Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Djupströbädd??  (läst 10029 gånger)

Lina79

• Västergötland
Djupströbädd??
« skrivet: 21 dec-11 kl 09:46 »
Vad innebär egentligen djupströbädd??
Är det så att man bara helt enkelt lägger ett tjockt lager strö (kutterspån?) och låter det
ligga hela vintern? Fyller man bara på med nytt strö över utan att mocka ut något av det gamla?
Antar att det är ett bra sätt att hålla värmen, gödslet börjar väl brinna i botten och avger värme..
Funderar på om jag ska testa detta? Vill bara kolla så att jag gör rätt..
Ni som provat, fördelar? Nackdelar?
 ???
Grand Danois, Bondkatt, Dvärgkochin, Mille fleur

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Djupströbädd??
« Svar #1 skrivet: 21 dec-11 kl 09:50 »
Om man ska göra en djupströbädd tror jag att det är bättre att använda torv och halm. Jag tycker nämligen att det blir mycket värre lukt av kutterspån och det känns som det blir mer ammoniak i hönshuset om man har spån än halm eller torv.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

David97

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 dec-11 kl 02:21 »
Hönor ska ju ha det torrt..  ???Spån suger upp från alla håll.. Då blir det ju surt direkt?? Så jag skulle inre göra det!! Isf. som vi har till korna, ett nytt lager på ett antal cm ( hos korna lägger vi in en storbal varannan dag).. Fast det kan man ju inte göra hos hönorna ;) men minst 10 cm i veckan och inte allt på en gång, utan några cm var/varannan dag.. Men tänk på att blöt halm möglar = dålig lukt.. Sur halm med skit på = halmkakor som sitter ihop, så man får hugga ut små kakor så man orkar lyfta.. (hade några hönor i stallet i somras, sen när jag nöja ur, vad trött man blev, det var så tungt!!!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 26 dec-11 kl 07:29 »
Jag har för mig att djupströbädd ska fungera så här: det undre lagret packas , av djurens tramp, och med lagom fuktighet börjar det "brinna" med viss värmeutveckling, inte så våldsamt som i en varmbädd för växtodling förstås. Det brinner och bryts ner vartefter, och nytt rent material läggs ovanpå. Det undre lagret ska lämnas orört. Så kan det väl inte fungera hos höns, de  stökar  ju runt  i ströet  hela tiden.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 26 dec-11 kl 08:21 »
Ja, principen för en djupströbädd är att den ska ligga orörd.  Som flera sagt, så aktiverar sig en mängd mikroorganismer, som omvandlar urin/ammoniak OCH strå/cellulosa till mullämnen.  Därvid alstras värme, som kommer djuren tillgodo.  Hur djupt gräver hönor?  Är de tunga nog att packa ihop materialet?

Har verkligen ingen student på SLU gjort någon studie om detta?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

andira

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 26 dec-11 kl 10:15 »
När jag hade höns, ca 30 st, så strödde jag med halm och hö, gärna sånt man sopar upp från foderbordet från andra djur, där finns alltid något gott för hönsen att hitta. jag upplevde aldrig att det blev blött. Strödde kanske 1-2 ggr/vecka och gödslade faktiskt bara ut 1 gg/år. men de hade ju tillgång till rasthage varje dag också, sommar som vinter. Kan du få tag på hackad halm är det jättebra att lägga i botten.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 26 dec-11 kl 10:46 »
Nej, det blir inte särskilt blött, och därför inte vad man,   åtminstone jag,  menar med djupströbädd.
Däremot väldigt dammigt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 26 dec-11 kl 12:37 »
Jag har haft permanentbädd till hönsen.
Jag la in kalk först sen torv sen jord från landet med massa daggmaskar i o andra insekter sen torv igen o sist halm.
Halmet fylldes på hela vitern o ibland slängde jag in spån.
Hönsen älskade det! dom badade , sprätte runt o letade insekter hela vintern.
Ingen lukt , jag mockade ut ytan av halm ibland o räfsade till botten där dom hade grävt gropar.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ka74

• Veien blir til mens man går
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 12 feb-14 kl 21:38 »
Pleier å fylle tre fire sekker med tört löv på hösten. Jeg har en sånn lövsuger  :-[ som er fryktelig göy å holde på med. Den hakker lövet litt.

Når jeg skal anlegge en ny dypbädd (gjör det vår og höst) legger jeg ut 5 cm sand på gulvet, og så et par sekker löv. Hönsehuset mitt har en gulvflate på 8m2 tenker jeg, og antall höns i gjennomsnitt tja, 15.

Deretter sper jeg med mer löv ved behov, särlig innunder sitterpinnene. Tror lövet er bra på å forhindre lukt, det lukter ihvertfall ingenting og holder seg knusktört. Stöver gjör det tilgangs. Men höns er bare veldig stövete dyr.
Bor i en villa på landet med mannen, hundene, katten og hønsene og muligens en gjeng damkreps. Fluctuat nec mergitur - vi flyter omkring men synker ikke.

ka74

• Veien blir til mens man går
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 12 feb-14 kl 21:41 »
Glemte å si at med sand på bunn av ströbädden slipper man tenke på at hönene må ha grus å spise, de finner de selv ved å gå og krafse.
Bor i en villa på landet med mannen, hundene, katten og hønsene og muligens en gjeng damkreps. Fluctuat nec mergitur - vi flyter omkring men synker ikke.

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser