Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kellfri masiner - är de nåt att ha?  (läst 19425 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
Kellfri masiner - är de nåt att ha?
« skrivet: 19 dec-11 kl 00:56 »
jag sitter här med ett reklamblad från Kellfri framför mig och där finns det ett grävaggregat för 25 papp. sånt hade man ju velat ha, men med tanke på att de importerar från kina och vi alla har nog våra erfarenheter med kina-grejer så är nu min undran - är deras traktorer och därmed deras grävaggregat nåt att ha? är det nån som har/har haft någon maskin därifrån? är det nån som har provkört? är det nån som via skvaller har hört nåt?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Xoot

• Gäst
SV: Kellfri masiner - är de nåt att ha?
« Svar #1 skrivet: 19 dec-11 kl 01:43 »
Jag har provat en del motorer därifrån.

Alltså. Man får ju vad man betalar för. Du ska vara rädd om kvittot, sen är det ingen större fara.
Ska du använda maskinerna yrkesmässigt eller inte det är frågan. Skillnaden är stor inom hobby och yrke.

Finns såklart måndagsexemplar men där finns också maskiner och redskap som håller många år.
Bättre svar är svårt att ge. Det är upp till ändamålet.

Aggregatet som du tittar på har jag själv lite planer på att införskaffa. Ska bara hitta något att använda det till.

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 dec-11 kl 01:56 »
Mycket av hållbarheten beror ju oftast på handhavandet med hur det blir med hållbarheten i redskapet eller maskinen.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 19 dec-11 kl 07:22 »
Det är väldigt ofta man ser Kellfri prylar på Blocket som säljs nästan helt oanvända...man kan ju undra varför. Om du prompt vill ha Kellfri så kolla Blocket först, då kan du få i princip nya maskiner ännu billigare...andrahandsvärdet på Kellfri är väldigt dåligt.
Jag tror det är bättre att försöka hitta begagnat av något riktigt märke istället, dessa kan man sedan, om man vill, sälja utan större förlust...

Strajder

• Aspegården
« Svar #4 skrivet: 19 dec-11 kl 07:53 »
Hej,

Har hittills köpt betesputs, foderbord och gräsharv från Kellfri. Har varit nöjd med dessa produkter. Nya maskiner tappar alltid snabbt i värde för att sedan plana ut i något slags "bruksvärde".

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 19 dec-11 kl 12:50 »
ja, det är ju inte yrkesmässigt och jag har inte ens ett jordbruk utan det behövs mer för "att gräva runt lite" när det behövs. behövs ju ibland.  ::) men kanske en riktig minigrävare är bättre, de har kanske bättre hållbarhet, man behöver ingen atv för att flytta dem (utan de rullar av sig själva) och man får bort mer åt gången. eller är det dumt och man bör satsa på en liten traktor med grävtillsats istället?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

TW

• Finland
« Svar #6 skrivet: 19 dec-11 kl 21:50 »
Efter vad jag har hört är såna där små grävagregat överhuvudtaget ganska opraktiska. De är för svaga för att vara praktiska helt enkelt. Hård jord måste ända hackas loss för hand och alla stenar måste brytas upp och släpas upp ur gropen för hand så då är inte merarbetet så stort att skyffla upp jorden för hand också.
En gammal traktorgrävare är betydligt mera användbar om man är bra på att svetsa och skruva. De flesta är alldeles sönderbråkade efter 40 års hård användning.

Det där är svaret jag fick av kunniga bekanta då jag funderade på att köpa ett begagnat grävagregat i samma storleksklass som du funderar på. Jag bestämde mig för att leja på grävandet i fortsättningen och gräva småsaker för hand så därför har jag inga egna erfarenheter av små grävagregat.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 19 dec-11 kl 22:26 »
Jag skulle säga nja...

Nu har inte vi nåt grävaggregat från Kellfri men flera andra saker.

Om man ska använda maskinen lite grann ibland så går det men det skadar inte att vara svetskunnig.

Man får vad man betalar för, så enkelt är det. Man måste vara medveten om det så man inte tror att man köpt nåt jättebra :)

octavianus

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 20 dec-11 kl 07:44 »
Jag är också intresserad av att köpa ett sådant. Dock undrar man ju på kvaliteten, håller den bara ihop så tror jag den duger fint för mina behov, de större grävjobben får man leja in. De skriver på sin hemsida att de ger ett års garanti, fast den lagstadgade är ju tre år som alla vet. Frågan är vad som händer om den går sönder efter mer än ett år. Hade man vetat att de tog hand om garanti ärendet bra under tre år som de ska göra, så hade jag inte tvekat, utan troligen köpt en.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 20 dec-11 kl 09:34 »
Det finns inga lagar som säger något om krav på tre års garanti, åtminstone inte i Sverige. Om man köper en produkt som privatperson har man däremot tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen, men det är en helt annan sak. Om man ska åberopa reklamationsrätten så måste man själv bevisa att felet fanns där redan när man köpte produkten, men om säljaren har lämnat garanti är det han som måste bevisa att produkten var felfri vid köptillfället om det blir tvist.
Kom ihåg att konsumentköplagen bara gäller när köparen är privatperson, har man köpt produkten i egenskap av företagare (även enskild firma) så har man inget stöd alls av den.

octavianus

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 20 dec-11 kl 10:16 »
jo, jag såg det nu. Då är alternativet att köpa den som privatperson istället. Eller så får man köpa den, och gräva som en dåre det första året medan man har garantin, så man kan vara lite lugn.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 20 dec-11 kl 10:29 »
En gammal traktorgrävare är betydligt mera användbar om man är bra på att svetsa och skruva. De flesta är alldeles sönderbråkade efter 40 års hård användning.
Och jag har fått den uppfattningen att traktorgrävare är väldigt överprisade, efter att ha läst massor med inlägg på maskinistens forum så verkar flera där ha sålt sin traktorgrävare och fått så bra betalt så de har fått både bättre grävmaskin och bättre traktor för pengarna...
Traktorgrävare är ju rätt så klumpiga...

Nä köp en äldre minigrävare på 3-4ton som inte är i allt för dåligt skick. Och så gäller det så klart att man inte har tummen mitt i hand när man köper sådana här maskiner...det gäller ju att kunna mickla med både svetsning, motorer och hydraulik...

TW

• Finland
« Svar #12 skrivet: 20 dec-11 kl 14:46 »
Många billiga begagnade minigrävare har utslitna larvband efter vad jag har hört. Nya larvband lär kosta en förmögenhet.

Traktorgrävare är väl populära mest för att de går att förflytta på allmän väg för egen maskin. Larvbandsmaskiner måste man ju frakta omkring på en lavett efter traktor eller på en lastbil med specialbyggt flak. Sådan utrustning kostar och måste räknas med i inköpspriset.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 20 dec-11 kl 19:43 »
Larvband till en minigrävare är mycket billigare än en uppsättning däck till en traktor...Till en 3,5 tons grävare får du räkna med c:a 10000:- för en uppsättning larvband, till min lilla 3 tons traktor kostar en uppsättning däck minst 20000:-.
Och om du nu måste flytta grävaren så finns det många släp som klarar flytta en minigrävare för under 10.000:-
Så jag har då mycket hellre en vanlig jordbrukstraktor med släp och en minigrävare, det är så mycket mera mångsidigt än en traktorgrävare...jag skulle t.ex. inte vilja snöskotta med traktorgrävaren eller plöja potatislandet eller...osv...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #14 skrivet: 20 dec-11 kl 19:50 »
Det var phaen vad endel betalar för traktordäcken idag!  ;D

Har man en "vanlig" traktor, (gärna med lastare) på 40-70 Hkr kan man få tag på ett bra, begagnat grävaggregat att hänga i 3-punkten. Det går ju att ta bort om man vill göra något annat och håller skapligt om man har något i fingertopparna. 50-100 tusen är fullt betalt för friska grejer och mycke bättre än kinesiska leksaker.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Nils Engelbrekt

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 20 dec-11 kl 19:51 »
NEEEJ!

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 20 dec-11 kl 20:00 »

Har man en "vanlig" traktor, (gärna med lastare) på 40-70 Hkr kan man få tag på ett bra, begagnat grävaggregat att hänga i 3-punkten. Det går ju att ta bort om man vill göra något annat och håller skapligt om man har något i fingertopparna. 50-100 tusen är fullt betalt för friska grejer och mycke bättre än kinesiska leksaker.
Däckpriserna var inte ens på märkesdäck.

Grannen har en 3-punktsgrävare och han får då stå och peta i evigheter bara för att gräva en rabatt. Den han har är då rent värdelös, det finns säkert bättre...men för 50-100 tusen skulle jag då hellre lägga pengarna på en äldre 3.5 tons kubota minigrävare eller liknande...jag skulle också undvika kinesprylarna...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #17 skrivet: 21 dec-11 kl 11:41 »
Däckpriserna var inte ens på märkesdäck.

Grannen har en 3-punktsgrävare och han får då stå och peta i evigheter bara för att gräva en rabatt. Den han har är då rent värdelös, det finns säkert bättre...men för 50-100 tusen skulle jag då hellre lägga pengarna på en äldre 3.5 tons kubota minigrävare eller liknande...jag skulle också undvika kinesprylarna...

Kubotan och liknande är inte helt fel!
Nu löser ju inte allt sig för att man har en bättre eller sämre maskin. Jag har sett en del bönder som kan. Men lika många som kommer med MF/Vaggeryd Iggesunds(Vaggeryd satt ju på BM350) , 614 el. alt. och inte lyckats mer än stöka till.

Beror inte bara på maskinen. Är det skit bakom spkarna kan en "Åkerman H1 med trästicka" va bättre.
« Senast ändrad: 21 dec-11 kl 21:21 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #18 skrivet: 21 dec-11 kl 12:12 »
Självklart är erfarenhet och känsla viktigast. Men samtidigt är det lättare att lära sig med bra grejjer som gör som man säger till dom.
Jag har själv knappt kört en grävare men flera som jag har pratat med säger att det är lättast att lära sig i en större maskin, eftersom de blir mycket mjukare i rörelserna. Självklart kan det också fort gå väldigt fel i en stor maskin, man skall nog inte börja med att dränera huset med en H12:a.  ;)

Strajder

• Aspegården
« Svar #19 skrivet: 21 dec-11 kl 16:02 »
Betalade 5 700:- för ett framdäck till min gamla Deutz från -81 nu senast. Miljöavgifter och annat gör att priserna blir höga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 2 användare
sayerbýr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser