Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tre tomter till salu?  (läst 2159 gånger)

Wernher Hingsk

• Gäst
Tre tomter till salu?
« skrivet: 20 dec-11 kl 17:05 »

Hej!
Jag ägare till tre skogstomter utöver min ”egen” tomt , som förstås är bebyggd. De tre andra tomterna är INTE bebyggda, men byggnadstillstånd kan erhållas, säger man muntligt i kommunen.  En tomt är 1320 m2, de andra två är på 1260 m2 vardera. Tänkte sälja dem. Anser ni att jag skall sälja dem som de är, eller skall jag skatta dem på träd? Eftersom jag i så fall måste låta andra ta ner träden tycks det vara så att det knappast lönar sig att avverka, plus att det ser allmänt otrevligt ut. Om det ekonomiska i detta vet NI mera!
Hälsning!  W H

Händig Man

• Gäst
SV: Tre tomter till salu?
« Svar #1 skrivet: 20 dec-11 kl 17:09 »
Vart ligger tomternas och vilken prisklass, hur ser de ut, vad växer det för träd mm....?

Wernher Hingsk

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 dec-11 kl 18:29 »
Hej igen!
Tomterna ligger i östra Småland, några kilometer från kusten, om prisklass vet jag intet, ett antal stora granar, tallar och björkar växer där, plus mindre träd att kanske hugga ved av!  Avstyckade 1938 från större fastighet ; man har gjort vissa arbeten på tomterna för länge sedan, men kriget gjorde att det inte blev bebyggelse där!
Hälsning!  W  H
« Senast ändrad: 22 dec-11 kl 13:37 av Wernher Hingsk »

Wernher Hingsk

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 dec-11 kl 12:38 »
Hej!
Jag lyckas visst aldrig skriva något av intresse! Borde kanske, detta med anlednig av stundande helg, skrivit "Tre tomtar till salu!"  Nu skall jag inte gnälla ; det är inte så bråttom med försäljningen!
Hälsningar!  W H

Mårten gås

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 23 dec-11 kl 12:48 »
Är du säker på att det är tomtmark?
Annars rör sej den rekommenderade prisklassen från 11-13 kr kvm.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 23 dec-11 kl 12:50 »
finns det en marknad för tomter i området? Och om du bor där själv, vill du verkligen ha grannar? Det är ju värt att fundera över det innan det är för sent...

Själv har jag svårt att förstå att det finns folk som vill bo på landet på en pyttetomt. Det finns för- och nackdelar med landet respektive stan. I staden har man nära till bekvämligheter, men har grannar tätt intill. Tomter är dyra och därmed ofta små, och man kan inte ha vilka djur som helst. Även odlingar får ofta begränsas.

På landet har man långt till bekvämligheter, men slipper förhoppningsvis att ha grannar tätt intill. Mark är billigare, så man kan köpa tillräckligt för att ha de odlingar och den djurhållning man önskar.

I min värld har dina tomter bara nackdelarna av både de normala egenskaperna för en tomt på landet och för en tomt i stan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 23 dec-11 kl 12:58 »
Även intressant om kommungubbarna förväntar sej någon form av kompensation med tanke på det muntliga avtalet.
Att göra tomtmark av annan mark höjer priset enormt, kanske förväntar dom sej en slant. (ge dom inget, på näsan ska dom ha i så fall.)
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Maria C S

• Småland
« Svar #7 skrivet: 23 dec-11 kl 13:08 »
Jag letar mark men din är för liten då vi ska bygga en by till ca 10st par  st så vi söker ca 10- 15 ha !
Synd för vi vill ha gles bland skog gärna i en söder slänt !
Men man vet aldrig vad som sker framöver så berätta gärna mer är det slät mark/ kuperad mark, tät / gles skog vilkentyp av jord ?
Vilken odlings zon är det ! Finns det naturliga vatten drag ? Väg fram till skogen ? mm

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Wernher Hingsk

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 dec-11 kl 18:41 »
Hej!
Har sammanklämt era frågor litet, och svarat i begränsad omfattning!

”Är du säker på att det är tomtmark?”
-Ja, det är tre fastigheter med fastighetsnummer ; avstyckade 1938!-

”….finns det en marknad för tomter i området?Och om du bor där själv, vill du verkligen ha grannar?”
-Nej, efter vad jag förstår är detta område inte särskilt attraktivt, och om jag vill ha grannar? Egentligen inte! De grannar jag nu har bor inom hör-håll, men inte synhåll! (300-400 meter.) -

”…intressant om kommungubbarna förväntar sej någon form av kompensation med tanke på det muntliga avtalet…”
-Gjorde en enklare förfrågan utan löfte fråm kommunens sidan!-

…långt till bekvämligheter, men slipper förhoppningsvis att ha grannar tätt intill.”
-Jo, det är långt till bekvämligheter , mätt med tätsbebyggelsemått ; 4,5 km till affär och hav! -

Avvaktar med försäljningen ; har svårt att bestämma mig, men det var roligt att ta del av era synpunkter, och det tackar jag för!
Hälsningar !  W  H

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 2 användare
Stengrim, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser