Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Premiär för skinnberedning  (läst 7453 gånger)

Tord_Lj

  • Gäst
Premiär för skinnberedning
« skrivet: 02 dec-11 kl 18:16 »
Så var det dags att ge sig på detta.

Det blir lite att fundera på som tex;
Transporten, tror jag kör dit dem själv eftersom jag har fem st fällar själv och tar gärna med för andra om det passar.
Eko, tror jag det blir eftersom man troligtvis får lättare att sälja några skinn.
Oklippt = Mattskinn, är jag sugen på eftersom jag har 2 st bamse-stora skinn från baggar som jag tänkte behålla själv :).
Tranås, tja vem av de två skall man välja.

Mycket att tänka på ibland blir det lätt.

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Premiär för skinnberedning
« Svar #1 skrivet: 02 dec-11 kl 21:08 »
Hej!

Vi använder oss av Tranås Skinnberedning och är jättenöjda med dom. Vi har valt dom framför Donnia eftersom vi har förstått att Tranås bereder alla sina skinn här i Småland, medan Donnia skickar dom utomlands.

I år tog vi mattskinn på alla och vi är helnöjda! Det blev fantastiskt fina, och väldigt tunga och rejäla! Förra året tog vi vanlig klippning, 18 och 35 mm, men vi kommer nu alltid att ta mattberedning för vi tycker det blev så mycket finare! Fast det beror ju på vad man ska han skinnen till.

Vi har valt att inte ta den ekologiska beredningen trots att vi har ekologiska får. Detta pga att Tranås själva anser att kvaliten än så länge blir sämre på dom. Men de håller på att utveckla nya metoder.

Det är så underbart med fårfällar!
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

RonjaRövardotter

  • Inlägg: 244
    • Jämtland
SV: Premiär för skinnberedning
« Svar #2 skrivet: 02 dec-11 kl 21:44 »
Nu bara måste jag fråga er kunniga inom ämnet:

18 och 35 mm skinn, vilka användningsområden har man på dem?
Mattskinn, är det så enkelt att de fungerar som mattor? Vilken skillnad blev det på dem jämfört med 18 och 35 mm?
*******************************************
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Premiär för skinnberedning
« Svar #3 skrivet: 02 dec-11 kl 23:02 »
Jag tittar ju inte på användningsområdet för skinnen, utan vad de lämpar sig till för sorts beredning... Vad kunden vill använda skinnen till är upp till varje kund.
Jag tittar på i vilken form av beredning som skinnen kommer mest till sin rätt :) Det är inte alla skinn som blir finast som mattberedning. En del blir snyggast som pläd eller päls.
Jag bereder alltså inte skinnen efter vad kunderna vill ha.

Jag anser att det finns en köpare för varje skinn - egäller bara att de ska hitta varandra ;D ;D ;D

Jag bereder hos Donnia och jag tycker att de är väldigt duktiga på att välja den beredning som blir bäst utifrån det materialet de får.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Premiär för skinnberedning
« Svar #4 skrivet: 02 dec-11 kl 23:33 »
Angående pälslängd håller jag med vallhunden. Det utgår från skinnen.
Däremot har jag bitvis klippt fåren en viss tid innan beredning för att får en viss längd och därigenom ett mer naturligt skinn oavsett längd. 18mm är mer till för skinnsömnad enligt mig. Vissa skinn passar för det andra inte alls. 35 funkar på de flesta, fast snyggast om de är friväxande, inte klippta till längden. Fullängd funkar på inte för täta fällar. Annars får de ett väl fluffigt intryck.
Man måste känna sin ras för att få ut maximalt av skinnen.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Premiär för skinnberedning
« Svar #5 skrivet: 03 dec-11 kl 09:02 »
Håller med om att det bästa är att välja beredning efter hur skinnen ser ut. Jag har vid något tillfälle valt ett skinn från ett allmogefår till mattskinn och det filtade sig för mycket. Min erfarenhet är dessutom att folk helst vill ha tvättbara skinn. De brukar alltid titta på mina mattskinn, stryka på dem och säga "så fint", "härligt" och sedan köper de ett plädskinn som är tvättbart. Jag har också valt Donnia, jag tycker de är bra att ha att göra med och det är Donnias ägare som lärt sig bereda skinn i Sverige och sedan lärt upp personalen som gör jobbet. Jag har åtminstone en gång skickat till Tranås och tyckte beredningen var jämförbar.
Åsenfår, hundar och katter

Höjden

  • Inlägg: 80
  • Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
SV: Premiär för skinnberedning
« Svar #6 skrivet: 04 dec-11 kl 22:51 »
Jag provar Donnia i år, flera av mina kollegor här i Norrbotten annvänder dom. Transporten är lång men vi måste ju hur som helst skicka mer än 100 mil för att komma till Tranås. Vet att de samlar ihop skinn till en hel lastbil innan de själva transporterar skinnen vidare till Bosnien, det är ju naturligtvis en kostnad för dom också.
Vi ska göra ekologiska mattskinn bl a. De använder Tara och Mimosa i sin beredning och har kommit långt i utvecklingen av alternativa garvningsmetoder.  Man kan läsa mer om den garvningsmetoden här: http://www.bioskinn.com/  ;)

hallstabonden

  • Inlägg: 231
SV: Premiär för skinnberedning
« Svar #7 skrivet: 05 dec-11 kl 09:39 »
Har även jag använt mej av Donnia.Mycket nöjd.Skickade 15 skinn nu,varav två var stora baggskinn.Dessa vill jag ha beredda som mattskinn,Tänkte få mej ett fälltäcke sydd av dessa två....

Nu skickade jag sent,28 nov,så skinnen lär ju inte komma före midsommar.
Men nöjd av donnias val av beredningstyp kontra skinn är jag!

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Premiär för skinnberedning
« Svar #8 skrivet: 05 dec-11 kl 15:29 »
Tack för all input.

Har bestämt mig för att åka själv till Tranås och be dem ge tips på bästa "behandling".
Det är inte så långt och känns image-mässigt helt rätt med skinn bak i gamla Land Rovern på tur genom Countryt.

De två stora bagg skinnen VILL jag ha oklippta så det får bli "mattskinn" likaså lammet medans de klippta tackorna blir plädar.
Eko, tvättbart... etc vet jag inte men det som ger mest kosing vore bra.

Tittade lite på kostnadssidan för avvecklingen;
5x 350.- slakt & styck.
1x   75.- Salt.
1x 160.- Djurtransport.
1x 135.- 50kg slaktavfall.
1x 477.- Stoppavgift slaktavfall.
1x   50.- Förbrukningsmtrl, påsar, tvätt etc.
   2647.- Summa summarum.

Enligt slaktarn bör det bli ca 150kg styckat och klart så 17,65/kg (ex. moms) känns väl lagom ok i kostnad (för slakt enbart ), suck.
50kg av köttet är "bokat" sas för rimligt pris och fällarna borde också ge lite inkomst... nästa år...

Åter till skinneriet.
Slaktade i går och skinnen saltades omgående efter avkylning först. Fick ligga ute och sedan spolade med kallt vatten, skaka av och sen salta. Använde "fodersalt", det står på påsen att det är för "Hud"... allt enl. Granngårdens expertis.

Idag har jag dubbelkollat liggetiden innan de skall anlända Tranås, två veckor, så den 19 Dec blir det utflykt dit.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Premiär för skinnberedning
« Svar #9 skrivet: 08 dec-11 kl 17:26 »
Ullaredsgården.. Jag tycker det är tråkigt att du ska lägga av med fåren!! Ångrar du dig så hjälper jag dig gärna med Roslagsfår i framtiden!  ;)

Jag ska skicka in skinn nästa vecka.. Funderar nu på detta: Mattskinn är ju väldigt vackra, men blir de inte filtiga och platta efter ett tag om man har dem i favvofåtöljen eller? Ullen är ju ganska lång, 15 cm kanske, och Donnia mattbereder ju inte skinn med ull som är längre än 10 cm, medan Tranås mattbereder vilken längd som helst!
Någon som har input på detta? I annat fall blir det ju 35mm. Folk verkar ju ha sina favoriter, men jag är nöjd med Donnias leveranstid förra året, ca 4 månader. Vad jag förstår så verkar folk som skickat till Tranås Skinn fått vänta ett år på skinnen?? Eller är det skrönor bara??

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Premiär för skinnberedning
« Svar #10 skrivet: 09 dec-11 kl 08:06 »
Roslagsfår... tja OM det blir en ny liten flock blir det Gotlandsfår eller nya Gutar.

Saknar mina arbetskamrater, kanske var fel att skära ner personalen?
Tänk dig själv att gå och strula i skogen själv och då o då kommer lite bääääääisar och tittar till dig, delar en bulle vid fikat, prata bort en stund med baggen... Sen drar de vidare och tar allt sly ner till minsta lilla knopp. Bra liv helt enkelt.

Å  andra sidan ligger det 136kg Gute får / lamm- kött i frys arna.
En "liten" 3kg tjälknöl har gått i ugnen i natt. Undrar vem som kan köpa stek på 3-4kg färskt lamm på ICA? Vad skulle det kosta? Jag känner mig rik med eget kött och egen ved i pannan.

Nu har jag även fått fina fällar att kränga, skall bli roligt och kan kanske ge någon krona igen.
Även om jag har bestämt vilka som plir pläd resp. mattskinn så tvekar jag på detta med eko, tvättbara i maskin etc. Lönar det sig? Fast mina fällar kommer att kosta och den som kan/vill betala vill nog ha allt inkusive liksom. Det finns ju lammskinn hos min granne Gekås för under 300.- !!!
Tänkvärt...

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Premiär för skinnberedning
« Svar #11 skrivet: 09 dec-11 kl 09:47 »
Tvättbara? Ja!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Premiär för skinnberedning
« Svar #12 skrivet: 09 dec-11 kl 10:25 »
Alla fällar går att kemtvätta.

Hur mycket naturlighet finns kvar när man behandlat dem så mycket att de går att köra i tvätten hemmavid.

Och tänk på att tvättmaskinen slits mycket vid tvätt med få men tunga "plagg".
Mina baggskinn väger nästan 15kg, i vilken tvättmaskin kör man dem?

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Premiär för skinnberedning
« Svar #13 skrivet: 09 dec-11 kl 12:15 »
För oss har det tagit ca 3 månader att få skinnen från Tranås. Det tycker jag är helt ok.
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Premiär för skinnberedning
« Svar #14 skrivet: 09 dec-11 kl 13:40 »
För oss har det tagit ca 3 månader att få skinnen från Tranås. Det tycker jag är helt ok.
Tranås Skinnberederi eller Donnia Skinn i Tranås??
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Premiär för skinnberedning
« Svar #15 skrivet: 09 dec-11 kl 15:21 »
Tranås skinnberedning.
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Premiär för skinnberedning
« Svar #16 skrivet: 09 dec-11 kl 15:29 »
Tranås skinnberedning.
Är de skickade under "lågsäsong" då?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Premiär för skinnberedning
« Svar #17 skrivet: 09 dec-11 kl 15:33 »
Fåren skickades till slakt i slutet av augusti och vi fick skinnen i november.
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Premiär för skinnberedning
« Svar #18 skrivet: 14 dec-11 kl 10:55 »
Det är trevligt att ta en utflykt till Tranås med sina skinn och leverera vid dörren till Tranåsfabriken. Håll även utkik efter Hugos Korvberedning på 133:an till Tranås, strax efter högersvängen från E4:an. Smålands bästa isterband. Lägg gärna skinnen på en pall på flaket till bilen. Så tar de hela pallen på en gång med trucken vid ankomst.Tranås mysig liten "håla" med flera bra lunchställen.
Vad gäller försäljning av skinnen så tar det längre tid än att sälja köttet. Men skall i princip ge lika bra eller bättre pengar. Uppsök t.ex heminredningsbutiker, mfl som säljer varor som går lite i "samma stil" som lammskinn. Förhandla med butiken om pris. Jag säljer via butik, tar 500 kr i "beredningsavgift" för varje skinn och sedan delar jag och butiken 50/50 på resten av förtjänsten. De får inte sälja mina guteskinn under 1190 för de små och 1490 för de stora.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

regnpipan

  • Gäst
SV: Premiär för skinnberedning
« Svar #19 skrivet: 14 dec-11 kl 11:02 »
Donniaskinns ekoberedning i Bosnien fick mycket beröm i senaste numret av Hemslöjd.

Och jag håller med ulfg, bunkra upp med isterband på Hugos i Örserum!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

402 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser