Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  get som rymt  (läst 6245 gånger)

sippan

get som rymt
« skrivet: 03 okt-06 kl 21:59 »
Våran nyinskaffade get blev skrämd o sprang till skogs.
Geten är en tvåårig tjej.
Är det någon som har ett tips om hur vi ska fånga in henne,hon springer så fort vi närmar oss henne.
När hon var hos oss kunde vi klappa henne men nu verkar hon skräckslagen.Hjälp oss!!!!!!
« Senast ändrad: 03 okt-06 kl 22:17 av sippan »

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:get som rymt
« Svar #1 skrivet: 03 okt-06 kl 22:13 »
Get som är en tacka ??? ??? ???

För det första. Ta det lugnt med henne. Spring inte rakt på bara. Det funkar inte. Gå lugnt och sakta runt henne och fös henne hem i hagen. Var gärna några stycken men ni ska inte hålla på och skrika till varandra. Utan fös henne i hennes takt. Om det tar några timmar spelar ingen roll syftet är att få hem henne. Ta med en hink med spannmål, vilket de inte kan motstå som muta.

När ni väl fått in henne i hagen kan ni försöka få på henne ett halsband och leda in henne i stallet. Väl där får hon vara hemma några dagar tills ni fått hennes förtroende och ni lärt känna henne. Ha alltid med några knäckebröd, äpple eller annat gott. Med godis kan man alltid vinna en gets kärlek.

Det är mitt tips till er och hoppas det funkar. Men ha tålamod och lycka till.  ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

sippan

« Svar #2 skrivet: 03 okt-06 kl 22:28 »
Vi har tyvärr inga fler getter men grannen har får så vi har ett öga mot fårhagen.
Vi har försökt fösa henne hemåt i flera timmar i dag men hon springer så fort hon får syn på oss.
Hon är i en skog så vi är lite oroliga för om vi inte kommer att hitta henne i morgon.
Vad gör man i sådant fall?
Detta blir en sömnlös natt.

Villola

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 04 okt-06 kl 08:26 »
Jag hoppas geten kommer tillbaks, men ni släppte väl inte ut geten direkt ni kom hem med den ,för då kan ni få problem,o så ska man aldrig skaffa bara en get.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 04 okt-06 kl 23:28 »
En vall hund kan göra under verk... Bara man tar det lugn... vi använde vår Islänning (Isländsk fårhund) i tisdags för att fånga in en lite bock som inte ville följa med de andra när vi hämtade dem från betet...
I sista stund så smet denne filur...

Bara man tar det lugnt , och låter hunden jobba - Han eyar dem, och skäller och ställer dem.... sen är det bara att gå fram lugnt och ta den lille bocken... Helt otroligt...
själva kom vi inte närmare än ... ja.. 10 meter.... kanske... men med hundens hjälp så läöste det sig...

Nu vallar ju inte islänningar som border eller kelpi men huvud saken att det funkar... tycker vi...

Hör med någon med vallhund.... erfaren vallhund...
Lycka till...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

christine

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 05 okt-06 kl 23:37 »
Hur går det med geten??

sippan

« Svar #6 skrivet: 06 okt-06 kl 09:02 »
Vi har fortfarande inte fått tag i henne.Tyvärr så har vi inte ens sett till henne fast vi letat i skogen.
De vi köpte henne av hade henne lös i hagen direkt,vi hade henne i ladan först och efter 4 dagar släppte vi ut henne, hon tog ett jätte skutt över elstängslet o sprang.
Älgjakten startar på måndag jägarna ska hålla utsikt.
Vi är helt knäckta av det här,det känns ju inte bra att våran get springer omkring i skogen :'(.Dessutom är hon dräcktig.

Lena A

« Svar #7 skrivet: 06 okt-06 kl 11:52 »
Sippan, bra att du berättar vad som händer, även om ni inte fått tag i henne än.  :'(

Håll oss underrättade!

myggholken

• www.myggholkenjokkmokk.se
    • Lappland
    • myggholken
« Svar #8 skrivet: 07 okt-06 kl 15:20 »
har ni någon i närheten som kan kula? Vet inte om det kan hjälpa, men värt att prova i så fall. Vi testade våra getter förra vintern och fastän de inte är vana att bli inkallade på kulning, så reagerade de med att komma direkt.  Hoppas ni får tag på henne.  Lycka till!!
elizabeth

sippan

« Svar #9 skrivet: 09 okt-06 kl 19:45 »
Yippi!  :D Idag har vi sett henne, hon var hos en granne,
tyvärr sprang hon när hon såg mej,kopplar antagligen mej med
bortförandet.
Men nu vet vi att hon mår bra, o att hon håller sig i närheten.
Grannarna ska försöka få tag i henne.
Hon verkar inte lika rädd för dem.Yippi !!

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #10 skrivet: 09 okt-06 kl 20:26 »
Sippan, va roligt att höra att du sett geten! Det känns hoppfullt!!
Kan inte låta bli att berätta om när vi köpte två små griskultingar för ett par år sen och precis släppt ut dom i sin hage med elband. Det tog inte tre sekunder förrän dom rusat iväg ut i skogen!!!

Vi gick runt i skogen hela dan och lockade och ropade. Det kändes ju ganska hopplöst eftersom dom inte ens hunnit känna sej hemma innan dom stack... Men trots allt så kom dom flera gånger varje dag och sprang förbi men vi lyckades inte locka in dom. En dag kom en granne ett par km bort och sa att dom skymtats i hans hage, så dom tog rejäla rundor i skogen!

I alla fall, för att göra en lång historia kort, ringde jag säljaren och frågade vad dom tyckte mest om att äta. Kanelbullar, blev svaret! Sambon körde en mil in till Konsum och köpte bullar och tillbaks igen. Jag blandade kanelbullar, mjölk och extra kanel i en bunke och gick ut och lockade... och tro det eller ej, till slut kom dom små rackarna och kunde inte motstå bulldoften, så jag lyckades locka in dom i hagen genom att långsamt, långsamt krypa baklänges med bullbunken framför mej medan myggen nästan åt upp mej helt... och dom två små svartprickiga nassarna grymtade och nosade och kunde inte motstå doften av kanel!

Med denna historia vill jag bara säja att även när det känns fullständigt hopplöst så kan det ändå gå bra!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

sippan

« Svar #11 skrivet: 10 okt-06 kl 19:06 »
 :D ;D :D ;D
Hon är hemma igen!!!
En granne  ( flera km bort ringde o sa att hon var hos honom )
Maken åkte dit med en skål med mat och hon kom fram direkt o åt, han kopplade henne o hon hoppade själv in i bilen och gick
direkt in  i stallet.
Om ni bara visste vilken glädje jag känner.
Tack för tips och lycka till med era egna djur nu ska jag njuta av min get och hoppas att hon inte rymmer igen.

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #12 skrivet: 10 okt-06 kl 19:13 »
JIIIIIIIPPPPPIIIIIII! ;D ;D ;D Va skönt att det gick bra!
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

christine

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 10 okt-06 kl 19:16 »
Tack och lov. Gud vad jag tänkt på din get. ;D

Men lova en sak. Skaffa henne en kompis, du får en gladare get. Finns nu massor med getter och kastrerade bockkillingar till skänks nu bl a på blocket.se, lantbruksnet.

Getter mår inte bra av att vara ensamma, de är trots allt flockdjur. 8)
« Senast ändrad: 10 okt-06 kl 19:16 av christine »

Lena A

« Svar #14 skrivet: 10 okt-06 kl 19:28 »
Ja Sippan, vi är många som varit oroliga för sin get! Pyssla om henne extra nu så att hon verkligen vill vara hemma. Låt henne vara inne ett tag, så att hon vet var hon bor - och lyd Christines råd och skaffa en kompis till henne.  :D :D :D
« Senast ändrad: 10 okt-06 kl 19:29 av Lena A »

leifhh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 11 okt-06 kl 07:49 »
På sitt sätt en liten solskenshistoria. Men om man rannsakar sin jordbrukshistoria så kan man bara konstatera att getter i alla tider hållits på skogen snarare än i hägnade hagar.... Å andra sidan var det innan skogen började få ett ekonomiskt värde som just råvara snarare än som vidsträkt mångfacetterad utmarksresurs.

Så nu blev jag nyfiken: finns det några här som håller sina getter på skogen  ???

sippan

« Svar #16 skrivet: 11 okt-06 kl 10:20 »
Vi ska behålla hennes killing när hon/han nu kommer.Då blir hon inte ensam längre...

Rödskägg

• Småland
« Svar #17 skrivet: 11 okt-06 kl 12:22 »
Du vill inte ha en kastrerad bock?
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

myggholken

• www.myggholkenjokkmokk.se
    • Lappland
    • myggholken
« Svar #18 skrivet: 13 okt-06 kl 07:45 »
Så nu blev jag nyfiken: finns det några här som håller sina getter på skogen  ???
Citera

Vi har våra getter i skogen. De går aldrig längre bort än att de har koll på gården. Tyvärr måste vi ha dem inhägnade på natten och när vi inte är hemma eftersom vi inte riktigt litar på björnen.. ;), Men när björnen ligger i ide, så får de dra runt som de vill i skogen. Fungerar jättebra..
elizabeth

Rödskägg

• Småland
« Svar #19 skrivet: 13 okt-06 kl 08:25 »
Får ni någon bark kvar på träden?
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser