Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  solrosfrön??  (läst 15631 gånger)

Mallis

• Västergötland
SV: solrosfrön??
« Svar #60 skrivet: 20 jan-12 kl 10:51 »
ja de är makalösa! våra äppleträd lär vara extremt vältrimmade om det ska fortsätta såhär.  :P Och jag som vill ha en belgisk jätte i sommar hehe

lusen2008

• Uppland
« Svar #61 skrivet: 20 jan-12 kl 23:59 »
ja de är makalösa! våra äppleträd lär vara extremt vältrimmade om det ska fortsätta såhär.  :P Och jag som vill ha en belgisk jätte i sommar hehe

de blir till att ta med sekatören på skogsprommenad..  min pappa brukar hjälpa några grannar med deras äppelträd, ja får väl fråga om grenar då, å skotta in nya varje dag, haha..

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #62 skrivet: 21 jan-12 kl 07:43 »
de blir till att ta med sekatören på skogsprommenad..  min pappa brukar hjälpa några grannar med deras äppelträd, ja får väl fråga om grenar då, å skotta in nya varje dag, haha..
Har man grannar med skog och hagar, så har de ofta problem med att en massa sälg växer som ogräs längs hagkanter och skogsvägar. Om man frågar brukar man få städa upp där. Men man måste ha tillstånd, allemansrätten gäller inte för att klippa grenar i levande träd/buskar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

lusen2008

• Uppland
« Svar #63 skrivet: 21 jan-12 kl 11:26 »
Har man grannar med skog och hagar, så har de ofta problem med att en massa sälg växer som ogräs längs hagkanter och skogsvägar. Om man frågar brukar man få städa upp där. Men man måste ha tillstånd, allemansrätten gäller inte för att klippa grenar i levande träd/buskar.

okej, ja hr har dom nyligen avverkat en massa, så då tycker ja att de borde va okej att ta kvistar av sly mm som ligger och skräpar där (ska bli järnväg där)  jag har ju sparat sly från somaren som ja torkat, så jag har att ge ett tag till.. sen julgranen då..

Mallis

• Västergötland
« Svar #64 skrivet: 21 jan-12 kl 22:25 »
Om du har plats så är ett hasselsnår perfekt att trimma dagligen. De växer som ogräs och ninisarna gillar löven också.
Nu är vi bortskämda med 2ha tomt så jag klipper lite i allt :P och vad ska man annars ha 13! äppelträd till? Göda älgar?

lusen2008

• Uppland
« Svar #65 skrivet: 23 jan-12 kl 14:53 »
Om du har plats så är ett hasselsnår perfekt att trimma dagligen. De växer som ogräs och ninisarna gillar löven också.
Nu är vi bortskämda med 2ha tomt så jag klipper lite i allt :P och vad ska man annars ha 13! äppelträd till? Göda älgar?

njaa, vi har bara runt 1000kvm tomt..  har nå skumma träd-buskar i ett hörn dock som växer som bara den, ja kapade bort massor för 2år sen, nu är de nästan lika stort igen.. ska googla lite på vad de kan vara.. för ja stör mig på den,då har får för mig myggen gillar å va där, å vi har så mkt ugg här att vi vill ha så "rent" som möjligt..  ville ju ha getter som skulle hålla de renare på sly , men tror inte grannarna uppskattar de lika mkt som ja.. hehe..

lusen2008

• Uppland
« Svar #66 skrivet: 23 jan-12 kl 21:49 »
till dvrgvädur, vad för foder är bra å ge? för de dom fick innan känns inte så bra, ica-blandning typ..  havre har jag som jag ger lite till gottisen nr de blir kallt.. annars får han hö och lite grönsaker..   köpte 2 småbalar ekologiskt odlat hö tom! hinner nog köpa nån bal till innan sommarn, men vi hade inte mer plats inne i bilen, och de ösregnade, så ville inte ha de på släpkärran, dr vi även skulle få plats med 4fackaren mm..

Mallis

• Västergötland
« Svar #67 skrivet: 26 jan-12 kl 22:46 »
Jag köper Carrier kaninpellets till mina lejonhuvade ninisar. Det har funkat jättebra hittills, håller hullet och är pigga och friska.

Är nöjd med det.

lusen2008

• Uppland
« Svar #68 skrivet: 04 feb-12 kl 21:54 »
okej, hur små förpackningar finns de? är ju bara två som ska ha av de.. nu får dom havre och solrosfrön -köpte solrosfrön idag då de blev så kallt ute.. så även gottisen får lite,han hade gått och magrat av lite nu när de blev kallare..  har nyss vart ute och proppat in massa hö åt dom, -15grader nu, å skulle bli kallare i natt...

Jag köper Carrier kaninpellets till mina lejonhuvade ninisar. Det har funkat jättebra hittills, håller hullet och är pigga och friska.

Är nöjd med det.

Mallis

• Västergötland
« Svar #69 skrivet: 12 feb-12 kl 20:15 »
Jaa du jag köpte det först i lösvikt på granngården ifall de inte åt den. Men har köpt en 5kg säck och nu en 15kg det var rea :P
den räcker aslänge men kostade runt 250kr så länge mössen ger fan i den så är det ju ok.

sen är det trevligt att handla från lokala företag ju 4mil dit härifrån

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #70 skrivet: 12 feb-12 kl 20:54 »
Mina kaniner käkar hösilage och spannmålsblandning av havre,korn o vete + lite ärtor.
Alla smådjuren käkar det o alla är fina i hullet.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

lusen2008

• Uppland
« Svar #71 skrivet: 25 feb-12 kl 21:55 »
tack för alla svar, fick snåla lite ed pengarna och gav henne havre och solrosfrön, och nu knns hon mkt bättre.. en dvv vägrar släppa från sig minsta gram.. hon rör sig inte i hage heller.. så ska inköpa en sele och prova, dom va lite koppelvana sa förra ägarn.. gottisen vart lite för smal i kylan han me,så han fick havre och några solrosfrön, och är trevligare i hullet nu... havren är lite svår å få tag på bara.. arkenzoo i valbo hade lösvikt, men annars har ja inte hittat nånstans..  granngården har ju så stora påsar..  rädd nog att förvara hö i uthuset (möss/rått fobi) så havre förvaras inte i påse hos mig, tätförsluten burk ska de va,och de på altanen dr katten ären hel del av tiden, han verka va en bra jagare, har tagit två domherrar vad vi sett iaf (just själva fångandet slapp vi iaf se) -men stolt kom han å visa oss den sista när vi va ute.. urs, en bra att han kan..

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser