Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ''Prydnad'' i höns-julgran?  (läst 4140 gånger)

David97

• Gäst
''Prydnad'' i höns-julgran?
« skrivet: 20 dec-11 kl 19:06 »
Den 26-27, ska jag ge hönorna en gran, vad kan jag hänga i? Kan man hänga i annans-skivor? (Sådana i saft man köper, i runda sivkor) Kanske inte små bär? Då kanske dom får i sej snöret? Eller ser dom om man har lite grövre?

Äpple? Morötter? Vad mer? Kom gärna med förslag!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: ''Prydnad'' i höns-julgran?
« Svar #1 skrivet: 20 dec-11 kl 19:17 »
Kan du inte bara lägga godiset på grangrenarna? Då är det ingen risk för att de får i sig några snören.

Eller fäst med rejäla ståltrådar, så att de inte riskerar att få i sig av ståltråden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

David97

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 dec-11 kl 19:20 »
Det är ju en variant.. Men riskerar dom inte sticka sej på ståltrådarn?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 20 dec-11 kl 19:22 »
Det beror ju på dig hur bra du fäster tråden så att den inte sticks.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mimie

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 dec-11 kl 19:24 »
Knyt upp godiset i kokt spagetti så blir ju även snöret godis för hönorna!

David97

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 dec-11 kl 19:27 »
Tror inte spaghetti håller ett äpple eller morot?  :-[ isf. ta 2-3 band-spaghetti ;)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #6 skrivet: 20 dec-11 kl 19:35 »
Den 26-27, ska jag ge hönorna en gran,
Vad snäll du är mot dina hönor!  Jag vet inte om mina ska få en gran.
De är ju kinesiska hönor. Kanske de hellre vill fira det kinesiska nyåret? o:)

Fast lite extra julgott kommer de ju ändå att få.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

David97

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 dec-11 kl 19:39 »
Mina raser kommer från alla möjliga länder ;) Några från kina, Några från Australien (Tror jag det var).. Men har ju mest skånsk blomme.. ;) Men jag älskar att pyssla o pynta.. Men det gäller BARA hos hönorna.. Där ska det vara rent snyggt och med julgran, hemma är det stökigt.. ;)

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
« Svar #8 skrivet: 20 dec-11 kl 19:40 »
Jag brukar hänga upp delade majskolvar i hönshuset.

Använder då mattvarp och knyter hårt runt kolven. Mattvarp är himla starkt men det gäller att knyta riktigt också så de inte kan få loss och äta upp snöret.

Ska sätta in en julgran till hönsen med äpplen, majskolvar och rönnbär på kvist så de får lite extra gott till jul  ;D
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

David97

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 dec-11 kl 19:40 »
Klart dom ska ha en gran, dom hör ju också till familjen! Men bor man så man inte har egen skog, kan det ju vara lite svårt, känner inte många som köper en gran för ca 200 till sina hönor :)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #10 skrivet: 20 dec-11 kl 19:43 »
Om det är nån i Skåne som också vill ha en gran till hönorna så har jag två grantoppar som blev över när två granar knäcktes i stormen härförleden.
De är i julgransstorlek men ganska glesa.

20:-/st finns strax norr om Sjöbo... ::)
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

David97

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 dec-11 kl 19:43 »
Vart kan man köpa mattvarp? Och vad är det? ;)

(Ovetande 14 åring)

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
« Svar #12 skrivet: 20 dec-11 kl 19:47 »
Vart kan man köpa mattvarp? Och vad är det? ;)

(Ovetande 14 åring)

Det är tråden som håller ihop trasorna när man väver trasmattor. Det borde finnas att köpa i någon välsorterad garnaffär.

Man lär så länge man lever  ;)

Kan annars snurra av från min rulle och skicka till dej om du vill.
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

David97

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 20 dec-11 kl 20:00 »
Det är tråden som håller ihop trasorna när man väver trasmattor. Det borde finnas att köpa i någon välsorterad garnaffär.

Man lär så länge man lever  ;)

Kan annars snurra av från min rulle och skicka till dej om du vill.

Ok, det var det jag misstänkte ;)

Jo det är ju sant, o tack gud för det.. Jag orkar knappt med första lektionen i skolan, tänk då att lära sej allt på en gång..

Ska höra med min gammel-faster, hon är delägare(?) till en tygbutik, stickar, syr och väver ganska mycket, så hon ska nog ha något, ibland får jag något gratis :)

karsan

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 20 dec-11 kl 22:39 »
Mina hönor får ingen gran - möjligen den uttjänta i januari att ha liggandes i hönsgården som jympagrej.  Men de ska få hemodlade solroshuvuden,  hemodlade kornax (jag satt några havrefrön från hönsfodret i våras men det blev mest korn, märkligt), samt en stor säck torra löv på julafton.

David97

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 dec-11 kl 07:32 »
Mina hönor får ingen gran - möjligen den uttjänta i januari att ha liggandes i hönsgården som jympagrej.  Men de ska få hemodlade solroshuvuden,  hemodlade kornax (jag satt några havrefrön från hönsfodret i våras men det blev mest korn, märkligt), samt en stor säck torra löv på julafton.

Självklart kommer jag inte ta den finaste.. Kommer få bli en gles, inte så hög.. Men just att dom ska få lite julfint hos sej :)

Lina79

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 21 dec-11 kl 09:19 »
Mina får ingen gran, men jag har pyntat med granris i nätet runt hönsgården.
Och så satte jag upp en julkärve, den tog slut fort, får nog köpa en ny...
Jag hängde även in en kokosnöt som var fylld med något (fröer, nötter..), sån som man brukar köpa till småfåglarna,
men den var inte populär, så jag hänger ut den i ett träd istället och hoppas på att domherrarna hittar hit!
Grand Danois, Bondkatt, Dvärgkochin, Mille fleur

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 4 användare
TW, anjo, LimJans, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser