Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sörplande växter efterlyses  (läst 26435 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
Sörplande växter efterlyses
« skrivet: 10 dec-11 kl 22:26 »
jag ska planera vad jag ska ha i rabatterna framöver. vi har ju just flyttat till vårt kråkslott och jorden är tung lerjord. grundvattnet står högt, då området enligt grannar varit en sjö förr i världen. problemet är alltså att allting blir till lervälling så fort det regnar några dagar, även gräsmattan. jag har några stora björkar/granar ståendes på tomten och vi har nyss dränerad runt huset samt dagvattnet leds bort. ändå hinner träden inte med att suga åt sig vätskan.

min plan är alltså att sätta in växter i rabatterna som behöver mycket vätska. eftersom jag inte är sugen på en risodling just riktigt än (det är plan b än så länge ::) ), så letar jag just nu efter buskar och träd, blommor, perenner och annat grönt som behöver lite mer vatten än andra växter, dvs som dricker mycket, inte såna som bara vill stå blöta. det får vara barrväxter eller med löv, med eller utan blommor, ettåriga eller fleråriga, giftiga eller ätbara, gärna nåt som klänger, men även marktäckande går bra. alla förslag är välkomna, jag har platser i skuggan, i direkt sol och mittemellan. växtzon 3 finns jag i.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Attes matte

• Jämtland
SV: Sörplande växter efterlyses
« Svar #1 skrivet: 10 dec-11 kl 23:00 »
Längre ut från byggnader kan du ju satsa på salix-växter. Pil tex. Dom är ena rackare på att dricka, men även ena rackare på att slingra sina rötter där dom inte ska vara, så håll dom många meter från hus och dylikt som kan ta skada av trädrötter.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 dec-11 kl 23:13 »
Träd förbrukar vatten genom att låta det avdunsta från löven för att kyla dessa i sommarvärmen. Desto större bladmassa, desto mer vatten dricker alltså träden. Exempelvis bok och hästkastanj kan vara bra kandidater. Men träd dricker bara mycket vatten när de har löv och det är varmt, alltså mellan maj och augusti. Resten av året hjälper de inte mycket till för att dränera. Barrträd hjälper väll lite större del av säsongen, men nu när det är kallt har inte de heller speciellt stor törst.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 11 dec-11 kl 00:25 »
jo, det är ju främst höst och vår som det är problem med vattenmängderna. på sommaren är marken inte uppblött, vad jag vill minnas. salix och pil ser väl kanske lite för slyaktiga ut? jag vill ju gärna ha något som ser rätt så kultiverat ut ändå. sen är alla rabatter farligt nära huset ändå, för att jag skulle våga sätta sånt.  :-\ vår tomt är ju liksom långsmal, så jag kommer mig inte alltför långt ifrån huset med rabatterna tyvärr.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 11 dec-11 kl 01:10 »
Nog e det så att träd är de bästa drickarna. Björk är ännu ett exempel. Mitt tips är att gräva en damm. Lägg den på lägsta delen av tomten och gör den naturlig. Med smäcklera, som vi har här och som jag gissar att även du har, behövs inga dammdukar och dyligt. Förbered dig dock på att vattnet inte blir kristall-klart.

Bambu gillar fuktig mark och funkar tom. i dammkanten, Rohdodendron vill inte ha stillastående fukt, men borde funka i skuggan hos dig. De har ytliga rötter och gör därför ingen större skada på husgrunden.Gör gärna uppbyggda rabatter av torvblock och torv. Rosor tycker om lera och sol, men inte för mycket stående fukt. Vill du har det lättskött, välj gammaldax, stora buskrosor. Det finns en uppsjö perenner som funkar i dessa miljöer.... hojta o du vill ha exempel....

Ett generellt tips för anläggning av rabatter. Lägg markduk på befintlig mark. Lägg sedan på en blandning av grus/ grov sand och naturgödsel. Ca. 30-50cm. Plantera i detta.

När man har så tung lera som du och jag får de flesta växter syrebrist under de fuktiga årstiderna. Samtidigt har ju leran en fantastisk förmåga att hålla näring. Det gäller att jobba med den jord man har och inte motarbeta sina förutsättningar.

/ Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Maria C S

• Småland
« Svar #5 skrivet: 11 dec-11 kl 01:48 »
Pil är det första jag tänker på  :)
Växer fort och slurpar massor med vatten !

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 dec-11 kl 10:57 »
Vill man ha ett träd som ser kultiverat ut, som växer fort om som trivs där det är fuktigt och näringsrikt så passar min favorit vingnöten. Ser exotisk ut till och med, och ger ett utmärkt slöjdvirke liknande valnöt. Skickar rotskott dock, så det kan hända att man får en hel dunge så småningom.

http://www.eplanta.se/Index.asp?pagenr=170&group=Tr%E4d%20och%20buskar

Bo

« Svar #7 skrivet: 11 dec-11 kl 12:40 »
En damm är en bra idé. Med högt grundvatten får du gratis vad många måste lägga mycket pengar och möda på.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #8 skrivet: 11 dec-11 kl 13:31 »
jo, damm är nog en bra idé, jag har dock tyvärr inte plats för en sådan på vårt lägsta ställe. det blir däremot ett viltvatten på fältet bakom huset framöver. viltvattnet hjälper dock tyvärr inte problemet jag har med min sunkiga tomt.

jorden är som jennyt har beskrivit och jag planerar att anlägga mina rabatter som hon beskrivit. rhododendron, gammaldags rosor och bambu gillar jag skarpt. men trivs bambu även fast jag inte ska ha en damm? och når rosornas rötter så djupt, att de faktiskt hjälper till att suga upp fukten ur marken? du får gärna ge mer förslag jennyt, vi verkar bo i samma område vad gäller jordens beskaffenhet och förutsättning.

jo, vingnöt ser verkligen exotiskt ut. men jag vet inte om jag har plats för ett flerstammigt träd. jag har ett ganska stort sådant på tomten redan. jag funderar på om hallon eller björnbär kanske vore något? jag ska hägna in tomten med gunnebo och letar därför efter olika klängväxter som ska ranka sig upp. clematis, vilt vin och murgröna är redan bestämt att det ska bli. men kanske lite björnbär också? har för mig att de är bra på att dra åt sig vätska?

vidare är planen att ha så lite gräsmatta som möjligt och att jobba mycket med grus och annan växtlighet främst i rabatter. gräsmattan blir egentligen bara en mossplätt som förvandlas till sumpmark 3/4delar av året, så det är ju inget att ha iaf.

Bo

« Svar #9 skrivet: 11 dec-11 kl 15:06 »
Har du en damm i närheten på lägre nivå, kan du gräva en brunn på tomten, lägga en polyetenslang mellan brunnen och dammen som du fyller med vatten. Brunnen måste vara så djup att det inte kommer in luft i slangen.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #10 skrivet: 11 dec-11 kl 19:39 »
nej, jag har ingen damm nånstans i närheten, men allt sånt är inte aktuellt helt enkelt. hade jag bara velat dränera tomten hade jag gjort det förra veckan i samband med att vi dränerade runt huset. jag vill ha växter som suger upp överskottet.

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 dec-11 kl 19:47 »
Klätterhortensia är en trevlig klättrare som trivs där det är fuktigt och lite skuggigt

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #12 skrivet: 11 dec-11 kl 20:34 »
ja, just det. de blir ganska stora också, så det är ju även nåt att sätta mot lagårn kanske och/eller en husvägg.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 11 dec-11 kl 20:43 »
Pil blir superfina om dom trimmas :-). Vackra träd med runda kronor.
//Lina

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #14 skrivet: 11 dec-11 kl 20:53 »
jo, men hur är det då med rötterna? all växtlighet är ju inte alltför långt huset och jag vill inte ha en massa rötter och uppstick överallt.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 11 dec-11 kl 22:06 »
Lite bilder från tomten skulle kunna hjälpa till i växtval och tanke ;)

Ett flerstammigt träd kan du alltid klippa och hålla efter, så att det håller den storlek du väljer. Vingnöten e fantastisk. Flerstammig björk likaså..... eller hängbjörk :P Bambun kommer trivas fint, även om du inte har en damm. Det är fuktigt nog ändå.

Om du bygger upp en sån miljö som jag ser framför mig kan du använda dig att träflis som marktäckning. Det håller undan ogräs bra och bidrar den lite lummiga och fuktiga känslan. Du kan oxå bygga trä-"bryggor" bara 20 cm. över mark, som man kan gå på. Perfekt där det är som våtast ;)

Hosta (Funkia) är en perfekt växt som håller undan ogräs och funkar i leran och fukten. Geranium macrorrizum (Flocknäva) är oxå en expansiv marktäckare som tom håller gräset stången.

Björnbär är bra, men tar sig gärna iväg och plötsligt hittar man dem överallt >:D Har man inte ont av det så rekomenderar jag den flikbladiga som jag tycker är fin. På tal om flikbladigt.... har du sett den flikbladiga flädern?! :P

Rödbladigt är trevligt.... kanske en Rödbladig Smällspirea "Diabolo" heter den mörkste, men det finns oxå en med kopparfärgade skott som är riktigt trevlig. Sätt den tillsammans med en stor vit eller ljusrosa-blommande ros :P Fler buskar..... Björkspirea. En enkel klassiker som blommar på våren och får fina höstfärger. Fin bladform.... Kanske något högt pelarformat som bryter av hela kalajset.... Pelartaxus, mörkgrön, tajt och läcker. Några klotthujor kan man alltid trycka in här och där.... ett väldigt bra alternativ till den formklippta buxbomen. Magnolian e ju självskriven o:)

Allting suger ju upp vätska, men jag tror inte att du kan ha förhoppningar om att de kommer suga såpass att du kommer bli av med plasket. Däremot kan du fixa till det så att du slipper gå i det värsta och välj växter som trivs på ståndorten. Det kommer bli riktigt läckert ;)

Har du varit i Peter Korn´s trädgård??? Om inte.... åk dit! :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #16 skrivet: 12 dec-11 kl 17:32 »
@ jennyt: vi gör såhär. du fixar min trädgård och jag bjuder på saft och bullar när det är klart ;D det där låter helt toppen faktiskt, det kommer bli så som du sa att jobba med bark och bryggor mellan rabatterna. rabatterna tänkte jag täcka med snyggt grus, vad tror ni om det? var köper man bäst bark i större mängder till billig peng? jag vill helst inte köpa det i säckar, då blir jag ju ruinerad  :o sen kanske köra med markduk under allting, så kommer inget oönskat upp och leran blandas inte med grus/bark under värsta perioden.

jag ska kika lite på växterna som du föreslagit, men det låter jättefint hela vägen. jag kan riktigt föreställa mig hur det blir sen när allting har vuxit upp.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 12 dec-11 kl 18:14 »
Markduk under är helt perfekt! Jag föredrar träflis framför bark.... mest för att det håller sig längre innan det förmultnar. Bark kan du köpa i storsäck på samma ställe man köper jord..... ibland även där du köper grus. Skulle väl gissa att du kan få det i släpkärran oxå, men det vet jag inte. Träflis kom jag över en hel kontainer en gång o:) Såg en stor lastbil med flistugg som stod vid ett hygge..... ställde mig på bromsen och fladdrade lite med ögonfransarna. Han var nöjd att han slapp åka till värmeverket och jag fick ett bra pris ;) De har sånna där ordentliga flistuggar här och var. Det bästa är att höra sig för i närområdet.

Småsten i rabatterna blir superläckert som kontrast till flisen, då kommer inte katterna och gräver heller ;)

Och du.... jag är väldigt förtjust i fika :P ;D..... Bor du långt ifrån mig???? Jag har ju en liknande trädgård här hemma, om du vill komma på studiebesök menar jag :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 12 dec-11 kl 18:18 »
Om du kommer hit får du ju dessutom se vad som händer efter 5 år, om man INTE har markduk under träflisen ::) :-X

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 12 dec-11 kl 18:22 »
Mycket bladverk, den största effekten är att en stor del av nederbörden avdunstar innan den når marken, effekten är större än man tror kan vara omkring 20%, på årsbasis  (sök på evotranspiration, jag räknade på det fgör några år sedan och det var ordentligt lönsamt att skogsplatera en avfallshög oven en gruva för att minska pumpningen i gruvan).

Satsa på ytlig dränering, grunda diken (1-2 dm) med fall mot den planerade dammen riktiga diken, fyll dessa med grus. Härigenom torkar ytan upp snabbare.....och kladdet minskar. Trädgårdsgångar kan få 8-16 eller 16-32 som undebyggnad istället för 0-16, 0-32, sen en geoduk och gårdsgrus etc, så sjunker vattente undan där. Fall åt rätt håll på terassbotten då gången fungerar som dike.

Gör en enkel dräneringsplan som visar vart vattnet tar vägen och var det finns diken, dräneringar etc för att fåe en känsla för vad som händer. Samla vatten i damm/ tunnor/nedgrävda stenmagain etc för att hålla ytan torr om det inte går att leda bort..

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser