Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kött till självhushåll *nybörjare*  (läst 20258 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kött till självhushåll *nybörjare*
« Svar #20 skrivet: 12 dec-11 kl 12:24 »
Nu tror jag inte att det var menat så. Men många tror att de kan bli självförsörjande=inte behöva köpa in något, på väldigt liten yta. Även med stora ytor måste man oftast köpa ganska mycket saker.

Och om man har pengar så kan man ha ganska många djur som har tillräckligt med plats och mår bra på den ytan. Men då är det hobby och djuruppfödning, inte självhushållning. Man kommer att betala mer för djuren än vad köttet hade kostat i affären.

Men om man är duktig med sina djur så får man mat av bättre kvalitet än det man oftast hittar i affären.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 12 dec-11 kl 13:17 »
Mitt svar hade varken positiva eller negativa avsikter, utan var bara en sammanfattning av egna erfarenheter från djurhållning i villaträdgård. Jag tror det är realistiskt att hålla en handfull kaniner (plus avkomma) på det som kan skördas från låt säga 0,3 ha och använda gödseln till att odla på den mark som återstår (minus plats för byggnader, vägar etc).

MagnusL

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 12 dec-11 kl 13:31 »
Ok jag kanske läste det som mer negativt än det var menat (sorry) men jag är fortfarande övertygad att man kan göra rätt mycket på den arealen.
Särskilt om man accepterar att djur för ägg och köttproduktion med korta livsspann inte behöver köpt optimerat foder hela sitt liv. Lär man dom så äter ju dom flesta djur allt möjligt som mer eller mindre är sopor och restprodukter från oss utan att på något sätt fara illa från det (vilda höns behöver inte pullfor  ::) )
Sen så tycker jag att skaffa extrafoder från tex grönytor eller 'skräp' från ngn bonde i närheten är fullt ok att räkna som självhushållning.

Det vore väldigt kul att höra lite hur andra här har det när det gäller storlek på tomt och vad dom gör på den för att minska matkontot.

Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #23 skrivet: 12 dec-11 kl 13:45 »
Kaniner är känsliga i magen och behöver bra hö som grundfoder, inte gräsklipp.
//Lina

Raggsocka

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 12 dec-11 kl 14:08 »
Tack alla för era bra svar.

Gäss och kaniner verkar väldigt lockande nu.

skiesabove: Tack för ditt svar! Ja, hade inte tänkt på det faktiskt, visst kan jag bara avliva och ge, smidigt och enkelt. Här äts det allt :) :) Jag och sambon är jägare båda två men tyvärr jaktmarkslösa, annars hade vi jagat :)

MagnusL: Väldigt bra idéer, tack! Vi ska försöka att leva på vår trädgårdsland så gott det går och fiska ibland, vi äter ju så lite kött redan nu. Just nu bor vi i lägenhet och jag är så trött på alla bleka grönsaker i affären  ::) Jättebra idé om att vi kan få kontakt med gårdar runtom och få deras "skräp". Ska kolla på det. Väldigt roligt med blad och maskrosplock med barn, det skulle vår son tycka är kul :)

En anledning till att vi vill köpa detta hus är att vi kommer att få väldigt lite månadskostander och väldigt lite i lån. Vi kommer att jobba men väldigt lite och helt självhushåll har vi inte räknat med. Vi kommer att behöva köpa ved, mejeriprodukter och annat som behövs som vi inte kan ha på vår tomt. Jag och sambon räknar med att vi kommer att jobba ca. 20 timmar/vecka var, så vi kommer att ha mycket tid till att ta hand om djur och liknande.

Vi äter inte själva eller ger våra hundar kött från djur som kommer ifrån massproducerat industriuppfödning där djuren far illa. Vi äter vanligtvis vilt enbart så det är därför vi äter kött så sällan, men jag kan inte få tag på så mycket vilt till mina hundar och börjar bli trött på att jaga människor så det hade varit skönt att kunna fixa mat till dem själv.  Dessutom är det dyyyrt!

Mina hundar är av raserna, 2 Engelsk springer spaniel och 1 Shetland Sheepdog så jättemängder mat kommer de inte behöva. Men vi räknade igår med att de behöver ca. 2 kg kött/ben och inälvor varje vecka. Om en gås väger säg 6 kg så räcker den i 1 månad (vi kan få tag på billig fiskrens också som de kan leva på en vecka i månaden). Då behöver vi ungefär 6 - 7 gäss och några kaniner. Så har vi mat till dem i 9 -10 månader. 2-3 månader/år kan vi få tag på restavfall från jakt. Vi skulle även kunna byta de bra delarna på gässen och ägg (de som blir över av det vi inte äter) och byta mot mer inälvor och ben från andra som har djur hemma.

Men säg att man har ca. 6-7 gäss och några kaniner, hur länge kommer gräset på vår tomt att räcka till dem hur mycket stödmatning kommer det att behövas per år tro?

Hur många kaniner säg av rasen NZ red kan man ha åt gången och hur gör man för att de ska må så bra som möjligt på den yta mark som vi har?

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #25 skrivet: 12 dec-11 kl 14:18 »
Jag tycker det är underligt att ingen har nämnt Gotlandskanin, den ska vad jag har förstått räknas till köttdjur, tål klimatet i sverige bra och det behövs fler uppfödare av dem då det inte finns så många. Dessutom har de ett vackert skinn som också går att använda
Västgötamor

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #26 skrivet: 12 dec-11 kl 14:24 »
6-7 gäss behöver ca 1000 kvadratmeter för att hålla gräset välklippt under växtsäsongen, men utan att det blir uppslitet. Det är viktigt att ha en mindre vinterhage i så fall, det är på vintern som de sliter på gräset, särskilt om det är blött. Och slits gräset hårt växer det inte. Det går ca 1 dl vete per gås och dag när det inte finns annat för dem att äta.

Hur många kaniner du kan ha beror på hur mycket foder du vill köpa. Men 1-2 honor och 1 hane, med 2-3 kullar på varje hona under vår-sommar, behöver nog ca 1000 kvadratmeter vall. Då får man samla grenar på annat ställe. Och vinterfodret måste komma från annat håll. Det finns ofta obrukad gräsmark, frågar man snällt kan man slå med lie där och torka eller fodra med färskt. Dessutom kommer kaninerna att behöva lite kraftfoder.

Väljer man gotlandskanin klarar man sig i normalfallet utan kraftfoder, men behöver fler burar och troligen lite mer bete. NZ kan man slakta vid ca 16 v, gotlandskanin vid ca 24 v, är min erfarenhet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #27 skrivet: 12 dec-11 kl 19:56 »
Gäss ska inte vara så feta, då har man antingen felutfodrat dem eller så har man inte använt rätt avelsdjur. Sen ska man givetvis inte äta upp det överskottsfett som ändå blir rent, så som hundarna gjorde. Man använder det istället för smör att steka i, på smörgåsen osv. Ett bra sätt att inte behöva så mycket mejeriprodukter.

Aha! Det visste jag inte. Jag har bara ätit "köpegås" och det var alltså det hundarna fick. Det låter ju alla tiders att de inte behöver vara så feta, för nån gång i framtiden vill jag ha gäss!
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #28 skrivet: 12 dec-11 kl 20:07 »
Mina hundar är av raserna, 2 Engelsk springer spaniel och 1 Shetland Sheepdog så jättemängder mat kommer de inte behöva. Men vi räknade igår med att de behöver ca. 2 kg kött/ben och inälvor varje vecka. Om en gås väger säg 6 kg så räcker den i 1 månad (vi kan få tag på billig fiskrens också som de kan leva på en vecka i månaden). Då behöver vi ungefär 6 - 7 gäss och några kaniner. Så har vi mat till dem i 9 -10 månader. 2-3 månader/år kan vi få tag på restavfall från jakt. Vi skulle även kunna byta de bra delarna på gässen och ägg (de som blir över av det vi inte äter) och byta mot mer inälvor och ben från andra som har djur hemma.

Du måste ha räknat alldeles tokigt!  :o

Att alla tre hundarna skulle klara sig på 2 kg kött/ben/inälvor på en månad är inte möjligt. Det är ju inte ens 100g per hund och dag. Normalt räknar man ju med ca 2% av kroppsvikten när man barfar och om dina hundar väger 20, 20 och 10 kg ger det 400 g var för springrarna och 200 g för shelitien, alltså 1 kg om dagen.

Mina hundar som väger 12 resp 14 kg äter runt 300 g kött om dagen. Per hund alltså.

Ett påpekande i all välmening, eftersom det vore dumt att göra en kalkyl på felaktiga siffror och sen stå med skägget i brevlådan när maten inte räcker!
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Raggsocka

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 12 dec-11 kl 20:29 »
Du måste ha räknat alldeles tokigt!  :o

Att alla tre hundarna skulle klara sig på 2 kg kött/ben/inälvor på en månad är inte möjligt. Det är ju inte ens 100g per hund och dag. Normalt räknar man ju med ca 2% av kroppsvikten när man barfar och om dina hundar väger 20, 20 och 10 kg ger det 400 g var för springrarna och 200 g för shelitien, alltså 1 kg om dagen.

Mina hundar som väger 12 resp 14 kg äter runt 300 g kött om dagen. Per hund alltså.

Ett påpekande i all välmening, eftersom det vore dumt att göra en kalkyl på felaktiga siffror och sen stå med skägget i brevlådan när maten inte räcker!

Skrev fel så klart, per vecka menar jag, sorry  :) En gås per månad om den väger 6 kg eftersom jag får tag på fiskrens :)

Mina hundar väger 15, 15 (jaktspringer spaniel är ganska små) och 5.

Tack, förstod att det lät tokigt :)
« Senast ändrad: 12 dec-11 kl 20:34 av Raggsocka »

Raggsocka

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 12 dec-11 kl 21:04 »
Jag tycker det är underligt att ingen har nämnt Gotlandskanin, den ska vad jag har förstått räknas till köttdjur, tål klimatet i sverige bra och det behövs fler uppfödare av dem då det inte finns så många. Dessutom har de ett vackert skinn som också går att använda

Låter väldigt bra, ska läsa på om dem :)

Maria C S

• Småland
« Svar #31 skrivet: 12 dec-11 kl 21:49 »
Jag anser nog att ytan är stor nog för att vara självförsörjande (till stor del)
Gräs klipp har jag alltid torkat till kaninernas vinter foder ! Bra att ha en kippare med uppsamlare !(grenar är för övrigt sånt som dom som inte har djur gärna ger bort om man frågar )
Allt handlar om hur smarta lösningar och ideer man kommer på.
Har man lite yta så kan man odla på höjden !
Växthus med fisk odling/ kräftor kan vara en bra lösning med som ger längre säsong!

Nu tar det tid att få buskar stora nog så man kan skörda grenar ! Men på sikt blir det mycket och det är värdefullt foder om man har kaniner och getter man kan ju välja små getter som äter mindre !
Bin är mycker värdefulla för pollinering och ger dessutom honung och vax !
Mini grisar äter mindre och är lättare att hantera vid slakt !

Permaculture Gardening - Pt1

Permaculture Gardening - Pt2

OBS använd inte järnvägs slipers under några omständigheter till att inhägna något ni ska äta !

Will Allen Talks Us Through Growing Power ** AQUAPONICS **

Growing Vertically in Small Spaces - Examples of Vertical Gardening Trellis Methods

Olika typer av torn odling går att göra utomhus med använda uppsamlat regnvatten !

JYTowerGardenIdeas.MOV

Så låt ideerna flöda så är allt möjligt !

Ha en bra dag !

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

pålle

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 12 dec-11 kl 22:08 »
Måste fråga var för hänvisa till något som inte är anpassat till svenska förhållanden fisken lär ju boten frysa  eller har du tänkt att bara ha säsongs vis ?

Maria C S

• Småland
« Svar #33 skrivet: 12 dec-11 kl 22:10 »
Måste fråga var för hänvisa till något som inte är anpassat till svenska förhållanden fisken lär ju boten frysa  eller har du tänkt att bara ha säsongs vis ?

Inte om det är under odlingsbäddarna i växthuset !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 12 dec-11 kl 22:12 »
Och växthuset kan få värmehjälp med ett par varmkomposter, och en kamin.

pyromanen

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 12 dec-11 kl 22:14 »
Hushållsgris kanske funkar om ni odlar upp en stor del av tomten som lanne.
Finns det nån sjö i närheten där ni kan fiska?

pålle

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 12 dec-11 kl 22:16 »
Hur ska den eldas om det är konstant 20 minus  i en månad typ alla bor ju inte i Skåne ?

Raggsocka

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 12 dec-11 kl 22:17 »
Inte om det är under odlingsbäddarna i växthuset !

Oj vad inspirerad man blir av filmerna! Ja, jag tror också (eller vill i alla fall tro) att vi kommer att lyckas. Har varit en stor dröm längre för oss.

Raggsocka

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 12 dec-11 kl 22:18 »

Smart, komposter kan ju bli rejält varma.

Skogsola

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 12 dec-11 kl 22:21 »
 Att föda upp sitt eget kött på gården är ju trevligt. Men jag kan för allt i världen inte förstå varför man skulle vilja föda upp djur bara för att ge till sina hundar när världen är full av överkörda grävlingar och självdöda kor som folk får betala för att bli kvitt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1799 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser