Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sörplande växter efterlyses  (läst 26461 gånger)

Huggorm

• Gäst
SV: Sörplande växter efterlyses
« Svar #20 skrivet: 12 dec-11 kl 18:27 »
Mycket bladverk, den största effekten är att en stor del av nederbörden avdunstar innan den når marken, effekten är större än man tror kan vara omkring 20%, på årsbasis  (sök på evotranspiration, jag räknade på det fgör några år sedan och det var ordentligt lönsamt att skogsplatera en avfallshög oven en gruva för att minska pumpningen i gruvan).
De första 5mm på varje regnskur läste jag någonstans, sedan rinner det av löven

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #21 skrivet: 12 dec-11 kl 18:47 »
@jennyt: ja, jag vet inte var du bor, men jag bor vid töreboda. jag tittade lite på din hemsida och visst skymtade det lite gräs i grusgångarna mellan dina rabatter? tipset med fliset var faktiskt bra. våra grannar avverkar ju lite då och då, så då kan jag kanske få köpa lite flis billigt av dem. annars är ju det där röda fint, vad var det för träslag? pinje?

@tickerlitack: nja, dränera mera ska jag nog inte. men löv blir det nog, det ska ju bli rosor, vin, bärbuskar och annat. å andra sidan sätter sig ju myggen under löven och vem gillar mygg egentligen?

sen undrar jag såhär. om jag bygger de upphöjda rabatterna nu och fyller de med jord, kan jag sätta lökar i dem direkt eller måste jag vänta ett år med det? jorden är ju inte fryst, när jag skottar den in i rabatterna och som vädret är nu betvivlar jag att vi nånsin kommer att få minusgrader den här vintern  ::) nej, skämt åsido, men det lär ju ta ett bra tag till.
« Senast ändrad: 12 dec-11 kl 19:08 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 12 dec-11 kl 19:11 »
Töreboda..... jag bor i Kungälvstrakten..... Det är ju en bit :-\

Pinje e snyggt, men dyrt o:) åsså väger det ganska lite, så när det blåser finns risken att du hittar det på annan stans än där det är meningen att det ska vara ::)

Själv tycker jag att mycket blad är perfekt. Det naturliga är att ingen jord är "öppen" utan att marken är täckt av växtlighet. Om man inte själv bestämmer vad som ska växa, så försöker naturen ta över och fyller ytan med annat (ogräs). Att fylla upp rabatterna med växtlighet har därför många fördelar ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #23 skrivet: 12 dec-11 kl 19:16 »
jo, det är ju en bit tyvärr. men lustigt ändå att vi verkar ha samma jordtyp ändå.

nja, då får det vara med pinjen. man vill ju att den ska ligga där den ligger. jag får kolla om jag hittar nån rolig färg på gruset istället. det finns ju en hel del marktäckande växter, så det går ju fint att blanda upp bland träd och buskar. i nåt hörn kanske jag får plats med blåbär  också kom jag på. ::)

hur är det med lökarna, törs jag sätta krokussar och tulpaner nu då det är rea? ;D
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 12 dec-11 kl 19:45 »
Klart du gör ;D men det är ju inte precis deras paradis, i gyttjan :-X Om du redan har någon upphöjd sandbädd blir de ju däremot lyckliga ;D och glöm inte de små vita sirliga narcisserna :P :P :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #25 skrivet: 12 dec-11 kl 20:23 »
jo, jag menar ju om jag hinner med att bygga rabatterna innan värsta kylan slår till. jennyt, du skrev i början av tråden att man borde fylla rabatterna med naturgödsel och grov sand alt fint grus. kan man inte blanda matjord med sand? jag vet inte riktigt var jag ska få tag i naturgödsel. eller ska jag bara hämta koskit från grannen och blanda det med typ sand och halm och sånt? jag kan nog få tag på fårgödsel och en ridskola har vi också i närheten. jordgubbarna bör då trivas kanske iaf ;D och hur förklarar man då för gubben som inte bryr sig ett dugg om grönt annat än när det går att äta att man vill låna släpet för att hämta skit?

men då hoppas jag på att få tag i en hel del lökar på rea (om de inte har plockar bort allt vill säga). om jag inte hinner få ner lökarna, kan jag då sätta de till våren utan att det blir tokigt? vad mer kan man plantera nu? jag har lite murgröna som väntar på plantering. annars är det väl rätt kört ändå? jag kommer alltid på sånt här när det absolut inte är säsong.  :-\
« Senast ändrad: 12 dec-11 kl 20:27 av LillaSophie »

Jennyt

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 13 dec-11 kl 20:59 »
Koskit från grannen e perfekt... häst och får går lika bra. Nackdelen med jord är att man ofta får med en herrans massa rotogräs. Med skiten får du en del nässlor, men de är ganska enkla att bli av med i jämförelse. Om du lägger 10-20 cm skit på befintlig mark. Sedan öser du på 20-30 cm. grov sand. (Sanden får inte gå att "baka", då är den för finkornig.) Så är du i hamn. Du behöver inte ens blanda runt det.

Om du väljer hästskit kan kan du lägga ut tidningspapper eller en tunn markduk. Lägga på minst 40-50 cm skit, strössla ut lite 0-18 ( ca. 5 cm) och sedan e du klar. Det blir ofta lite mer ogrästillväxt i denna variant än den första, men det funkar bra ändå tycker jag. Hästskiten är inte för kraftig för att planera i direkt och spån är inget problem för redan etablerade plantor.

Du kan mer än väl gräva ner de plantor du har nu. Sätt den ganska djupt, så att de inte fryser upp om det blir tjäle. Är det någon ömtålig växt kan du lägga över lite löv eller halm som skydd. Vill du köpa lökar nu, så lägg dem i en plastback och gräv ner hela backen. Märk ut var du grävt ner den och till våren är det bara att gräva upp hela kalajset och plantera var du vill ha dem ( om du inte vet det redan nu vill säga) I detta faller kan du gräva ner dem lite grunt och täcka över med halm, gammalt hö eller löv. Eller bara ställ backen på marken och skyffla över en hög med sand och sedan löv på alltihop och en duk över för att hålla löven på plats. Enkelt e bäst ;)

Försök att förklara så lite som möjligt för maken.... han lär ändå inte förstå. ÄÄÄÄÄlskling.... jag skulle behöva hjälp med en liten sak :-* Min, han skakar bara på huvvet nuförtiden ::) o:)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #27 skrivet: 13 dec-11 kl 23:10 »
jag tänkte göra såhär skrik om jag ärr ute och cyklar): rabatterna tänkte jag bygga av trallvirke, dvs att de blir lika höga som en trallbräda är bred, eller blir det för grund? ska jag köra på två brädors bredd istället?

i botten lägger jag skit från diverse djur som jag får av diverse grannar, blandad med vad de nu står på (hö, halm, strö). sen lägger jag på grovt sand. sedan planterar jag allt eftersom, sprider ut ensilage som grannen tänkt slänga då det blivit dåligt. sedan en markduk på och på det lägger jag grus som deko. alternativt börjar jag med ensilage och markduken lägger jag på sanden direkt. där jag ska ha lökar kan jag inte ha markduk, det är klart. jag är lite tveksam till att ha markduken i botten på rabatten, för då kommer ju inte växterna åt näringen (och vattnet!) i marken under, så jag måste ju säker gödsla på där inom kort. då jag vill ha grus på, så vill jag ju dels inte att det ska blanda sig med sanden under (därför markduk mellan sand och grus), dels vill jag inte behöva gödsla på gruset alt kratta bort kruset innan gödsling. eller tänker jag fel nu? jag får se vad jag får tag i för lökar nu så här mitt i "vintern".

ja, karl'n min började skaka på huvudet när jag bad honom att be grannen om diverse biprodukter från jordbruket. "det där får du göra själv" sa han och sen var det bra. det är hans sätt att säga "gör vafan du vill".

Jennyt

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 14 dec-11 kl 09:31 »
Hehehe. Fria händer är trevligt ;D

När jag gör rabatter satsar jag på att den växtlighet jag valt ska täcka marker (mer eller mindre) totalt efter tre år. Om man lägger markduken såpass högt upp som du tänkt kan inte undervegetationen, perennerna, växa ihop. Där växterna är menade att växa ihop är dessutom dekorationssten överflödig. Däremot kan man välja ställen där man vill ha dekoretionssten och där man aktivt väljer att inte ha marktäckande perenner. På de ställena är det bra att lägga markduken såpass högt upp.

Markduken släpper igenom vatten och näring, så du behöver inte vara orolig för att dina växter inte kommer åt det som är under. Om jag däremot planterar stora buskar och träd, brukar jag göra ett hål i markduken under dem. Då hindrar man inte rötterna från att gå på djupet och rota sig ordentligt.

Jag tycker absolut att du ska välja det högre alternativet av rabatt. Dessutom tycker jag att du ska "överbygga" rabatten.Dvs att du lägger upp sand och gödsel som en mindre kulle. Annars blir det snabbt tvärtom och man får en födjupning i mitten på rabatten och då ser det fattigt och konstigt ut.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #29 skrivet: 14 dec-11 kl 12:36 »
det är mycket med det där. alltså markduk i botten och sen ovanpå om man vill ha dekorationssten. hur är det med ensilage, är det något att satsa på i något skikt på rabatten eller blir det dumt?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 14 dec-11 kl 17:48 »
Det är väldigt bra, både som gödning och för att hålla undan ogräs.... det blir ju en typ av täckodling ;)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #31 skrivet: 15 dec-11 kl 01:03 »
jag hoppas att vädret håller i sig till efter jul. innan dess hinner jag inte greja nämnvärt mycket.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #32 skrivet: 15 dec-11 kl 01:23 »
jag har inte läst mer än ditt första inlägg så jag vet inte om någon gett tipset men

vi har bara lerjord, nu har vi inte så hemskt så det står vatten i rabatten men det är för den är i en sluttning men stora delar av gårdsplanen och gräsmattan står i omgångar och flyter.

jag planterar med sand. jag gräver ur rabatten och så häller jag på sand och så blandar jag i bra näringsrik jord. det beror lite på växterna hur mycket sand jag använder. vet en annan som odlar här och odlar i ren sand och jag har hört ryktesvis att han har mycket fina rabatter. det man måste tänka på är att inte ha sanden helt öppen för stenar blir ju varm i direkt solsken så det kan bli riktigt varmt i sanden.

apropå varma stenar så lägger jag stenar vid mina känsligare växter. har växtzon 5-6 eg men jag har rosor som ska klara zon 4 men så har jag lite stenar runtom. där stenarna ligger försvinner snön mycket snabbare och det växer bättre så det är ett bra tips om man vill putta på zonerna lite =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #33 skrivet: 15 dec-11 kl 18:31 »
det låter ju som ett bra tips med stenar runt ömtåliga växter. fast jag ska ha upphöjda rabatter, tror du att det funkar där med?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 15 dec-11 kl 22:56 »
Upphöjda bäddar värms upp fortare överlag.... och man behöver inte vara orolig för att sanden blir för varm om solen ligger på den.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #35 skrivet: 16 dec-11 kl 03:45 »
ja jäklar. kanske man tom törs satsa på en spaljéaprikos mot söderväggen ... eller vindruvor ... eller persikor?  ;D

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #36 skrivet: 16 dec-11 kl 04:23 »
ja det går med stenar där med, jag har ganska stora stenar och under dom håls lite av fukten kvar medan dom värmer uppåt och åt sidan. har du ren sand blir det varmt och det mesta av fuktan rinnner bort.

går du på en strand så bränner du ju fötterna och märker att sanden första dm är torr och flygig medans vid vattnet är den blöt för vattnet blöter den.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Jennyt

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 16 dec-11 kl 10:14 »
Tamate..... det du säger stämmer inte. Ren sand håller fukten bra. Precis på utan blir det torrt och varmt, men om du sticker ner handen i en sandlåda är det alltid fuktigt. Kapilärkraften är bra i sand och dessutom släpper den fukten till växterna. Till skillnad från Torv tex. Den upplevs som väldigt fuktig och det är den, men den håller fukten till sig själv och släpper inte vattnet till växterna. Tänk även på att växterna skickar iväg sina rötter på djupet.

Jag har rabatter av ren sand i stekande syd-sol. Det är helt perkfekt!!!! Vad som bör betänkas är att om man inte har jord/lera under sanden (alltså om man har berg) så måste sanden vara minst 40cm. djup..... annars blir det som du säger Tamate.

Sand är däremot dålig på att hålla näring, så det bör man ta hänsyn till.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 16 dec-11 kl 10:16 »
Lilla sophie. Vin-sorter för ditt klimat finns det flera sorter. Det vågar jag garantera att du lyckas med. Aprikoser och persikor kan oxå funka, men då måste du nog vintertäcka dem..... sanden till trots ;)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #39 skrivet: 17 dec-11 kl 12:36 »
ja, men då är ju allting bara finfint. ;D tom sambon min verkar tycka att det hela kommer att bli fint. vi ska greja lite till med staketet som ska gå runt hela tomten idag, det blir främst där rabatterna kommer. alltså upphöjda rabatter bakom det gunnebostängsel där det sedan kommer att få klättra upp murgröna, clematis, etc och bakom det. ja vem vet. kanske lite solrosor mot vägen. kanske ett grönsaksland på andra sidan staketet mot lagårn (låååångt bort från hundarna ...)  ;D några rabatter mot huset för diverse klätterväxter, för finns det nåt finare än en grön vägg? kanske vilt vin där, så blir det lite färgskiftningar på hösten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

721 gäster, 1 användare
Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser