Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lvärme, hjälp  (läst 1778 gånger)

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
lvärme, hjälp
« skrivet: 03 dec-11 kl 21:11 »
Ska ta hand om ett gamalt hus som en familj från Tyskland köpt, det är direkt el.
Dom har varit där i 2 dar sen åkte dom, jag vet att huset är dåligt isolerat, men jag har stängt till dörren i köket och öppet till en liten hall
och toaletten, där har jag på elementen i köket och hallen + 20 grader.
Jag tror att man tjänar mer på att ha värme på så man slipper denna uppgång på elementen om man har ca  + 15, så måste
elementen arbeta mer, till råga på allt så är det äldre element.
ELLER har jag FEL ?
Hur ska jag ställa in värmen för att dom ska få minsta möjliga elräkning.?????
Hjälp.
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

Heddan76

• Norrbotten
SV: lvärme, hjälp
« Svar #1 skrivet: 03 dec-11 kl 21:26 »
Ha så låg temp som du vågar utan att vattenledningsrör osv fryser.
Att hålla högre temp under lång tid för att minska behovet av temperaturhöjning när huset skall användas kostar bara onödigt mycket pengar.
Här i norrbotten brukar folk sänka tempen till 12-15 grader när de inte är i huset en längre tid. Då har de lite marginal om det skulle bli strömavbrott. Längre söderut i sverige kan man tänja mer på gränserna och sänka tempen ännu mera.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 dec-11 kl 21:28 »
För att få lägsta möjliga elräkning skall värmen vara lägsta acceptabla. Elementen har 100 procent verkningsgrad oavsett hur de ställs in.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 03 dec-11 kl 21:41 »
För att få lägsta möjliga elräkning skall värmen vara lägsta acceptabla. Elementen har 100 procent verkningsgrad oavsett hur de ställs in.
Exakt, och det spelar ingen roll om elementen är hypermoderna eller urgamla, verkningsgraden är exakt lika bra, 100%.

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
« Svar #4 skrivet: 03 dec-11 kl 21:47 »
Tack, då ställer jag ner temperaturen i morgon.
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 03 dec-11 kl 22:10 »
Lita inte för mycket på termostaterna om det är frågan om gamla element, kolla temperaturen i de olika rummen några dagar efter att du har ställt ner dem till rimlig grundvärme och gör justeringar om det behövs.

anemone

« Svar #6 skrivet: 04 dec-11 kl 15:43 »
I min mors sommarhus så brukar vi vara noga med att ha diskbänks-skåpen öppna så att det inte fryser i vattenledningarna. Kolla vart vattenledningarna går och se till att det cirkulerar värmd luft där. 10-12 grader varmt är det i huset när ingen är där. Om det är ett gammalt hus så kan det finnas ett spjäll på mur-stocken till vedspisen. Om spjället är öppet då drar det ut mycket varmluft i onödan när ingen bor där. Min mamma kollar alltid att spjället är stängt innan hon åker därifrån för vintern. Det sitter på muren i köket strax under taket.
 1,5 x 1.5dm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 1 användare
carlie2

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser