Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avels- och kaninplaner  (läst 6304 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Avels- och kaninplaner
« Svar #20 skrivet: 11 dec-11 kl 18:12 »
Man kan säga att bland nybörjare finns det två sorter: kaninuppfödare som äter kanin och kaninuppfödare som inte äter kanin. Efter några år finns det också två sorter: kaninuppfödare som äter kanin och före detta kaninuppfödare som inte äter kanin.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #21 skrivet: 11 dec-11 kl 19:20 »
Nja, det där påståendet tycker jag inte riktigt stämmer. Jag vet flera uppfödare som säljer i princip alla sina ungar och det rör sig om olika sorters raser, inte bara lantraser. Allt beror väl på hur bra man är på att marknadsföra sig.

och hur noga man är med att de hamnar i bra, långvariga hem. Förra säsongen (vår-sommar) nekade jag 15 köpare och sålde till 1. På hösten sålde jag några ungdjur (4-7mån), 6 till uppfödare och 1 till kel. Ca 20 gick till slakt.

Hade kunnat tjäna grova pengar på att sälja ungar till vartenda beppo som ringde men att tjäna pengar på kaninerna är oviktigt för mig. Vill att de ska ha det bra. En död kanin lider inte och smakar dessutom underbart gott :-).
//Lina

jennabus

• Kaninuppfödare
    • Norrbotten
    • Mytoskaniner
« Svar #22 skrivet: 11 dec-11 kl 21:22 »
Hmm räknar 15-20 kullar nästa år. Har haft ett "mellan" år 2011 för ombyggnad så då blev det drygt 10 bara. Och jag gör som Lina, avlar för utställning och äter överskottet :)... Kelisar blir en mycket liten % eftersom de aldra flesta som ringer vill köpa leksaker till barnen och då hänvisar jag till leksaksaffären ;)...

Maria C S

• Småland
« Svar #23 skrivet: 11 dec-11 kl 22:01 »
Här blir det fransk vädur och dom får hamna i grytan vid 4 mån ålder !
Nyttigt och gott tillskott i dieten  :)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Miss Evil

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 11 dec-11 kl 22:33 »
Hej! Ni som har småkaniner som hermeliner, tänker här på Lina.. blir det verkligen ngn mat på dessa? De är ju mini som vuxna och vid vilken ålder slaktar du dem då, och hur mkt väger de då?
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #25 skrivet: 11 dec-11 kl 22:40 »
Visst finns det mat på dem, lagom middag för 2.

Däremot är de svåra att slakta, det förutsätter nästan att slaktaren har mycket små händer.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #26 skrivet: 11 dec-11 kl 23:39 »
Bara dvärgfria går att slakta vid 4 mån (1kg). Har provat mindre men det är inget kött att tala om (men perfekt om man barfar katt lr hund). Övriga tar jag när de når 1kg vid ca 6 mån.

Har provat slakta vuxna rexar och aldrig igen!  Hermeliner är superlätta i jämförelse, jag har lite ledproblem och ganska svaga nypor. De är lätta att hålla i och avliva. Växer dessutom bra utan spannmål/kommersiella pellets, men inte på enbart hö (ge antingen naturens variation eller graris frukt och grönt som tillskott).

Hermeplutter kan du slakta över köksbänken (häng krokarna i överskåpshandtaget) och de passar fint på en vanlig skärbräda vid styckningen. De har dessutom proportionellt mycket stora lår och kort kropp (= hög andel bra kött, lite slaksida). Dvärgar äger :-D!

Utrustning: S-krokar från Ikea, en nyvässad liten kniv och en avbitartång.

Däremot så kräver små höns/kycklingar små händer, de är ju lite svårare att ta ur än kaniner.
//Lina

jennabus

• Kaninuppfödare
    • Norrbotten
    • Mytoskaniner
« Svar #27 skrivet: 14 dec-11 kl 09:49 »
Haha, jag som tycker Rexarna är super lätta (men har väll tränat upp mig antar jag ;)) . Förmodar att det inte blev några fina skinn till mig då  :'(.
//Jennie

Miss Evil

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 14 dec-11 kl 20:17 »
Tackar för svar även om jag kanske svävar lite utanför ämnet  ;D Min man var lite missnöjd och grymtade när mina pluttar kom hit.. Om man ska ge hundarna ger ni då utan päls och urtagna men sen hela? På lammen tar vi bort det mesta av pälsen på tex skallen när de får den?
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #29 skrivet: 15 dec-11 kl 23:43 »
Haha, jag som tycker Rexarna är super lätta (men har väll tränat upp mig antar jag ;)) . Förmodar att det inte blev några fina skinn till mig då  :'(.
//Jennie

Fina eller inte får du bedöma, dom är inte sämre än några andra jag tagit men det var JOBBIGT :D.
//Lina

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #30 skrivet: 15 dec-11 kl 23:45 »
Tackar för svar även om jag kanske svävar lite utanför ämnet  ;D Min man var lite missnöjd och grymtade när mina pluttar kom hit.. Om man ska ge hundarna ger ni då utan päls och urtagna men sen hela? På lammen tar vi bort det mesta av pälsen på tex skallen när de får den?

Om hunden klarar av det, ge den helt =). Eller bara flå den om du ska ta vara på skinnet. Närmare naturlig föda kommer du inte!
//Lina

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #31 skrivet: 17 dec-11 kl 12:45 »
I princip alla och alla är två olika saker. Och sedan beror det såklart på hur många kullar man tar och hur länge man är beredd att spara ungarna innan de måste vara antingen sålda eller ligga i frysen.

Beror också på vilka krav man ställer på köparna.
Jag slakta hellre än att sälja som kelkanin.

Här ska det förresten tas gotlandskaninkullar, brukar vara 6 till 10/år nuförtiden.

Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser