Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lappar i örat?  (läst 7031 gånger)

mli79

• Skåne
Lappar i örat?
« skrivet: 09 dec-11 kl 18:38 »
Nu har jag fått hem mina tre gutetackor!
Jag funderar på om man måste ha kvar de gula märklapparna i öronen på dem, eller om man kan ta bort dem. Och lägga på ett bra ställe för att visa vid behov, alltså?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lappar i örat?
« Svar #1 skrivet: 09 dec-11 kl 18:43 »
Det undrar jag också  :P

Visst har det kommit nya obehagliga regler?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

FM

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 09 dec-11 kl 18:49 »
Vänta bara snart kommer älgarna ha gula lappar dem med...

::)

Lr varför inte ha någon slags gps-chip så dem blev lättare att spåra vid jakt... ojoj raliant off topic  ;D

Tycker lappar i örona är såååå fult. Hadde getter när jag var liten på den gamla goda tiden då man ej behövde... Borde finnas något annat sätt!

:-*
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Haglund

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 09 dec-11 kl 19:00 »
Tror inte du kommer undan dessa märken. Jordbruksverket har en del "önskemål" om märkning http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Jordbruksstod/JS32.pdf

Men att de är fula, det håller jag med om. Finns nu mindre märken att inhandla så du kanske kan byta?  Jag köpte färgade hortonmärken till årets lamm som har en snarlik färg som fåret, så de syns inte så tydligt
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #4 skrivet: 09 dec-11 kl 19:03 »
Det finns ju metallmärken också, mycket mindre och lyser inte alls som de gula i plast!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 09 dec-11 kl 19:18 »
Jag tror inte får eller getter bryr sig ett dyft om hur de ser ut.  Men väl om att de gör ont!  Särskilt när de fastnar i någon buske och slits loss.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #6 skrivet: 09 dec-11 kl 19:45 »
Jag ska byta mina märken på dom tre som har stora märken mot mickro märken
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

JBF

• Småland
« Svar #7 skrivet: 09 dec-11 kl 19:56 »
Hur fula de gula än är så fyller de en ganska god funktion.. Så länge man bara har några få djur så ser man ju lätt skillnad på dem. Jag har 10 tackor nu, och vissa är väldigt lika varandra på några meters avstånd. Då är det bra att kunna läsa vem som är vem. Det går inte på PAT Hortenmärken tyvärr!
För att inte tala om bångstyriga bagglamm som skuttar runt i fållan. Då är det extra tacksamt med lättlästa märken!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #8 skrivet: 09 dec-11 kl 21:46 »
Hur fula de gula än är så fyller de en ganska god funktion.. Så länge man bara har några få djur så ser man ju lätt skillnad på dem. Jag har 10 tackor nu, och vissa är väldigt lika varandra på några meters avstånd. Då är det bra att kunna läsa vem som är vem. Det går inte på PAT Hortenmärken tyvärr!
För att inte tala om bångstyriga bagglamm som skuttar runt i fållan. Då är det extra tacksamt med lättlästa märken!

jag kommer beställa olika färg till mina tre som ska få nya märken.
Länk till mina lamm 2012

JBF

• Småland
« Svar #9 skrivet: 09 dec-11 kl 21:47 »
jag kommer beställa olika färg till mina tre som ska få nya märken.
Ja, TRE stycken skulle till och med jag se skillnad på... utan märken! ;) ;)  ;D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #10 skrivet: 09 dec-11 kl 22:08 »
Ja, TRE stycken skulle till och med jag se skillnad på... utan märken! ;) ;)  ;D

hur då ??? en svart tacka och en vit tacka och en svart bagge vad duktig du är  :) :D ;D ;)

det är den vita tackan som jag vill ha en annan färg på än mina andra vita tackor med blå mickro märken, den om märkta får vit märke, dom två andra där vill jag grå märken så det inte lyser så mycket. Eventuellt märker jag om en blå (märkt) också  ;)

vad jag menar man kan färgmärka istället för dom stora gula blafforna  o:)
Länk till mina lamm 2012

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 09 dec-11 kl 23:09 »
det är den vita tackan som jag vill ha en annan färg på än mina andra vita tackor med blå mickro märken, den om märkta får vit märke, dom två andra där vill jag grå märken så det inte lyser så mycket. Eventuellt märker jag om en blå (märkt) också  ;)

Men det brukar bli dyra märken när man beställer ersättningsmärken...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #12 skrivet: 09 dec-11 kl 23:21 »
om man använder alla färger menar jag och helst från början som micro erbjuder så är det ju jättelätt att se skillnad på djuren  o:)

Jag har så få att jag kan ta den kostnaden för att det ska se snyggt ut i hagen  :-*
Länk till mina lamm 2012

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #13 skrivet: 09 dec-11 kl 23:33 »
Jag hatar de där märkena. Vill ha små som inte syns så tydligt och har kört med PAT Horten. Dock har jag, trots att de fästes som de skulle, råkat ut för två lamm som fastnat och slitit ut ena av sina märken. Vilket nu har resulterat i ett "dubbelt" öra där det inte går att fästa något mer. Blir så less och tycker så synd om djuren. Vill ha små bra märken som är öppna i ändarna så att de inte fastnar lika lätt, men det finns ju inte. De nya Micromärkena är ju precis som Horten, stängda och gör ju ingen skillnad. Vill verkligen inte ha de där stora fula gula märkena.
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 09 dec-11 kl 23:43 »
om man använder alla färger menar jag och helst från början som micro erbjuder så är det ju jättelätt att se skillnad på djuren  o:)
Jo men man måste ju ha SE nr+individnr på märkena, men det menade du väl också  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

hustran

« Svar #15 skrivet: 09 dec-11 kl 23:48 »
Kan man inte klippa upp micromärkena bara? Tror jag hörde att ngn. gjorde det.

JBF

• Småland
« Svar #16 skrivet: 10 dec-11 kl 09:49 »
Kan man inte klippa upp micromärkena bara? Tror jag hörde att ngn. gjorde det.
Jo, det var nog någon som testade det! Vet ej hur det har fungerat dock, efter en säsong!

hur då ??? en svart tacka och en vit tacka och en svart bagge vad duktig du är  :) :D ;D ;)

Ja, har man inte fler tackor än färger så... Många kommer nog snart upp i ett antal tackor där man är tacksam för att individnumret syns ganska tydligt på lite avstånd.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #17 skrivet: 10 dec-11 kl 12:06 »
JBF jag har faktiskt svårt att se skillnad på dom två vita med blå öron märke  :-[ dom är helsyskon

om man inte har kätte många så är ju en färg märkning väldigt lätt att se på avstånd har man ännu fler så tror jag inte man bryr sig om dom har gula öronmärken eller små mikro
Länk till mina lamm 2012

Maria C S

• Småland
« Svar #18 skrivet: 10 dec-11 kl 12:19 »
Vänta bara snart kommer älgarna ha gula lappar dem med...

::)

Lr varför inte ha någon slags gps-chip så dem blev lättare att spåra vid jakt... ojoj raliant off topic  ;D

Tycker lappar i örona är såååå fult. Hadde getter när jag var liten på den gamla goda tiden då man ej behövde... Borde finnas något annat sätt!

:-*

Ha ha ja Vi har hjortar här och dom brukar vara utanför sovrums fönstret !

Så en dag stood det en flock där och en lyfte upp huvudet och jag fick mej ett gott skratt åt dom gula lapparna som satt i öronen.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 10 dec-11 kl 12:27 »
om man inte har jätte många så är ju en färg märkning väldigt lätt att se på avstånd har man ännu fler så tror jag inte man bryr sig om dom har gula öronmärken eller små mikro
Det är precis tvärtom! när man har många så är det är väldigt bra att dom har märken som nummren syns tydligt på!
Har man någon gång läst fel o prickat av fel lamm i listan så uppskattar man lättlästa öronmärken...

Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 4 användare (1 dolda)
Baengt Paersson, ärt, Niklas_Elin

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser