Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avels- och kaninplaner  (läst 6290 gånger)

jebo

• Västergötland
Avels- och kaninplaner
« skrivet: 02 dec-11 kl 21:08 »
Vad har ni för avels-- och kaninplaner 2012? Vilka raser ska ni satsa på och hur många kullar planerar ni? Själv vill jag gärna ta en kulle efter mitt avelspar av Mellerudskaniner Jordbrons Ernesto och Furulunds Astrid. Jag ska också börja ställa ut det avelspar av Liten Rex som jag får hem nästa vecka och ta en kull efter dem förhoppningsvis.

jebo

• Västergötland
SV: Avels- och kaninplaner
« Svar #1 skrivet: 02 dec-11 kl 21:11 »
Ööh, ja, jag ska ju inte ta en kulle efter Mellerudskaninerna utan en kull. Men en kulle med kaninungar vore kanske inte helt fel ;D

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 02 dec-11 kl 23:17 »
Hej!
Behöver du burar så hör av dig.

Beekeepern. :)
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 03 dec-11 kl 08:29 »
Jag har 14 kullar inplanerade i hermelin white zobel bryn och white zobel blå :-).

Målet är att få fram vinnarkaniner i den här otroligt ovanliga färgen :-).

Har under 2011 lyckats med 94p på egenuppfödd wzbr men måste upp minsr ett halvt poäng till :-).
//Lina

jebo

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 03 dec-11 kl 13:49 »
Skiesabove, jag är imponerad! 14 kullar! :o Går det verkligen att sälja alla de ungarna? Har du inga bilder på föräldrarna så att man kan få se färgerna? Man blir ju riktigt nyfiken på hur de ser ut. Jag som tycker att jag får fullt upp med fyra kaniner, jag inser ju att jag är rena gröngölingen i sammanhanget. Då kanske vi ses på utställningar till våren. Ska du till Kvänum 7/1 eller LU i Norrköping?

Harriet S

« Svar #5 skrivet: 03 dec-11 kl 17:37 »
Jag har 3 honor och målet för 2012 är att få så många kullar/ungar som möjligt på dom. Har gått trögt två år nu med flera omparningar innan dräktighet, så i år vart det bara en kull. :(

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 03 dec-11 kl 19:28 »
Skiesabove, jag är imponerad! 14 kullar! :o Går det verkligen att sälja alla de ungarna? Har du inga bilder på föräldrarna så att man kan få se färgerna? Man blir ju riktigt nyfiken på hur de ser ut. Jag som tycker att jag får fullt upp med fyra kaniner, jag inser ju att jag är rena gröngölingen i sammanhanget. Då kanske vi ses på utställningar till våren. Ska du till Kvänum 7/1 eller LU i Norrköping?

www.ronnbacks-kaniner.se

Nej, jag har inte som mål att få sålt en enda, jag har som mål att alla ska bli så fina att jag behåller varenda en =). Jag säljer ogärna de som blir utställningsbara innan första utställningen (4 månader), och på så vis slippar man de flesta "keldjursköparna". Fulisar (dvärgkaniner som föds utan dvärggen och blir för stora) säljer jag bara iväg om dom har riktigt bra temperament och jag hittar en köpare jag litar på, annars blir dom middag.

Jag ska till LU i Norrköping, det blir första utställningen för Hatten, Humlan och Hempo =). Gotte ska också med och tävla.
//Lina

MorAnna

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 04 dec-11 kl 09:18 »
Jag har sex honor, varav två gotlandskanin och fyra mellerudskanin. Planerar att ta två kullar på vardera = 12 kullar.

(Min dotter räknade på det där och sa "Mamma - det blir jäääättemåååånga kaninungar! Vad ska du göra med dem?" Jag svarade "Kaningryta!". Fast jag hoppas förstås få några sålda först...)

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #8 skrivet: 04 dec-11 kl 17:38 »
Här blir det nog först en dvärgvädurskull, förhoppningsvis blåaktiga  8)
Sen blir det nog 5-6 mellerudskullar, planerna är inte riktigt klara....just nu vet jag inte ens hur många honor jag kommer använda i min avel under 2012.
Antagligen kommer jag ta max en kull per hona sedan jag ant. kommer ha minst 5 honor  o:)
Fast det beror på lite olika saker, t.ex hur de utvecklas och ev. efterfråga. Kommer det någon i mitten av sommaren som önskar ungar efter en specifik kombination så är jag inte omöjlig...och inte kaninerna heller  ;D
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Gille

• -
« Svar #9 skrivet: 05 dec-11 kl 07:29 »
Jag har ca 16 kullar planerade (hermelin o sverigehare) men jag kommer inte ha möjlighet göra alla kombinationerna. Vill förbättra typen på mina sverigeharar och teckningen på mina holländartecknade hermeliner (hoppas få någon jag äntligen kan ställa ut).
Kaninuppfödare och pelargontant.

Farferis

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 09 dec-11 kl 08:25 »
Kullar på min Rex till sommaren!
Renrasiga med stamtavla.

www.123minsida.se/Farferis
/Farferis

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #11 skrivet: 10 dec-11 kl 09:31 »
Som det ser ut här har jag 3 gotlandshonor som ska gå i avel 2012 o till dem har jag bara 1 hane o ska köpa in en till hane, G 677.
Samt 2 dv.vädurs honor har två dv.vädurshanar till dessa, färger viltgrått, gulsvart japan o viltgul ev madagaskar, P 83.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #12 skrivet: 10 dec-11 kl 20:08 »
Jag kommer att ha mina första angorakullar till våren, förhoppningsvis. Vad jag sparar och vad som blir till salu beror på kvaliten och vilka färger jag får  :)
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #13 skrivet: 10 dec-11 kl 21:09 »
Jag kommer ta kullar på mina Tyska jättescheckar nästa år av färgerna havanna och svart.
Stamtavla
Blir nog 2-3 kullar nästa år.

Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

jebo

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 11 dec-11 kl 17:31 »
När jag skulle skaffa mig en utställningsras nu ihöst velade jag mellan Liten Rex och Tysk jättescheck. Det blev Liten Rex, men jättescheckarna är verkligen fina så sådana kommer jag nog skaffa mig vad det lider. Men de verkar vara svåra att lyckas med när det gäller teckningen. Är det stort intresse för rasen så det går att sälja ungarna?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 11 dec-11 kl 17:36 »
Det är inte stort intresse för någon ras, oavsett ras får man räkna med att slakta ett antal av ungarna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

jebo

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 11 dec-11 kl 17:38 »
Nja, det där påståendet tycker jag inte riktigt stämmer. Jag vet flera uppfödare som säljer i princip alla sina ungar och det rör sig om olika sorters raser, inte bara lantraser. Allt beror väl på hur bra man är på att marknadsföra sig.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 11 dec-11 kl 17:46 »
I princip alla och alla är två olika saker. Och sedan beror det såklart på hur många kullar man tar och hur länge man är beredd att spara ungarna innan de måste vara antingen sålda eller ligga i frysen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

jebo

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 11 dec-11 kl 17:50 »
Exakt. Man bör ju inte ta fler kullar än man har en chans att ta hand om.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 11 dec-11 kl 17:55 »
Exakt. Man bör ju inte ta fler kullar än man har en chans att ta hand om.
Jo, och ett utmärkt sätt att ta hand om dem, är enligt mig att äta upp dem när de blivit lagom stora. Sen säljer jag gärna några till liv också. Men jag äter gärna sisådär 15 kaniner om året, åtminstone.

Dela detta:

* Inloggade just nu

707 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser