt

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #87 skrivet: 16 nov-13 kl 21:15 »
Och fördelen är att det inte smälter lite och sen fryser fast ordentligt

Man kan förstås komplettera LED-baklyktor med ett dimbakljus med glödlampa. 21 W brukar smälta bort yrsnön ganska effektivt.

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #88 skrivet: 18 nov-13 kl 21:44 »
Men asså... Detta om byte av smålampor till LED har jag mycket svårt att se poängen med. Broms och blinkers är inte ens i stadstrafik tända kontinuerligt och baklyset brukar vara 2x5w. Många bäckar små förvisso och de djupare urladdningscyklerna batteriet får hantera kanske kan vara dåliga på sikt även om man lika snabbt återladdar det. Huvudstrålkastarnas 2x50w (äldre bil) lär hur som helst ha den avsevärt största betydelsen.

Sommartid vid torrt väder är det inga som helst problem att fimpa motorn, belysning, fläktar m.m. och rulla så mycket det går genom stan. Är det kyligt, regnblaskigt och dessutom ett gäng passagerare och flåsande hundar är tiden vid ett enda rödljus tillräcklig för att skapa en immig trafikfara. Att kyla ner en 100-kilos gjutjärnsklump till temperaturer där bränsleförbrukningen ökar märkbart antar jag tar mer än några minuter. Den el som går åt för elpump för kupévärmen och värmefläkten på lägsta fart borde ungefär motsvara vad man kan spara på att släcka ner huvudstrålkastarna och i stället tända LED-varselljus.

Beträffande påliggande bromsar säger min egen statistik att en så pass lätt anliggning att bilen går att knuffa med en fot ut genom dörren på plan mark ändå kan öka förbrukningen med 5-10%, åtminstone när man som jag "ekodrajvar" och frihjular så mycket det bara går. (mina bromsok har periodvis jävlats denna höst innan de bestämda sig själva för att lägga av med dumheterna)

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #89 skrivet: 18 nov-13 kl 22:06 »
Vad beträffar motorstart med "kopplingsknuff" eller startmotor går det åt energi i båda fallen och jag gissar att energiförlusterna i bensindroppar räknat är förhållandevis stor i båda fallen. En bilmotor på tomgång tycks hur som helst vara så pass stor att det lönar sig stort att stänga av den så snart den inte behövs.

Om Wikipedias uppgifter om 17% tomgångskörning vid stadstrafik är hyfsat rimliga finns här mycket att spara. Själv gjorde jag en extremt grov överslagsberäkning en seg morgon på Birger Jarlsgatan i Stockholm och kom fram till att man lätt kan slösa bort flera hundralappar i månaden enbart på tomgångskörning.

Kör man som jag Saab V4 blir "jojjoglidandet" väldigt enkelt eftersom dessa bilar har frihjul (precis som en trampcykel), men frihjulet gör det också väldigt stökigt att rycka igång motorn med kopplingen medan man rullar eftersom en spak nere vid tårna måste dras ut för att låsa frihjulet.
Största problemet jag ser med kopplingsstart är att metoden bara sparar tomgångsbränslet FRAM TILL varje trafikljus och inte en droppe av det som går åt under rödljustiden.

Vilken metod som ger störst slitage på de i startmetoden inblandade delarna (och de dyraste reparationerna) vågar jag inte gissa. På min Saab sitter startmotorn en smula bökigt till men är bra mycket lättare att byta (och billigare) än en koppling. Om min startmotormisshandel sedan dödar både startmotorn och batteriet på sikt är något som får visa sig.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #90 skrivet: 18 nov-13 kl 22:53 »
vid rödljuse så använder man startmotorn för att komma igång men vid de tillfälle som man rullar med motorn av  och ska igång igen men fortfarande rullar så kunde man använda kopplingen istället

krikav

• Hälsingland
« Svar #91 skrivet: 20 nov-13 kl 12:04 »
Kör man "dubbelkoppling"-metoden, så får man igång motorn med rullkraft väldigt skonsamt.
Sliter garanterat mycket mindre än att ständigt använda startmotorn.

Jag har bytt till LED-lampor på alla lampor som lyser konstant, registretingskylt, positionslyktor och parkeringslyse.
40w mindre konstant då bilen är igång, 80w efter en generator med 50% effektgrad, 400w med en 20% effektiv otto-motor.
8.7 kWh energi i en liter bensin, dvs det tar 22 timmars körning för att spara in en liter bensin med denna modifikation.

Ekonomiskt kanske det är svårt att få det att gå ihop, men energimässigt så tror jag man går plus rätt snabbt.
Har svårt att tro att det kan kosta speciellt mycket mer än en liter olja för att tillverka en LED-lampa, men jag är öppen för diskussion om det.

Ett stort plus med LED-lampor är att man inte behöver byta dem lika ofta, och därmed spar omaket...

Fraams Palsing

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 25 dec-13 kl 21:53 »
"Spara bränsle genom växelvis normalkörning och frirullning" ändrar jag ämnet till, detta givetvis utan att ifrågasätta något beträffande "grundämnet!"
Verkligt intressant ämne ; jag undrar om det förekommer ekonomikörnings-tävlingar?
Något jag skulle vilja vara med om är, att man gör  dessa körningar med SAMMA fordon, inte bara samma märke!
Kan det vara något?

« Senast ändrad: 26 dec-13 kl 04:24 av Fraams Palsing »

Humle

• Västerbotten
« Svar #93 skrivet: 26 dec-13 kl 20:59 »
Behöver du ens en generator? Kanske kan ladda batteriet via 220v motorvärmarkabeln när den är parkerad hemma, på jobbet etc. istället och helt enkelt plocka ut generatorn? I folkrace tas det ut generatorer då de stjäl effekt och är onödiga.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

krikav

• Hälsingland
« Svar #94 skrivet: 27 dec-13 kl 10:05 »
Behöver du ens en generator? Kanske kan ladda batteriet via 220v motorvärmarkabeln när den är parkerad hemma, på jobbet etc. istället och helt enkelt plocka ut generatorn? I folkrace tas det ut generatorer då de stjäl effekt och är onödiga.

Det är en möjlighet.
Men det ger kortare räckvidd, mer krångel, mer slitage på batteri.
Sedan får man leva med 12.4 - 12.6v, istället för de 14v som generatorn i regel levererar.
http://ecomodder.com/wiki/index.php/Alternator_delete

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #95 skrivet: 16 feb-14 kl 20:18 »
Kan man köpa det för varje projekt och galen ide' perfekta komponenterna blir resultatet förstås också perfekt.
För min del liknar projekten ofta mer Scrapheap Challenge eller Junkyard Megawars där man får utgå från det man råkar ha liggande omkring sig.

En tanke som bubblat ett tag i skallen och som jag därför inte minns om jag vädrat tidigare:
Hur lyckat vore det att backa upp den gamla skitbilens ordinarie drivlina med en mycket klen men effektiv dieselmotor som precis räcker till för stadstrafik och i högre hastighet endast kan ge ett utdrygande tillskott för jojjokörningen med bilens ordinarie motor? Om stadskörningen utgör ungefär hälften av restiden kanske det kan bli ett ganska lönsamt sätt att utnyttja en befintlig smådiesel?

Att sätta den befintliga MB190-motorn (sugdiesel, 1900cc, 70hk) i min saab 96 vore ett jätteprojekt med tanke på växellåda och det faktum att mercedesbesten inte ens får plats under huven. Jag kan förstås sälja motorn och köpa en mindre diesel men det känns som ett svek mot min nästan heliga princip. Min tvåcylindriga Kubota (12hk, 600cc) borde ihop med den befintliga hydrostatiska transmissionen räcka till för stadstrafik och samtidigt ge kupevärme och så pass snål tomgång att det inte är lönt att stänga av den vid trafikljusen. Den steglösa hydrostaten borde vara en dröm i kötrafiken. Med en mekanisk överväxel för landsvägsfart och hydrostaten helt urkopplad blir transmissionsförlusterna extremt små. Bilens ordinarie motor får då stå för accelerationerna från 50-80 (det lär bli en hel del sådana t.o.m. på plan väg, men betydligt färre än om man frihjular helt utan motor)

Det lilla dieselaggregatet får plats i reservhjulsbaljan och driver antingen på ena bakhjulet via en modifierad bakaxel eller ännu smidigare via ett femte hjul. Min ständiga oro att behöva dyr bärgning av den gamla skitbilen får på köpet  en mycket tilltalande lösning! Jag har länge tänkt på "nödhjälpsaggregat" men då har det handlat om renodlade sådana med tvåtakts snöskotermotor. Med ett litet dieselaggregat blir det kanske mer försvarligt att ständigt släpa omkring på extra vikt.

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #96 skrivet: 24 jun-14 kl 17:46 »
Att jojjokörning verkligen fungerar blir jag bara mer och mer övertygad om. Efter att ha pendlat en tid kring 6,0 har jag senaste tankningarna jobbat mig nedåt lite i sänder genom att bli allt mer extrem i körsättet. Marschfarten om ca 80 håller jag fast vid för att inte sabba en viktig parameter, det jag främst ändrat är jojjocyklerna och allt mer rullande med avstängd motor.

Senaste tankningarna gav 5,6 5,5 och sensationella 5,1. Och i det ingår körning rakt genom centrala Stockholm dagtid! Inte illa för en snart 40 år gammal femsitsig skrothög med förgasarmotor och fyrväxlad låda, eller hur?

Håller i skrivande stund på att installera knappar på rattväxelspaken för lättare start och stopp av motorn. Två slutande tryckströmbrytare, två reläer i självhållande koppling och en diod. Ena knappen bryter strömmen till tändspolen, den andre återställer och drar runt startmotorn. Frihjulet är fantastiskt men för att inte slita på det lägger jag ändå oftast ur växeln när jag rullar. Har 2x2 Watt LED i parkeringsljuset framåt och LED i baklyset. Tror inte det ger någon märkbar effekt pä bränsleförbrukningen men det skonar batteriet  under rullningscyklerna och stilleståndet vid trafikljusen.

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #97 skrivet: 26 jun-14 kl 15:13 »
Att starta och stoppa motorn med knappar på växelspaken är helt underbart! Ska senare sätta en grön lampa baktill på bilen med texten "Motor off" så hetsarna bakom fattar att de antingen ska hålla avstånd eller köra om.
För att göra det ännu tydligare, främst i stadstrafik, blir det nog även en orange lampa för startmotorn och texten "Start motor". De få gånger motorn tjurar vid trafikljusen kan en sådan sak visa de bakom att jag inte somnat vid ratten utan kämpar förtvivlat med att komma iväg...  ;D

Ska bli mycket intressant att se vad den årliga semesterresan genom Finland ger för resultat ihop med knapparna pp växelspaken. Trots packning upp i hela bakrutan och fem pers i bilen brukar det vara då jag sätter nya personliga rekord. Värt att notera är att det är gott om jojjovänliga backar där.

Något som slog mig nyss är att jag förmodligen har dödat mycket av glädjen över framgången med den kolvstympade fiaten jag körde omkring med för några år sedan. 150 kilo lättare, aerodynamik som en sopkontainer och ungefär samma marschfart som jag håller med saaben. Ändå lyckades jag inte köra fiaten snålare än 5,0 och så klen som den motorn var fanns sällan tillfälle för någon jojjokörning. Min tanke om att upprepa det experimentet på en Saab (egentligen Ford) V4 känns därför väldigt onödigt när t.o.m. bättre resultat går att nå med en helt frisk standardmotor. Startmotor är lätt att byta i jämförelse med hela "spisen".

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #98 skrivet: 30 jun-14 kl 21:50 »
Tankade idag och fick ett L100 på 5.1 igen. Ibland unnar jag mig att accelerera ganska kraftig upp till nästan 90, men jag försöker noga undvika att trampa på mer än 2/3 av fullgas. Start- och stoppknapparna på växelspaken monterade jag i slutet på denna "tankfylla" så det har inte hunnit få så stor inverkan men det är skönt att få bekräftat att siffran 5,1 inte är en tillfällighet utan ett faktiskt mått på min ökade skicklighet. Det är hur som helst nu mycket enkelt och bekvämt att starta och stoppa motorn även i grötig stadstrafik.

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #99 skrivet: 08 jul-14 kl 17:05 »
Rapport från Karstula, Keski Suomi:
4,8 l/100km på kurviga landsvägar genom det backiga landskapet med två vuxna och tre större barn! Försöker marscha 80, ibland upp till 90
och sedan rulla ut till 50-70 efter backarna med motorn avstängd. Knapparna på växelspaken gör start/stopp till en enkel rutinsak.
Svårt att tro på siffrorna själv men även med max felmarginal får jag inte högre resultat än 5,0 så vi säger väl 4,9 som samvetskompromiss.  o:)
Inte illa för en 50 år gammal förgasarkonstruktion med 9 i komp och 3800 rpm vid 100km/h!

Ett litet problem vid start-/stoppkörningen är att då motorn är varm vill den gärna glödtända och surra till några varv baklänges.
Har ingen aning om hur mycket sot det finns i förbränningsrummet och att byta tändstift är säkert ingen dum idé i vilket fall.
Visst måste det väl vara så att den bensin motorn hinner dra igenom motorn oförbränd efter att tändningen brutits sedan hämtas tillbaka
från avgassystemet när motorn glödtänder? Ibland känns bensinlukt under rullningsfasen... Finns rent av risk att bränna upp luftburken/filtret?
Det är förmodligen inte heller nyttigt för motorn att gå baklänges eftersom det skickar tillbaka motoroljan till sumpen.

Måste få ordning på detta när jag kommer hem! Hjälper det inte med tändningsbyte antar jag det är sot i förbränningsrummet och i så
fall kanske enklaste fulfixet är att prova med förgasare från Opel Kadett som ju har solenoid på tomgångsmunstycket.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1217 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser