Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mönster till hundtäcke  (läst 20821 gånger)

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
Mönster till hundtäcke
« skrivet: 30 nov-11 kl 09:53 »
Söker efter ett enkelt mönster till hundtäcke då jag inte är så haj på att sy.

Det ska passa till dansk-svensk gårdshund.

Någon som har något bra tips?
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Mönster till hundtäcke
« Svar #1 skrivet: 30 nov-11 kl 10:06 »
Det finns en bok som heter sy till hunden som går att låna på biblioteket. Enkla basmönster. Senn är fleece ett töjbart och förlåtade material om du inte mätt helt rätt.

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #2 skrivet: 30 nov-11 kl 11:38 »
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #3 skrivet: 30 nov-11 kl 12:06 »
Nu vet jag inte hur bra du är på att sy, men här kommer en enkel beskrivning (men kanske något mer avancerad än vad du är ute efter?):

Ett enkelt sätt att göra ett täcke som passar perfekt till hunden är att köpa en billig bit tunt tyg (t.ex. lakan). Häng det över ryggen och klipp till den formen du vill ha. Sen kan du använda det som mönster för täcket.

Lägg t.ex. två tunna tyger med ett lager vadd (heter det så?) emellan, klipp ut efter mönstret du gjorde och sy raksöm runt kanten. Snygga till kanten genom att vika ett kantband runt och fäst med raksöm. Sy sen fast knytsnören fram vid bogen och under magen så att du kan fästa täcket. Det funkar bra med kantband till knytsnören. Om det står ut för mycket åt sidorna bak så kan man sy fast resårband på insidan som sitter på insidan av hundens bakben och håller ner flikarna.

Fleece låter inte särskilt varmt för vovven (jag avskyr plast, svetten kyler och gör så att man fryser). Själv har jag köpt billiga ulltröjor på second hand och sytt om. Det värmer fint, även om det blir blött. Om man använder stickade tröjor som tyg så måste man zickzacka alla kanterna, annars repar de upp sig.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 30 nov-11 kl 12:40 »
Fleece är otroligt varmt, lätt tvättat och torkar fort.
Man kan ju ta ett valigt tyg uppepå och fodra med fleece.
Hedemorahöns

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #5 skrivet: 30 nov-11 kl 14:07 »
Jo, det har ju fördelar också. Men jag tycker det stinker hund direkt och måste tvättas hela tiden.  :-X Ull behöver man ju bara vädra lite, det är självrengörande. Och varmt tycker jag inte det är, bara obehagligt klibbkallt. Men smaken är ju som baken...  ;D

MiaPia99

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 30 nov-11 kl 17:58 »
Tack alla för era svar.

Mönster från stoff o stil är beställt och jag vill ha det NU.

Ska nog prova ditt förslag Tindrah få se om jag får till nåt först. Har lite bävernylon som jag tänkte använda och fodra med fleece, kan det bli bra tro?
Men det var ju himla smart att klippa av gamla tröjor, då kan man ju sy flera så man har att byta med. För lortiga lär de väl bli snabbt  :)

Hade också tänkt ha kardborrband men det var ju ännu enklare att ha knytband, det kör jag på.

Återkommer med bild OM det blir nåt att visa  ;D
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 03 dec-11 kl 10:29 »
Hoppas att det går bra att sy.
Jag håller på fleece och bävernylon blir toppen ska du se.
Älskar min gamla fleecejacka som är på upphällningen .
Finns inge ny att köpa min har ett tunt foder.
Min hjälpsamma granne sydde i en ny blixtkedja så nu
duger den denna vinter också.
Älskar fleece , vi använder filtar i äldrevården.
Varma, lätta, lätttvättade och torkar fort, för mig finns bara + med fleece.
Köpte jättefina filtar för 40:-/st som jag ska göra köldridå av ,
inne i huset,  för att avskärma till övervåningen.

Hedemorahöns

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 28 dec-11 kl 07:30 »
Finns billiga fleecefiltar på IKEA just nu, i turkos färg för tio kr filten. Jag köpte tre för att ha som skydd i bilen mot katthår.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 29 dec-11 kl 08:34 »
Fick du till ngt täcke?
Här har vi så pass bra väder och inte såp kallt så inga täcken behövs :) ännu.
Hedemorahöns

MiaPia99

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 30 dec-11 kl 19:49 »
Jodå täcken blev det till slut. De passade nästan, var lite för stora om bogen eller vad man kallar det på hund.

Täckena var till hundar som bor långt från mej och de var en julklapp så jag kunde inte be om exakta mått. Jag är då ganska nöjd då jag inte är så bra på att sy.

Här är bilder av täckena, med rosa kant och extra ludd till tjej och snyggt rutiga detaljer till killen  ;D

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 31 dec-11 kl 05:34 »
Vilka snygga täcken, visst kan du sy.
ser ju jätteproffsiga ut.
Gott Nytt År på Dig !   
Hedemorahöns

MiaPia99

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 01 jan-12 kl 19:14 »
Tack för det  :D :D

Måste erkänna att jag är ganska nöjd själv.

Gott nytt bra år till dej med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 2 användare
ärt, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser