Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra sin egen madrass?  (läst 16033 gånger)

Varg-älva

• Finland
SV: Göra sin egen madrass?
« Svar #20 skrivet: 26 jan-15 kl 20:30 »
Japanerna har ju futon-madrasser som är uppbyggda av flera lager. (förväxla inte med soffan som kallas futon)

Jag har själv sovit några nätter på en sådan, och det var skönt! 

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 26 jan-15 kl 21:15 »
Forummedlemmen vattuvarg har testat en del med hemmagjord futon.

Halmmadrasser byter man halm i, så det är väl inget man köper färdigt? Det finns många kvar i livet som har hämtat ut ny halm till madrasserna när de ryckt in i militärtjänsten.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #22 skrivet: 08 feb-15 kl 01:01 »
Jag är född 1956 och vi ungar fick gå ut till dyngan varje år och hälla ut halmen och sedan in till pappa på logen. Där hade han dragit fram hackelsemaskinen och la upp en bunt halm som han sedan föste fram mot hackan som vevades för hand. Vi ungar fick hålla upp madrassen som en säa säck och så åkte hacket ner i madrassen. När vi var nöjda så kuta vi in till mamma som handsydde ihop madrassen igen. Sen var det till att skutta ner i sängen å raja till så man låg gött. Då var man lycklig. Men en gång så fick jag nog en tveskärt mä in för något bet i tån så jag bölade.  :'( Aj va ont det gjorde.

Presis så här såg våran ut. Bilden är hämtad här i från.
http://www.pro.se/Distrikt/Kronoberg/Samorganisationer/Alvesta-Samorganisation/Foreningar/Moheda/Reportage/Hellyckad-varresa-till-Blekinge-20-maj/

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 08 feb-15 kl 10:17 »
Tror nog det var en geting eller något annat stickande djur du fick med, Getalina, tvestjärt nyper inte igenom tyg med sina barnskrämmarstjärtar ;)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #24 skrivet: 09 feb-15 kl 20:39 »
geting? jaa för ont gjorde det å länge med. Stackars min lilla tå.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #25 skrivet: 09 feb-15 kl 22:48 »
Vi hade tvestjärtar i en lokal där vi hade jumpa i skolan. Ibland övernattade ungarna där. Och nog bet dom svarta krypen så det kändes. Det var definitivt inga getingar.   >:(
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 09 feb-15 kl 23:28 »
Intressant. Jag har plockat med många olika kryp men aldrig lyckats bli biten av en tvestjärt. De brukar skrämmas genom att nypas med tången, men den har varken gift eller kraft att tränga igenom huden. Som barn så släpper man dem gärna när de gör så. Men de är rovdjur, så de kan säkert bitas med sin lilla mun, liksom nyckelpigan som man knappt tror det om förrän man blivit biten.

Varg-älva

• Finland
« Svar #27 skrivet: 10 feb-15 kl 12:45 »
Intressant. Jag har plockat med många olika kryp men aldrig lyckats bli biten av en tvestjärt. De brukar skrämmas genom att nypas med tången, men den har varken gift eller kraft att tränga igenom huden. Som barn så släpper man dem gärna när de gör så. Men de är rovdjur, så de kan säkert bitas med sin lilla mun, liksom nyckelpigan som man knappt tror det om förrän man blivit biten.

Jag har blivit biten av både nyckelpiga och spindel. Och vanliga trä-/stack-myror kan också bitas ordentligt....

Sommartorparn

« Svar #28 skrivet: 25 feb-15 kl 17:15 »
På loppis köpte jag en bok som jag tror heter Om hemvården från kanske 40-talet och den handlar om hur man vårdar sitt hem och inget annat. Bl a finns där ett madrassmönster med olika breda fickor på ovan- och undersidan. Jag försökte klura ut hur man skulle sy madrassen, men jag förstod inte riktigt. Hur som helst rekommenderas det att man inte syr ihop ena långsidan ifall man gör barnmadrasser... Man ska knäppa igen den står det.

LimJans

• Dalarna
« Svar #29 skrivet: 25 feb-15 kl 23:23 »
På loppis köpte jag en bok som jag tror heter Om hemvården från kanske 40-talet och den handlar om hur man vårdar sitt hem och inget annat. Bl a finns där ett madrassmönster med olika breda fickor på ovan- och undersidan. Jag försökte klura ut hur man skulle sy madrassen, men jag förstod inte riktigt. Hur som helst rekommenderas det att man inte syr ihop ena långsidan ifall man gör barnmadrasser... Man ska knäppa igen den står det.

Varför? Kunna tvätta lättare om man råkar kissa i sängen?

afun61

• Gotland
« Svar #30 skrivet: 04 aug-15 kl 21:49 »
hej jag är inne på samma tanke att göra en egen madrass har nyligen renoverat en dubbelsäng jag har testat att lägga flera lager med tecken och på så sätt bygga upp en madrass så jag tänkte att man kan köpa begagnade täcken eller madrasser kanske de går med kuddar med för övrigt var jag väldigt nöjd med testet jag gjorde de blev väldigt behagligt man får fylla så hårt som man vill ha det. annars sover jag i en uppblåsbar dubbelsäng av de dyrare sorten o den är också skön hoppas du lyckas

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #31 skrivet: 05 aug-15 kl 13:12 »
När jag var liten, (född 1952 ) stoppade vi ängshö i madrassvaren. Det var mjukare än halm som kunde "sticka" igenom madrassvaret. Man fick bulsa upp det lite oftare, eftersom det kunde packa sig och bli ganska hårt. Madrassvaret var sytt av speciellt hårt slaget, tätt lite tjockare tyg. Jag kommer ihåg gropen som man låg i och va gott det luktade.
kretslopp

Redwhip

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 25 nov-15 kl 18:01 »
Jag läste i en bok av Taisha Abelar, eller av Florinda Donner Grau, att "The Caretaker" hade stoppat en kudde med torkade bönor av nåt slag.
Detta gav honom särskild kraft åt drömmandet.
Det kanske skulle gå att göra, en madrass med bönor inuti, om man delade in den i olika celler.
Mvh

Hayley35

• Jämtland
« Svar #33 skrivet: 19 dec-15 kl 19:42 »
Min man är kurd från Turkiet och där han kommer ifrån sover de på madrasser fyllda med ull. Inget komplicerat, bara ett madrassfodral sytt i kraftigt tyg, sen fyllt med massor med ull. Vet inte hur lång tid det tar innan de blir hårda, men när de är relativt nya är de supersköna att ligga på. Och gillar man hårdare madrasser funkar de ju i många år. En tjock ullkudde till gör att man inte störs av att de är hårda heller.

Tovning låter som en dålig idé då det gör ullen hård, och varför det extra arbetet? Men ser att tråden inte är helt ny, så antar att skaparen hunnit en bit på väg.

Juniperus

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 19 dec-15 kl 20:12 »
I somras fick vi göra ett par madrasser, vi sydde ihop två tygstycken och fyllde på med lite av kaninernas ängshö. Det blev en bra madrass, sover bättre på den än många köpemadrasser då de är för mjuka.

Annars så skulle jag nog säga att det finaste jag har provlegat var sängar som vildsvin tillverkade genom att tugga och sönderdela vass. Mina vass sängar var sköna men inte alls lika sköna.

Granrisbädd är också en höjdare speciellt i en snöhydda där sover man gott. Lägger man granriset rätt så blir det en fjädrande madrass som luktar gott.

Det finns många saker som kan användas till madrass, se vad för resurser som finns i omgivningen och använd det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser