Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vatten till utekanin vintertid  (läst 30479 gånger)

mikatela

• Kvinna med starkt intresse för djur
    • Skåne
    • Bärnalt Sweden
Vatten till utekanin vintertid
« skrivet: 21 dec-11 kl 11:56 »
Vad har ni för lösning på vatten"problemet" vintertid åt era utekaniner?
Vad har ni testat för olika och vad anser ni är bästa och nästbästa resultatet?

Enkel fråga men kanske inte lika enkelt svar! :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vatten till utekanin vintertid
« Svar #1 skrivet: 21 dec-11 kl 11:59 »
Så varmt vatten som möjligt utan att de bränner sig, minst två gånger per dag. Jag använder vattenflaskor och har dubbelt så många som jag behöver. Den frusna flaskan ställs i badkaret, den som stått inne och tinat töms och fylls med varmvatten och sätts ut till kaninerna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 21 dec-11 kl 12:08 »
Tar in och tinar flaskorna och fyller ljummet vatten. burskålar i kraftig plast med trekantig/konad botten funkar bra oxå,bara att knacka ur isen.
Fjäderfän och kaniner

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 dec-11 kl 13:46 »
Plastskål är bäst på vintern, bara att vicka loss isklumpen och hälla i nytt vatten. IKEA hade tidigare skålar som bara kostade några kronor styck, men tycks tyvärr ha slutat med dessa.

Edit: Eftersom TS efterfrågar vad man testat, kan jag ju nämna att jag har jämfört varmt och kallt vatten och kommit fram till att skillnaden i frystid är marginell.
Under vissa omständigheter kan t.o.m. varmt vatten frysa fortare än kallt.
« Senast ändrad: 21 dec-11 kl 13:50 av Ulric »

FM

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 dec-11 kl 13:54 »
Bra tipps här ovan, men så  här gjorde jag när  jag hade kaninuppfödning;

Jag böt vatten morgon och kväll och då fick dom varmt vatten (inte så dom bränner sig). Med mig hade jag en stor hink hett vatten där skålarna åkte i för att få ur isen. Skålen blev ren, isfri och lite uppvärmd. Hade många kaniner så blev stor hink ;)

mvh
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Gille

• -
« Svar #5 skrivet: 21 dec-11 kl 13:55 »
De dricker inte hela tiden utan främst när de får mat. Därför får de, som bor ute, en ny kopp om det är så kallt att det är en isklump, eller nypåfyllning av lite ljummet vatten, när de får hö på morgonen o pellet på kvällen.  De skulle klara sig fint på ett byte/påfyllning vintertid om de också fick grönsaker o rotfruket men två ggr är vad lagen säger så då blir det så (för det mesta).
Kaninuppfödare och pelargontant.

Hylletorp

• Närke
    • Hylletorp gård
« Svar #6 skrivet: 23 dec-11 kl 18:20 »
Jag har de sk Akitaskålarna i dubbeluppsättning till kaninerna vintertid.
Tar in de frysta och fyller på de tinade med ljummet vatten.
Har provat att ha flaskorna vintertid oxå men jag gillar inte att själva
"pipen" fryser innan vattnet gör det i flaskorna.

/Camilla
Magpieankor, Bohuslän dals svarthöna, GSV Leghorn, Eksjöhöns, Bronsekalkon, Afrikanska Pärlhöns, Skrattduvor, Guldfasan, Jumbovaktlar, Gotlandskaniner, Mellerudskaniner, Fransk vädur, Hundar, Katter, Marsvin.

Henrik99

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 26 dec-11 kl 00:03 »
jag sätter ut skålar med ljummet vatten till mina kaniner på morgonen och kvällen det funkar bra för mig
Har fem kaniner en hund en katt två akvarium japanska vaktlar och jumbo vaktlar
en silkes höna en dvärg kochin och och snart duvor

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
Byter vatten 2 g om dagen.
« Svar #8 skrivet: 26 dec-11 kl 00:14 »
Som några andra skriver; Jag har två uppsättningar vattenflaskor. Bär in de frusna och tinar dem i tvätthon i badrummet (bad i hett vatten gör susen) Sen fyller jag de nya med ljummet vatten och bär ut dem. Mina kaniner fodras på morgonen med hö och kraftfoder. På e.m så ger jag dem någon grönsak/ frukt och mer kraftfoder om det behövs samt kollar/byter vattnet. Jag har angorakaniner, de kräver lite mera kraftfoder pga den ständigt växande pälsen.

Tur som jag har så bor jag i Blekinge och hitills så har jag bara haft fruset vatten en gång denna vinter  ;D och så får det gärna fortsätta.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Rööf

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 26 dec-11 kl 00:18 »
Vad tror ni, skulle man kunna använda en sådan här: http://www.nimaab.se/se/art/frostskyddskabel-stick-10wm-230v.php

Har aldrig haft kaniner men jag är intresserad av att skaffa och har funderat lite kring det här med vatten på vintern, tycker detta borde gå.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
Kaniner är gnagare.
« Svar #10 skrivet: 26 dec-11 kl 00:21 »
Då måste man nog se till att de absolut inte kan komma åt att gnaga på sladden, de är rätt så "fingerfärdiga" av sig och kan ibland lyckas med det omöjliga. Tror inte jag skulle våga använda en sådan till mina.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Rööf

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 26 dec-11 kl 00:50 »
En liten timerstyrd doppvärmare som går på några minuter i timmen kanske vore ett annat alternativ. Sladden kan man förse med sådant där flexibelt stålhölje.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #12 skrivet: 26 dec-11 kl 08:28 »
Inte heller jag skulle våga ha en elsladd ens i närheten av dessa aktiva tänder!  ;D :o

Ljummet vatten brukar vara ganska poppis om det är kallt!

Frysningen kan fördröjas av en genomtänkt placering av skålen (som jag föredrar av hygieniska skäl och för att den är lättare att hantera när den fryser), med strö och/eller en ytterskål som isolering.  Som extra hjälp LÄR en pingisboll på ytan fördröja frysning, men gör förstås inget åt temperaturen.  Det kostar ju energi att  värma upp vatten, vare sig man gör det på spisen eller inne i kaninen!  ;)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
« Svar #13 skrivet: 26 dec-11 kl 08:51 »
Jag har lärt mig att ljummet vatten skapar ånga åt djuren och att det fryser snabbare , vet inte om det är sant.
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 dec-11 kl 09:38 »
Jag har vattenflaskor åt de två första kaninerna, och en stoooor skål (blomkruka, tung och stabil) åt den nyare försiktigare damen. Flaskorna inhandlades då de två ystra djuren bara välte ut det jag hade i skålar åt dem... Men, nu vore nog skål lite bättre... Kan såna däringa hundmatskålar vara vettiga?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 26 dec-11 kl 10:57 »
Jag har lärt mig att ljummet vatten skapar ånga åt djuren och att det fryser snabbare , vet inte om det är sant.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effekten

Gille

• -
« Svar #16 skrivet: 26 dec-11 kl 23:51 »
Byta koppar är billigt och enkelt. Uppvärming är inget jag tror på till kaniner (såvida man inte har massor, förståss)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Hon i skogen

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 27 dec-11 kl 00:09 »
Dåligt vindskydd ger mycket kallare temperatur, se därför till att det är ordentligt vindskyddat och helst en del med isolering som inte tillåter temperaturer under 0grader då inte ens vilda kaniner/harar har det så kallt på vintern. De har i stort sett alltid plusgrader i sina hålor eftersom det är vindskyddat och ofta snöisolerat. Annars är en mindre trälåda med hål för vattenkoppen och några lager folie/kemisk handvärmare inuti lådan som man kan stänga utan att kaninen får upp den, en bra idé.

Inga vattenflasor alls på vintern... pipen fryser direkt..

Ni som ger era kaniner/andra djur ljummet/varmt vatten: värmer ni alltid upp vattnet på spis eller i micro? (Bra, i såfall)

Det är nämligen verkligen inte bra att ge tempererat vatten direkt från kranen! De flesta har koppar-rör från varmvattenberedaren vilket kan orsaka kopparförgiftning då kopparn fäller ut i varmvattnet. Förutom kopparförgiftning kan även, i värsta fall: listeriabakterier finnas i vattnet/ inandas genom ångan.

Somliga blandar välling till barn direkt med varmvatten från kranen.. det är verkligen dumt.

Take care!

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #18 skrivet: 27 dec-11 kl 01:52 »
Under vissa omständigheter kan t.o.m. varmt vatten frysa fortare än kallt.

Lite OT, men det här kan väl inte stämma?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 27 dec-11 kl 11:13 »
Lite OT, men det här kan väl inte stämma?

Jo, märkligt nog. Fenomenet brukar kallas Mpemba-effekten efter en skolpojke som råkade upptäcka det. Det uppträder inte alltid och de fysikaliska orsakerna är inte kända.

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser