Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Björk nära landet  (läst 6097 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Björk nära landet
« skrivet: 03 dec-11 kl 10:38 »
Hur beter sig björkrötter? Jag har tidigare haft en lönn väl nära landet och dess rötter är lite jobbiga att få in i odlingsjorden. Är det lika dant med björk?
Kommer troligen att anlägga ett nytt land som delvis är nära en bamsebjörk. Provgrävde lite, men det verkade inte vara en massa ytliga rötter i alla fall. Någon som har erfarenhet?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Björk nära landet
« Svar #1 skrivet: 03 dec-11 kl 10:45 »
Det kommer att bli en massa ytliga rötter när björken får tillgång till vatten och lättåtkomlig näring. Björkar är förfärliga på att utnyttja när man vill gynna något annat.

Jag skulle antingen ta bort björken, göra en rotbarriär (men det är svårt), lägga landet någon annanstans, eller prova att hamla björken regelbundet, så att den har fullt upp med att sätta nya grenar istället för att växa in i landet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Soshila

• Småland
« Svar #2 skrivet: 03 dec-11 kl 11:01 »
Typiskt, men jag misstänkte att det var så. Hur långt sträcker de sig? Den yta kronan täcker brukar nämnas ibland, men det behövs kanhända lite större marginal?

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 dec-11 kl 11:14 »
Så långt som kronan sträcker sig är något slags tumregel, men jag litar inte på den. En björk kan ju vara väldigt hög och smal om den står inne bland andra träd, medan den kan vara ganska bred om den står öppet. Jag tror inte rötterna skiljer sig lika mycket åt.

Jan lindgren

« Svar #4 skrivet: 03 dec-11 kl 16:05 »
Hej!
Det enda sättet att lyckas med odlingar under och nära träd är att anlägga en våtbädd/blötbädd. Ibland går det att lägga plast på marken och göra en upphöjd bädd. Kommer den minsta rotbit in i trädgårdslandet så sprider rötterna sig snabbt.
MVH
Jan

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 03 dec-11 kl 16:10 »
.............och björk suger mycke vatten.

MYCKE!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

kbr

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 03 dec-11 kl 17:12 »
Jag har en lite björk bredvid mitt land. Förra året grävde jag upp hela landet. I år så vände jag landet och det var fult med rötter från björken. Dom rötterna har verkligen växt forten!  Och björken har verkligen blivit större på de två år som jag har haft landet där. Mycket av vattnet och näringen har nog gått till björken.

I vinter ska den ner! Ska sätta ett till träd någon annan stans på tomten istället, för att kompensera.

/karin

Soshila

• Småland
« Svar #7 skrivet: 26 dec-11 kl 12:10 »
Gran, det är väl minst lika illa va?  Tycker det står träd vart jag vänder mig. Vill ju inte ha landet allt för långt från huset. Får väl såga ned nåt helt enkelt..

Mårten gås

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 26 dec-11 kl 12:25 »
Granrötter växer ner i jorden, tall växer åt sidorna.
Om du tycker det är jobbigt, vänta tills det börjar växa poppel.
Underskattat virke.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 dec-11 kl 17:03 »
Tvärtom är det, gran har grunda och utbredda rotsystem medan tall går djupare. Det är därför granar blåser ner så lätt, exempelvis under stormen "Gudrun"

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 26 dec-11 kl 17:03 »
Om du tycker det är jobbigt, vänta tills det börjar växa poppel.
Underskattat virke.

Tvärt om! Granrötter i ytan och tall mer som en morot.
Poppel kan man inte ha i närheten av t. ex dränering eller avloppsrör. De är extremt vattensökande och letar sig in i rörskarvar. Det blir som ett packat "trassel" i rören tillslut och bom stopp.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser