Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När får man körförbud?  (läst 16849 gånger)

johena

• Dalarna
När får man körförbud?
« skrivet: 05 dec-11 kl 21:24 »
När vi besiktigade vår 240 häromveckan var vi fullständigt bensäkra på att få gå därifrån. Men döm om vår förvåning när vi endast fick lite anmärkningar på rost+ ombesiktning av en kärvande handbroms. Då började vi fundera på hur illa det skall vara ställt för att få körförbud. Vet ni? Vad får man egentligen körförbud för?
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Xoot

• Gäst
SV: När får man körförbud?
« Svar #1 skrivet: 05 dec-11 kl 21:33 »
När vi besiktigade vår 240 häromveckan var vi fullständigt bensäkra på att få gå därifrån. Men döm om vår förvåning när vi endast fick lite anmärkningar på rost+ ombesiktning av en kärvande handbroms. Då började vi fundera på hur illa det skall vara ställt för att få körförbud. Vet ni? Vad får man egentligen körförbud för?

Det finns ingen specifik lista på exakt vad för något som skall fela för att ett körförbud ska inträda.
Men det handlar förstås om saker som är förenat med livsfara, fara i trafik och liknande.

För att göra det lätt för mig: Körförbud om bilen saknar bromsar.  ::)

En drivknut, damask, slitna klossar, rost i en balk, spricka i framrutan, och rost på dragkrok klarar man sig på tex.
Men man är snällt välkommen tillbaka senare för att visa när allt blivit åtgärdat.

JOW

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 05 dec-11 kl 21:34 »
Vet inte svaret på din fråga men kan tipsa om att fixa handbromsen på en verkstad som kan "släcka tvåor" så slipper ni ombesiktning. Ja, om ni inte är händiga och fixar själva så klart.
« Senast ändrad: 05 dec-11 kl 21:39 av JOW »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 05 dec-11 kl 21:37 »
En gammal volvo har dom nästan outömligt överseende med.  8)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Myntas

• Skåne
    • Livet enligt Mynta
« Svar #4 skrivet: 05 dec-11 kl 21:39 »
När vi besiktigade min Ford i november, brast ett bromsrör när inspektören gjorde bromstestet.
Körförbud på studs. Fordonet fick inte ens föras från platsen. Roligt värre.

Fick ringa bärgare som körde oss till verkstaden (vårt garage  ;)).
Fick bl a även ordna hyrbil för att vardagslogistiken skulle fungera (en av de FÅ nackdelarna med att bo på landet (där närmsta busshållplats befinner sig på 1,5 mils avstånd...).
Blev en lite dyrare historia än vad vi tänkt oss.
Suck.

johena

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 05 dec-11 kl 21:51 »
Ja, bromsar ska ju fungera. :)
Tycekr också det känns lite som gamla Volvos blir lite bortklemade. Den var bl.a. sönderrostad vid ena hjulhuset, och på god väg vid det andra. Även rostiga balkar o.dyl. Men som sagt, bara anmärkningar på det. En god vän till mig besiktigade sin ännu äldre Volvo, eller skrothög som hon anser den vara. Gick igenom vid första försöket. Lika förvånad som jag nu är. Dock är jag bilen innerligt tacksam att den var lite på vår sida. Blinkerserna har nämligen krånglat jättemycket, och vi har inte hunnit byta relä av en massa anledningar. Men under besiktningen fungerade de felfritt, hela tiden, även när han körde bilen :)

Men ok. Bromsarna alltså. Finns det något annat som blir körförbd på stört, eller kan man få det om det är för många småfel? Eller ses varje fel för sig, de lägger inte ihop det?
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

JOW

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 05 dec-11 kl 22:01 »
När jag besiktigade en tidigare bil för en massa år sedan så tvärdog den mitt på asfaltsplanen när besiktningsgubben körde från bromstestet till kontrollhallen. Vi fick putta in bilen... och putta ut. Men den blev godkänd.

johena

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 05 dec-11 kl 22:08 »
 ;D

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #8 skrivet: 05 dec-11 kl 22:14 »
Min första tanke var kännande kant (jobbar med bussar för länge) o:)

Allt som kan anses trafikfarligt och om den inte klarar miljökrav ger körförbud.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

fräsen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 dec-11 kl 22:17 »
Brorsan körde in på besiktningen med sin Ford i höstas och fick vägbeskrivning till skroten ;D
Totalt upprostad under

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #10 skrivet: 05 dec-11 kl 22:39 »
När jag besiktigade en tidigare bil för en massa år sedan så tvärdog den mitt på asfaltsplanen när besiktningsgubben körde från bromstestet till kontrollhallen. Vi fick putta in bilen... och putta ut. Men den blev godkänd.

Antar det var före avgastesternas tid.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 05 dec-11 kl 22:41 »
Körförbud får man om man inte betalt skatten sista dagen. När man då jämför med ovanstående, så ser man vad myndigheterna ser allvarligast på  ::)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 05 dec-11 kl 22:48 »
Nåt folk inte förstår det är att en bil kan se helskabbig ut men vara mekaniskt felfri, det är inte lacken man kör med,det är inte lacken som avgör om bilen håller hela vägen, farsan har en 245a som ser ut som fan,gått 60000mil, allt funkar felfritt! Blankt papper på besiktningen! Ni må tro att folk retar sig på det! Vad det gäller handbromsen så köp nya backar,smörj me kopparpasta på glidytor, spänn upp bromsen så den börjar ta på tredje hacket, ljustering finns på kuggstången mellan backarna och kan nås genom hål i skivan/trumman. Justering finns även i mittkonsolen bakom askkoppen. Hissa bilen i bakaxeln å se att hjulen rullar fritt när broms är släppt,verkstadshandbok finns på bibban.  ;-)
Fjäderfän och kaniner

Myntas

• Skåne
    • Livet enligt Mynta
« Svar #13 skrivet: 05 dec-11 kl 22:54 »
ÅH, TACK!

Fattar PRECIS vad du menar!

Not.

;D

Men jag är SÅ glad över att andra fattar.
Min make, t ex.
Annars hade vi inte vågat köpa våra tiotusenkronorsbilar (som ingen annan vill ha...)jämt och ständigt...

::)

markusahelge

• Västergötland
!
« Svar #14 skrivet: 05 dec-11 kl 23:01 »
När vi besiktigade min Ford i november, brast ett bromsrör när inspektören gjorde bromstestet.
Körförbud på studs. Fordonet fick inte ens föras från platsen. Roligt värre.

När jag skulle besiktiga en någorlunda risig WV pickup bromsade besiktningsmannen sönder ett bromsrör, jag fick köra hem eftersom bromsen ändå funkade på en krets. Jag sa också att jag kunde köra en omväg hem så jag inte behövde köra genom stan och på den stora vägen, det lät ju bra då, tyckte han!

När jag var inne för ombesiktning av det brustna bromsröret, bromsade även den besiktningsmannen sönder det andra bromsröret... Men det gick bra att göra samma som sist. Det är gött när man slipper lindrigt undan och besiktningsmannen visar sunt förnuft! Men nästa gång går det kanske inte lika bra, man vet aldrig...

Lycka till me bilarna!

Aspirerande månskensbonde på 55 ha skogsmark i sjuhärads utkant.

Myntas

• Skåne
    • Livet enligt Mynta
« Svar #15 skrivet: 05 dec-11 kl 23:25 »
markusahelge:

Vi besiktigade bilen i "stora staden" med enbart motorvägar & motortrafikleder runtom - ingen pardon!

Sonen vår hade precis övningskört med ovan nämnda Ford - vi tackar vår lyckliga stjärna för att bromsröret inte valde att brista precis när han körde...
...eller överhuvudtaget när vi körde på NÅGON allmän väg - det hade kunnat sluta RIKTIGT illa!

Blir lite knäsvag och svagt illamående bara jag tänker tanken.

Egentligen är det bra att det hände just på bilbesiktningen.

Egentligen.

Även om det var JÄVLIGT opraktiskt och kostsamt.

Om man tänker efter.

Vilket jag gör ibland. Fast bara ibland.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #16 skrivet: 06 dec-11 kl 00:18 »
Körförbud får man när man sjunger lika risigt som mig...
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Myntas

• Skåne
    • Livet enligt Mynta
« Svar #17 skrivet: 06 dec-11 kl 00:22 »

Det finns faktiskt typ "Alla-kan-sjunga-körer"!

Och alla KAN sjunga.

På sitt EGET sätt.

Inga förbud råder. Whatsoever.

Amen.

johena

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 06 dec-11 kl 09:18 »
Körförbud får man när man sjunger lika risigt som mig...
;D

tack för illa intressanta inlägg!
i vårt fall fastnade handbromsen i bromsläge på besiktningen, så först tog vi oss inte heller därifrån. men vi lyckades få in bilen i hallen igen, så hon hissade upp den och knackade lite så det släppte :) men den är ju kärv som sagt, så det ska fixas.

Grimbart, jag håller med. Bilar kan se ut som riktiga skrothögar, men gå helt perfekt ändå! Hade en Opel Ascona från 82 under många år, som gick hur bra som helst. Såg väl inte så fasligt skruttig ut, men en polisman vid en trafikkontroll tyckte visst det och vinkade in mig. Då var bilen nybesiktigad utan anmärkningar, han letade och letade fel, kollade mitt körkort, jag fick blåsa, you name it. Till slut släppte han med en sur min iväg mig, men ställde sig då precis lite för nära när jag sklulle backa ut, som för att kolla att jAg kunde köra bil också. Men inte körde jag över honom ens, stackarn. Han fick gå tomhänt. Haha. Det var roligt, för det var så uppenbart att han VILLE hitta fel. :)

Existens?

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 06 dec-11 kl 09:35 »
Har fått körförbud en gång, och det var också bromsar som saknades. Det är nog mest bromsar, och om det finns nåt allvarligt fel på styrningen, typ en styrled som håller på att hoppa isär och liknande, som ger direkt körförbud. Saker som är riktigt farliga i trafiken helt enkelt. Rost kan ju knappast bli så farlig, om den inte sitter på vitala delar.

Och får man körförbud så är det ju lapp på rutan och bärgning som gäller. Men egentligen är det ju upp till en själv, besiktningsmannen kan ju inte handgripligen hindra dig från att köra iväg, möjligen tipsa polisen. Men blir du stoppad med lapp på rutan, då ryker ju körkortet.

Fick ringa bärgare som körde oss till verkstaden (vårt garage  ;)).
Fick bl a även ordna hyrbil för att vardagslogistiken skulle fungera (en av de FÅ nackdelarna med att bo på landet (där närmsta busshållplats befinner sig på 1,5 mils avstånd...).
Blev en lite dyrare historia än vad vi tänkt oss.
Suck.

Det är därför man ska ha hyrbilsdel, i försäkringen  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser