Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flyttbar 'kub' till uppvärmning?  (läst 4230 gånger)

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
Flyttbar 'kub' till uppvärmning?
« skrivet: 05 dec-11 kl 14:16 »
Hej,

En kompis hade sett något smart på tv som hon tyckte jag skulle kolla upp - en låda som placerades mitt i rummet, utan sladdar osv, som gav värme. Skulle vara miljövänligt, och ekonomiskt.

Någon som kan ha någon aning om vad detta kan ha varit? 
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

JOW

• Värmland
SV: Flyttbar 'kub' till uppvärmning?
« Svar #1 skrivet: 05 dec-11 kl 14:40 »
Minikärnkraftverk  ;)

jenses

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 dec-11 kl 18:18 »
Minikärnkraftverk  ;)
Nä, sånt kan det inte vara, för det behöver ju åtminstone en kylvattenslang.
Det handlar sig snarare om en s.k. pm3 perpetuum mobile från Foliehatt Mekaniska Verkstad AB.
Har själv en sån mojäng i stugan, funkar kanon!

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 dec-11 kl 18:44 »
Nä, sånt kan det inte vara, för det behöver ju åtminstone en kylvattenslang.
Det handlar sig snarare om en s.k. pm3 perpetuum mobile från Foliehatt Mekaniska Verkstad AB.
Har själv en sån mojäng i stugan, funkar kanon!

Hehehe...

Vad kostar denna underbara manick då?

kurt

« Svar #4 skrivet: 05 dec-11 kl 18:52 »
Kan det kanske ha varit en sovande björn? Den kan ju se ut som en "låda"! Och den genererar värme utan sladdar.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 05 dec-11 kl 18:57 »
Jag misstänker en låda fullproppad med kaniner. Dom genererar förvånansvärt mycket värme och gör fler kaniner hela tiden, dom är säkert genmodifierade till kannibaler (kaninbaler) också så dom äter upp varandra och gör fler hela tiden. Evighetsmaskin som producerar värme!
//Lina

MiMaanvandrare

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 05 dec-11 kl 20:02 »
Mä, vad roligt man hade här då...

Foliehat AB... *ser mycket förnärmad ut*

;)
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 05 dec-11 kl 20:29 »
Hej,

En kompis hade sett något smart på tv som hon tyckte jag skulle kolla upp - en låda som placerades mitt i rummet, utan sladdar osv, som gav värme. Skulle vara miljövänligt, och ekonomiskt.

Någon som kan ha någon aning om vad detta kan ha varit?

Batteridriven TV?  ???

Ja dä fenns möe qliga männschor här! o:)
« Senast ändrad: 05 dec-11 kl 20:48 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

MiMaanvandrare

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 13 dec-11 kl 10:18 »
Här är de:

http://www.bioburn.dk/gulv-biopejse.html

Dyra desse, men kan garanterat hittas billigare, eller göras billigare, fanns en hel del på bio fireplaces, movable fireplaces osv...

*mycket mycket nöjd med mig själv* :D

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #9 skrivet: 13 dec-11 kl 10:23 »
Säkert bra på många sätt och vis. Men hur mycket kostar värmen per kWh? Bränslekostnaden alltså?

Misstänker att de flesta andra uppvärmningsalternativ (inklusive direktverkande el) är billigare. Men kanske inte lika stämningsskapande.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 13 dec-11 kl 11:12 »
Citera
Hvor meget varme udledes der?
Vauni’s brændkar kan give mellem 1.5 – 3 kW ved maximal ydeevne, hvilket svarer til en radiator. Varmen får du med det samme som supplement til den eksisterende varme der måtte være. Biopejsen kan opvarme et rum af normal størrelse

Tänk efter nu.
Låter det vettigt att man bygger skorsten och åbäkar sig för att få lite värme om lösningen skulle vara såhär enkel? Man får leta lite men det gick att hitta hur stor effekt dessa skorstenslösa spisar ger. Brukar f.ö. finnas begagnade på blocket, de som provat har väl funnit att det bara är dekoration.

Himla dyrt för lite mysfaktor. Glöm eländet, köp en vacker tavla istället.

kurt

« Svar #11 skrivet: 13 dec-11 kl 19:45 »
Skall eldas med "Bioethanol"

"Bioethanol er en væske fremstillet af bl.a. sukkerroer, kartofler, majs og korn. Væsken er spritbaseret, og destilliseret i flere omgange for at opnå den renhed der skal til for at anvende den indendørs. Oftest består væsken af 80-95% ethanol, og fås i en klar farve"

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #12 skrivet: 14 dec-11 kl 11:42 »
Skall eldas med "Bioethanol"

"Bioethanol er en væske fremstillet af bl.a. sukkerroer, kartofler, majs og korn. Væsken er spritbaseret, og destilliseret i flere omgange for at opnå den renhed der skal til for at anvende den indendørs. Oftest består væsken af 80-95% ethanol, og fås i en klar farve"

Läste det också och visst låter det fint! Samma som lampolja, tändvätska eller.............? Hur stor är skillnaden?
Oavsett blir det innihälvitta dyr värme, de få kW som blir. Till ett litet hus med lägre standard...*funderar*  ::)........det går nog åt 2-6 kaminer när det är -10 ute. Kanske mer om det blåser bra.  :o

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 15 dec-11 kl 23:46 »
Dumt att elda upp spriten ju...

Bättre att elda ved.
//Lina

MiMaanvandrare

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 16 dec-11 kl 00:00 »
Se, det är argument som håller - att det är oeffektivt, dyrt (och eller miljösvinigt).

Men de finns. Och de kan göras bättre. Varför behövs ingen skorsten till dessa? Är det för att bioethanolen inte innehåller lika mycket 'annat' som t.ex. ved - inte så mycket som blir till blir rök, tro? Och är det inte bra. De har ju undersökt tjärnivåer osv hos folk med vedugnar och funnit att det är ganska rejält förorenat, värre än storstadsgatorna, om jag förstod det rätt. (denna link är inte undersökningen jag läste, för den hittar jag inte nu, men där står något vartfall). http://www.bolius.dk/alt-om/braendeovne-og-pejse/artikel/sundhedsproblemer-ved-braendeovne-og-pejse/ 

Hur som helst, de här kuberna tyckte jag var fula som stryk, och de fyller inte den funktion jag vill ha - värme! - men så länge skorstenen är paj, är alla goda råd dyra... Kanske ska pröva en låda med kaniner då.. ;)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #15 skrivet: 16 dec-11 kl 00:16 »
Gasolkamin kostar 800kr och en p11 cirka 700kr, refill 240kr.

Oljefylld el-element kostar från 199kr.

Såna där inomhus fotogenkaminer finns på jula för 2000kr???
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

MiMaanvandrare

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 16 dec-11 kl 00:37 »
Gasolkamin kostar 800kr och en p11 cirka 700kr, refill 240kr.

Oljefylld el-element kostar från 199kr.

Såna där inomhus fotogenkaminer finns på jula för 2000kr???

jaha... Men varför var där ingen som svarade det i början av tråden då? Nu känner jag mig ju jättedum. Det kanske var meningen... :( Foliehattar och allt. Folk skrev ju bara att man inte kunde värma nåt utan skorsten...? Fattar inget, men tack för upplysningarna, det kollar jagupp direkt.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #17 skrivet: 16 dec-11 kl 00:52 »
jaha... Men varför var där ingen som svarade det i början av tråden då? Nu känner jag mig ju jättedum. Det kanske var meningen... :( Foliehattar och allt. Folk skrev ju bara att man inte kunde värma nåt utan skorsten...? Fattar inget, men tack för upplysningarna, det kollar jagupp direkt.

För att du frågade efter en specifik kub och då tänkte ingen på dessa helt vanliga sätt att värma sitt kalla hus.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

RäddförDamien

• söker beskydd mot demoner
    • -
« Svar #18 skrivet: 16 dec-11 kl 00:56 »
Kan dina vänner ha menat detta

http://www.kubenventilation.se/se/main.html

???
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #19 skrivet: 16 dec-11 kl 12:45 »

Hade ju vart lite enklare om du beskrivit det lite bättre. Säger man att nåt är en "kub som ger värme utan sladdar" tänker man ju inte på en kamin i första hand.

Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 1 användare
carlie2

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser