Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sörplande växter efterlyses  (läst 26430 gånger)

Jennyt

• Västergötland
SV: Sörplande växter efterlyses
« Svar #40 skrivet: 17 dec-11 kl 13:25 »
det låter superläckert..... kolla även in kameleontbusken :P..... och limefärgad pipranka.... även limefärgad humle :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #41 skrivet: 17 dec-11 kl 13:27 »
finns det klängväxter (förutom murgröna) som skulle trivas mot en norrvägg?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #42 skrivet: 17 dec-11 kl 14:10 »
De flesta klätterväxter trivs i skuggan..... de är ju gjorda för att kunna leva under trädkronor ;) Så både klematis, pipranka, kameleontbuske m.fl. funkar..... tom. honungsros kan funka i inte alltför mörkt norrläge :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #43 skrivet: 17 dec-11 kl 14:21 »
jag tror att jag måste skriva en lista. det är så mycket fina växter som föreslagits här i tråden, så mycket plats har jag ju inte  :-[ sen får jag lägga ut bilder kanske, så blir det kanske lättare för mig att välja när andra ser förutsättningarna.

ja jäklar. jag kan ju låta vilt vin och honungsros klättra upp för mina gamla björkar. det vore ju tjusigt också. då behöver jag kompromissa mindre vad gäller klätterväxterna för då har jag hu helt plötsligt ännu mer plats för växter som sörplar ännu mer vatten.

när jag jobbade med baksidan av de upphöjda rabatterna mot stängslet som vi redan hunnit sätta upp igår, så regnade det till och från (som det har gjort så länge redan ::) ). vissa delar av den uppkörda jorden (ja, grävaren har inte varit snäll mot gräsmattan) var så lerig så att det inte gick att gå där. man sjönk ner till vristerna och leran sög fast så mycket att man hade svårt att komma sig därifrån.
« Senast ändrad: 17 dec-11 kl 14:25 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 17 dec-11 kl 16:31 »
Minikiwi! Klätterväxt, vacker, goda frukter, behöver Kameliontbuske (som är hanplantan) för att bära frukt. Bör fungera i zon 4-5 om läget är rätt.

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 17 dec-11 kl 16:34 »
ja jäklar. kanske man tom törs satsa på en spaljéaprikos mot söderväggen ... eller vindruvor ... eller persikor?  ;D

Finns en sorts persika som heter Frost. Härdig och bra. God frukt. Aprikosen jag hört ska vara bra har jag glömt namnet på...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #46 skrivet: 17 dec-11 kl 21:03 »
Minikiwin bör du ha i sol.... allt som ska bära frukt behöver solen för att mogna ordentligt..... men hanplantan kan mycket väl stå i norrväggen.

Persikan "Frost" funkar sisådär nere i Varberg. Den är så på gränsen att den lätt åker på en massa sjukdommar.... men som sagt, i läigt söderläge, i sand, med vintertäckning kan det mycket väl gå.... bra att testa ;)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #47 skrivet: 17 dec-11 kl 21:57 »
ok, minikiwi alltså som klängväxt i staketet på södersidan (Sambon: "kan man äta den? tufft! det kör vi på" ;D ). lite lustigt att hanen heter kameleontbuske. en som kan lika mycket om växter som mig hade aldrig gjort den kopplingen om man inte fått veta det.  ::)

finns det andra persikor än frost. man vill ju gärna ha lite tåliga växter, jag är glad om mina friska växter överlever hos mig, en sjuk växt i min ägo är dödsdömd från början om den inte tillfrisknar av sig självt.

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 17 dec-11 kl 22:13 »
Frost funkar fint i inlandsklimat i zon 5. Att det inte fungerar i Varberg kan bero på kustklimatet. Men jag tror att det finns andra sorter.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #49 skrivet: 17 dec-11 kl 22:18 »
nja, men inte skulle jag kalla klimatet mellan de två stora sjöarna för inlandsklimat heller  :-\

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 17 dec-11 kl 22:33 »
Det beror på hur långt du har till sjöarna. Bor du i mitten ska det gå bra.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #51 skrivet: 18 dec-11 kl 13:47 »
jag har ganska nära till vättern och viken. vädret påminner mig väldigt mycket om det vi hade uppe vid kusten utanför umeå då vi bodde där, fast några grader varmare såklart, dvs. fuktigt och blåsigt.

Jan lindgren

« Svar #52 skrivet: 18 dec-11 kl 15:48 »
Finns en sorts persika som heter Frost. Härdig och bra. God frukt. Aprikosen jag hört ska vara bra har jag glömt namnet på...
Hej!
Riga tycks vara betydligt sundare än Frost. Frost får gärna små angrepp av krussjuka.
MVH
Jan

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #53 skrivet: 19 dec-11 kl 00:53 »
finns de där persikosorterna på plantagen eller måste jag kika hos andra handelsträdgårdar? jag har kollat på deras hemsida men de har inga persikoträd där öht. jag har för mig att de brukar ha hela sortimentet uppe hela året.

Maria C S

• Småland
« Svar #54 skrivet: 19 dec-11 kl 01:10 »
Persikor och nektariner tål inte att stå vått om fötterna ! Dom behöver väldränerat gärna sand jord !

Kan nog vara svårt att finna nu för dom säljs ut för halva priset när dom vill bli av med dom !
Men det kommer nya till våren  :)

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #55 skrivet: 19 dec-11 kl 12:35 »
persikoträdet står ju i såfall i en upphöd rabatt med naturgödsel och sand. det bör väl räcka? vill det inte bli blött om fötterna för rötterna väl växa åt sidan isf nedåt?  ;D

Maria C S

• Småland
« Svar #56 skrivet: 19 dec-11 kl 22:56 »
persikoträdet står ju i såfall i en upphöd rabatt med naturgödsel och sand. det bör väl räcka? vill det inte bli blött om fötterna för rötterna väl växa åt sidan isf nedåt?  ;D
Ja det blir bra i så fall  ;D
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser