Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Mer veg.kost tack!  (läst 8860 gånger)

Neiklot

• Gäst
Hjälp! Mer veg.kost tack!
« skrivet: 12 dec-11 kl 12:49 »
Hej!

Vi skulle väldigt gärna vilja äta mer vegetariskt/veganskt men lik förbannat står man där och steker köttbullar, stoppar korv eller stoppar steken i ugnen.

Så snälla, hjälp oss!

Vad ska vi göra för mat?

En utmaning är att min fru inte ä(TE)r bönor.

/Neiklot + fru och 3 barn

Edit: stavfel. ;D
« Senast ändrad: 12 dec-11 kl 15:48 av Neiklot »

JOW

• Värmland
SV: Hjälp! Mer veg.kost tack!
« Svar #1 skrivet: 12 dec-11 kl 13:08 »
Varför inte helt enkelt äta ytterligare grönsaker till dina köttbullar och tjälknölar. Alltså öka mängden grönsaker och plocka bort pasta, ris, bulgur, couscous etc. Det är troligen det mest optimala ur hälsosynpunkt.

Ledsen för ett svar som du inte frågade efter  ;)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 12 dec-11 kl 13:13 »
Ge bönorna en omgång med stavmixern så slinker de nog ner.  o:)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #3 skrivet: 12 dec-11 kl 13:28 »
Soppor är lätta att göra vegetariska. Det brukar bli godare om man steker grönsakerna lätt först. Häll i en näve röda linser, de kokar klart på 10 minuter och ger både god smak och proteiner. Så kanske en soppdag i veckan? Ärtsoppa med pannkakor är ju traditionell, vegetarisk kost.

Haluomi-ost kan ersätta t.ex. korv eller en stekt köttbit i många fall. Grillad eller stekt är den delikat. Bra snabbmat.

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 12 dec-11 kl 13:30 »
Använd nötter!! Köp lika mängd nötter som köttprodukter - i en övergång, och leta recept som är enkla! 

Blanda i jordnötter i grönsaksbiffarna så knaprar de lite og ger mer tuggmotstånd! Cashewnötter i röbetsdip. Rosta pumpakärnor, solrosfrön i mängder i salladen.

ANvänd mer ost.

Ha stavblendern lättillgänglig.  (Så att man lätt kan slänga ner bönor kikartor lök morötter och nötter och mixa.

Använd mycket bladkryddor! Odla/köp koriander, basilika och släng i en dl eller två i en grönsaksmix.  eller dill. Eller persilja. Man ska inte underskatta bladkryddornas effekt på maten!! Eller ta i för lite :)

Kikärtor stekta med massor av kryddor - det ska vara chili och garammasala eller liknande. Til spenatris med dill!

Falaffel!

Köp 'köttersättningar' som tofu och kvorn - men marinera tofun själv, de färdigmarinerade har jag aldrig fått ner :(.    Använd era vanliga kryddor. Kvorn är suveränt! Finns som 'kycklingfile', köttfärs, nuggets. Titta i disken efter frysprodukter som är vegetariska.

Lägg bönor / kikärtor i blöt under helgen och koka, de håller sig många dagar i kylskåp, hela veckan om man inte kladdat till dem. Då kan man ta när man behöver och får inte matlagningstider på 1,5 timme.

Laga stora portioner chili, grönsaksbiffar osv och ha i frysen så det snabbt kan tinas när man är hungrig.

Smak, mycket smak är nyckeln. Det ska smaka bättre än en fadd köttbulle.
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Neiklot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 dec-11 kl 13:34 »
Köp 'köttersättningar' som tofu och kvorn - men marinera tofun själv, de färdigmarinerade har jag aldrig fått ner :(.    Använd era vanliga kryddor. Kvorn är suveränt! Finns som 'kycklingfile', köttfärs, nuggets. Titta i disken efter frysprodukter som är vegetariska.

Tack för tipset men nej tak.
Ska jag ändå äta något som liknar kött så får det gärna vara kött. ^^

Ahh! Smart med tipsen om att stavmixa bönor! :)

MiMaanvandrare

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 12 dec-11 kl 13:35 »
Ah och alltid en handfull linser i riset! Bara ha i lite extra vatten och tajma koktiderna. Gröna franska linser smakar suveränt till det mesta!
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

MiMaanvandrare

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 12 dec-11 kl 13:39 »
Tack för tipset men nej tak.
Ska jag ändå äta något som liknar kött så får det gärna vara kött. ^^

Så där är folk så olika - ofta har killar svårt för just att inte få bita tag ordentligt i maten. Och då kan det bli en olustig upplevelse att helt gå över till soppdiet.

Jag blir sällan tillräckligt mätt på soppa, och behöver själv något att tugga på som magen kan arbeta med efter. Och så är det lättare om man kan använda sina favoritrecept utan att stoppa i köttet.

Det som funkar för någon funkar inte för en annan. Sopptipset som jag själv fått många gånger när jag bett om snabb-veg tips, funkar bara en dag i veckan i mitt hem. De andra dagarna blir det andra metoder... ;)

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 dec-11 kl 13:41 »
röda linser, kikärtor och nötter är lättkäkat och går att variera oändligt.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #9 skrivet: 12 dec-11 kl 13:42 »
Generalsnus är vegetariskt! Droppa gärna i lite Gammeldansk när du ändå har korken av.  o:)
Det behöver inte tuggas men kan ändå inte hänföras till soppa.

MiMaanvandrare

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 12 dec-11 kl 14:28 »
Generalsnus är vegetariskt! Droppa gärna i lite Gammeldansk när du ändå har korken av.  o:)
Det behöver inte tuggas men kan ändå inte hänföras till soppa.

Varm gammeldansk med koriander och lantsnus, jojo, allt är det soppa, det! :)

Neiklot

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 dec-11 kl 14:33 »
Mja, tror inte ungarna är så förtjusta i generalsnus med gammeldansk..

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 dec-11 kl 14:39 »
Känner vegeterianer som har svamp i sina kroppkakor.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 dec-11 kl 14:41 »
curlingongar ..... >:D

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 12 dec-11 kl 15:05 »
Vad ska vi göra för mat?

En utmaning är att min fru inte är bönor.

Gör mat ni gillar!

Och att inte frun är bönor är ju bara fint.. Bönor är ganska enahanda att prata med.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 12 dec-11 kl 15:07 »
säger som första svarande, öka mängden av grönsaker, jag har ofta frukt i maten dessutom, vindruvor, citrus och äpple eller granatäpple, mitt bästa recept är en "pytt-i-panna" med ananas, vinruvor, hemmaodlade paprikor och pumpa med kyckling i stället för nötkött, sen har man stärkelse-banan i stället för potatis
Västgötamor

Neiklot

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 12 dec-11 kl 15:53 »
Gör mat ni gillar!

Och att inte frun är bönor är ju bara fint.. Bönor är ganska enahanda att prata med.

Jaja.. ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #17 skrivet: 12 dec-11 kl 18:57 »
De vänjer sig! Det gjorde jag. :-[
« Senast ändrad: 12 dec-11 kl 20:21 av ToA »

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 12 dec-11 kl 19:41 »
Vi drygar ut ofta köttet med grönsaker... I köttfärssås kan man riva morötter, palsternackor, squash (eller lägga i bönor).
Och mixade bönor kan gömmas i pannbiffar och kötbullar - om man vill snåla med köttet så det räcker alla dagar, istället för att ta en vegetarisk dag  :P

Blanda i mer nötter lät intressant  :)
Landsflykting i storstan...

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #19 skrivet: 13 dec-11 kl 14:31 »
Dinkel/Spelt är proteinrikt och kan användas ungefär som ris. Och så är det gott också.

Antingen som tillbehör eller bas i en sallad. Går fint att krydda upp och steka till "dinkelbullar" också, gärna med ett ägg i.

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser