Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur går det med rävjakten?  (läst 32537 gånger)

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Hur går det med rävjakten?
« Svar #60 skrivet: 18 jul-12 kl 07:22 »
Har skjutit 2 utanför hönshuset  ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #61 skrivet: 18 jul-12 kl 08:03 »
Den TiBbetanska rävfällan riggas nog ikväll eller i mårrn  >:D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Yrmff

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 03 aug-12 kl 09:54 »
Nr 3 I förrgår!!

mvh Y

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #63 skrivet: 03 aug-12 kl 09:59 »
Vart har alla gamla salongsgevär tagit vägen? Behöver ju innan jag planterar den TiBbetanska rävfällan.  o:)

anders50

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 03 aug-12 kl 10:04 »
Vart har alla gamla salongsgevär tagit vägen? Behöver ju innan jag planterar den TiBbetanska rävfällan.  o:)

Man får ju licens på pistol lätt för avfångning numera var det någon som skrev nyss!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #65 skrivet: 03 aug-12 kl 10:18 »
Man får ju licens på pistol lätt för avfångning numera var det någon som skrev nyss!
Licens på pistol är inte lätt,. Omfattande fällfångst eller yrkesmässig jakt bör ha bedrivits i flera år,att man fångar enstaka räv duger ej.
Salongsgevär är benämningen på enkelskottare i kaliber 22lr,en vanlig småviltstudsare i kaliber 22lr är bättre,dock tar den en plats i vapengarderoben,salongsgevär för avlivning kan man ha utöver de 6st om jag förstått det hela rätt.
Fjäderfän och kaniner

anders50

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 03 aug-12 kl 13:05 »
Licens på pistol är inte lätt,. Omfattande fällfångst eller yrkesmässig jakt bör ha bedrivits i flera år,att man fångar enstaka räv duger ej.

Jo jag vet väl det.  ;) Synd att du inte skrev detta i den tråden det sas så jag slapp bråka själv där!  ;D

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #67 skrivet: 03 aug-12 kl 22:45 »
TiB: Vad betar du med?

Råkade ut för en krigsförklaring ikväll och tänker satsa på en 'smålänsk' fälla. Någon som tycker illa om en sådan
eller har goda erfarenheter?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #68 skrivet: 03 aug-12 kl 23:05 »
TiB: Vad betar du med?

Råkade ut för en krigsförklaring ikväll och tänker satsa på en 'smålänsk' fälla. Någon som tycker illa om en sådan
eller har goda erfarenheter?

Klart det är en småländsk fälla du ska ha! Kolla på http://www.naturvardsverket.se/upload/04_arbete_med_naturvard/jakt/fallor/godkanda/L058.pdf

Jag har inte betat än, avvaktar lämpligt vapen. Men en halv rå kyckling och ICA:s billiga tonfisk i olja borde fungera.

anders50

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 04 aug-12 kl 19:04 »
Klart det är en småländsk fälla du ska ha! Kolla på http://www.naturvardsverket.se/upload/04_arbete_med_naturvard/jakt/fallor/godkanda/L058.pdf

Jag har inte betat än, avvaktar lämpligt vapen. Men en halv rå kyckling och ICA:s billiga tonfisk i olja borde fungera.

Väntar på bilder på din fälla!  Vore kul att se ditt hemmabygge!  :)

mt_knot

• Skåne
« Svar #70 skrivet: 04 aug-12 kl 19:33 »
Är uppe i 2st ärsungar som gått i fällan. Och jag såg minst 4 tidigare i somras så mina frigående höns går inte helt säkra, och sedan såg hustrun och barnen en mård som skuttade förbi i trädgården, gissa om alla fällor är gillrade? :P

Johan

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #71 skrivet: 04 aug-12 kl 20:02 »
En räv fångad.. En till har setts så nu betades fällan med ett halvt rådjurskid.. På åteln var det mest kråkfåglar igår...
Fjäderfän och kaniner

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #72 skrivet: 06 aug-12 kl 21:20 »
allmän anders50:s begäran, den TiBbetanska rävafällan. Mått LxBxH är 2000x600x700 mm inv.

anders50

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 06 aug-12 kl 21:28 »
Gediget arbete!  Smart gilleranordning!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #74 skrivet: 06 aug-12 kl 21:32 »
Gediget arbete!  Smart gilleranordning!
Borde väl hålla en liten stund även om en gris skulle förirra sig in.

Tanken med gillret är att räven ska dra ner betet på golvet, va sysselsatt med det i st f. att fundera över hammerlessar och tösstskjutare. På naturvårdsverkets sida är L58 försett med långa snören som kan utlösa fällan utifrån. Här är risken minimal.
« Senast ändrad: 06 aug-12 kl 21:36 av TiB »

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #75 skrivet: 06 aug-12 kl 22:05 »
allmän anders50:s begäran, den TiBbetanska rävafällan.

Tacka hjätliast. Där ska jag stjäla lite. Men, för att dra tråden en omväg i terrängen, när jag satt och funderade på fångstfälla så började
jag tänka på att kombinera det hela med vildsvin. Naturvårdsverket har L112. Men, den fällan saknar gallersida. Helt mörk. Enda luckan är den som slog igen efter
djuret. Dum och oerfaren som jag är så förstår jag inte hur man ska sköta avlivningen då. Öppna och säga 'titut', peta dit en slang från avgasröret på grållen
eller någon slags Al Capone/tommiegun bredsida? Kan någon avhjälpa min tillkortakommanden  :-[

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #76 skrivet: 06 aug-12 kl 22:28 »
Citera
Kan någon avhjälpa min tillkortakommanden 
Nja det blir väl inte lätt förståss.   ;D

Uppe på min sitter en bräda på gångjärn och hasp. Kanske något du kan tillämpa?
Observera att brädan som håller ner luckan går att fälla bakåt. Tänk om du behöver krypa in, lägger mobilen PÅ fällan och......... Här finns ingen chans att bli inlåst om man gör NÅGOT rätt.
Nu är jag ingen jägare men tycker ändå att en del detaljer på vissa av fällorna passar bättre på ett skrivbord.

anders50

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 07 aug-12 kl 09:28 »
Mina "småfällor" har en ganska lång lucka på ovansidan med ett galler under som man kan sticka ner pipan genom så man kommer åt när det ska skjutas. De har ju förmågan att krypa ihop så långt in och nära luckan som det går.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #78 skrivet: 07 aug-12 kl 09:32 »
Hmm, jag skrev inte att det var lätt, jag sa att man kunde få licens för pistol för avlivning. Och jag anser att en pistol är lättare att hantera än ett större vapen, och när det gäller tamdjur så är en pistol mycket lättare att använda än en bultpistol. Så om man kan få en licens för pistol, så anser jag att man ska försöka få det, eftersom det är ett smidigt vapen, både till tamdjur och till fällfångade djur.

Så licensen är nog inte lätt att få, men möjlig, däremot är vapnet lätt att hantera, även för den som inte är jättevan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

anders50

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 07 aug-12 kl 09:44 »
Hmm, jag skrev inte att det var lätt, jag sa att man kunde få licens för pistol för avlivning. Och jag anser att en pistol är lättare att hantera än ett större vapen, och när det gäller tamdjur så är en pistol mycket lättare att använda än en bultpistol. Så om man kan få en licens för pistol, så anser jag att man ska försöka få det, eftersom det är ett smidigt vapen, både till tamdjur och till fällfångade djur.

Så licensen är nog inte lätt att få, men möjlig, däremot är vapnet lätt att hantera, även för den som inte är jättevan.

Så här skrev du ju i avlivnings-tråden!

"Uppenbarligen det distrikt som gett pojkvännen hans licens. Själv har jag ingen licens ännu, men vet att om man jagar mycket med fälla, eller har större tamdjur som man kan behöva avliva akut, så ska man kunna få en sådan licens, utan större problem. Pojkvännen är kommunjägare, och behöver ha diverse vapen för olika ändamål.

Pistolen är mycket lättare att hantera än bultpistolen tycker jag." 

------------------

"få utan större problem" anser jag är lika med "lätt" .... (fetstilat har jag gjort)

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser