Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kostar egentligen en hund?  (läst 26061 gånger)

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #20 skrivet: 30 nov-11 kl 08:47 »
Jag föder upp cane corso och har en hel del erfarenhet av andra s k vakt-och gårdshundar. Snälla du, tänk om! Det sättet det avlas på bb i den här delen av världen passar inte det svenska samhället, åminstone inte som jag ser det. Dessutom är det en ras som dras med ed/hd problematik.
Så är du inte i behov av en stor, snabb, aktiv och reserverad vakthund skaffa något annat.

Ps Bb: blir inte reggad i SKK överhuvudtaget Ds
Pps Kostnaden för själva inköpet av en bb kan nog variera mellan 15-25 000 SEK Ds

Jag vet inte om du tänker på importhundar nu?
KOstnad för BB är mellan 12-15.000 kr i Norge och Sverige.
Största anledningen till att jag hällre ser på BB än CC är just ledbesvär men jag kanske fått helt fel statestik?

Ska försöka svara så  många som möjligt nu:
Jag tror inte hundar måste vara 60-80 kg för att vara avskräckande. Min lille Chico var en pitbull på 25 kg och han gjorde ett otroligt jobb med att vakta mig :)
Blev utsatt för en drogpåverkad man som försökte dra in mig i en bil när min "lille" kille lyckades rädda mig. Han var trofast och stabil men min fru tycker terrier har fel mentalitet, är för valpiga osv.

Dobberman, rottis och schäfer har jag varit väldigt intresserade av men hälsoaspekten oroar mig. Jag har som sagt redan fått avliva 2 fina vackra hundar pga epilepsi. Det var fruktansvärdra upplevelser båda gångerna så DET är den viktigaste faktorn för mig idag, inte att den ska vara stor och "farlig". Jag ser det inte som en jättenegativ sak att man inte kan SKK regga BB men tycker det är lite tråkigt. Hundutställningar på låg nivå är kul och ett bra sätt att träffa andra hundägare.

Cokket: Jag förstod inte riktigt ditt inlägg? Jag anser mig inte "färdigtränad" som hundägare. Då hade jag inte gått kurser?

Försäkringen på en BB är förvånansvärd "billig" men det är för att den försäkras som blandras. Betalar 3200kr för hunden vi har nu och hon är blandras, ganska liten och 8 år gammal.

Sen vill jag gärna ha en hund på max 50 kg, träffade en BB tik som var "bara" 40 och hon var otroligt fin, lugn och kärvänlig. Men jag har läst att man inte kan lite på generna och att det är nån gigant-gen som kan slå till då och då på vissa individer.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #21 skrivet: 30 nov-11 kl 08:58 »
En sak som börjar avskräcka mig från Boerbole är att det verkar vara fullt krig bland kennlarna i Sverige?
Det varnas hit och dit och de anklagar varandra för ganska grova saker?

Fru småland

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #22 skrivet: 30 nov-11 kl 09:14 »
Hej!

Jag har läst din tråd och förstår att du är hundkunnig och verkar seriös.
Jag har själv alltid haft hund och är instruktör på brukshundklubb.
Jag har ingen kunskap om bb som ras men om jag fattade frågeställningen rätt från början så ville du ha tips på alternativa raser? :)
Därför kunde jag inte låta bli att skriva ett inlägg.
Vi har alltid haft Boxer och jag tror att det är en ras som skulle kunna passa dina behov.
En underbar trogen ras med härlig energi, lagom mycket vaktinstinkt och samtidigt inte så tung. Sök info om rasen, leta efter en RIKTIGT seriös uppfödare som bara avlat på friska gener långt bakåt så har du en underbar och trogen vän.
Det ryktas om mycket sjukdomar ionom rasen och det ligger säkert en del sanning i det men vi har varit extremt noga med uppfödare och har aldrig haft problem med våra, förutsatt å att man motionerar dem måttligt första 1-1,5 året.

Lycka till med ditt val av ras!
Mvh
Fru småland :)

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #23 skrivet: 30 nov-11 kl 09:18 »
Hej!

Jag har läst din tråd och förstår att du är hundkunnig och verkar seriös.
Jag har själv alltid haft hund och är instruktör på brukshundklubb.
Jag har ingen kunskap om bb som ras men om jag fattade frågeställningen rätt från början så ville du ha tips på alternativa raser? :)
Därför kunde jag inte låta bli att skriva ett inlägg.
Vi har alltid haft Boxer och jag tror att det är en ras som skulle kunna passa dina behov.
En underbar trogen ras med härlig energi, lagom mycket vaktinstinkt och samtidigt inte så tung. Sök info om rasen, leta efter en RIKTIGT seriös uppfödare som bara avlat på friska gener långt bakåt så har du en underbar och trogen vän.
Det ryktas om mycket sjukdomar ionom rasen och det ligger säkert en del sanning i det men vi har varit extremt noga med uppfödare och har aldrig haft problem med våra, förutsatt å att man motionerar dem måttligt första 1-1,5 året.

Lycka till med ditt val av ras!
Mvh
Fru småland :)

Jag älskar boxer, hehe. Men min fru tycker de är "ful som stryk" :P Men då har hon bara sett dem på bilder vad jag vet!
Kan nog vara lönt att tvinga henne träffa några  ::)

Tack för tippset!

Existens?

  • Gäst
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #24 skrivet: 30 nov-11 kl 09:25 »
En sak som börjar avskräcka mig från Boerbole är att det verkar vara fullt krig bland kennlarna i Sverige?
Det varnas hit och dit och de anklagar varandra för ganska grova saker?

Det är nog inte specifikt för rasen.... :)

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #25 skrivet: 30 nov-11 kl 09:26 »
Det är nog inte specifikt för rasen.... :)

Kanske inte, kom på nu att vi hade samma upplevelse när vi köpte min först ahund när jag var liten  :-[

Lina79

  • Inlägg: 133
    • Västergötland
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #26 skrivet: 30 nov-11 kl 09:40 »
Hej!
Jag gillar oxå stora hundar, därför skaffade jag den största  ;D har en UNDERBAR Grand Danois-hane som är 3,5 år nu.
Jag vet inte så mycket om just Boerboel, men tycker att stora hundar är goa!
Min hund är en riktig gose-gris, Älskar att kramas och vara nära mig (sitter gärna i knät)... 80 kg tung...  :-*
Samtidigt som han är världens goaste mot mig så känner jag mig trygg med honom, han ser respektingivande ut och vaktar gården bra,
skäller alltid om det kommer någon. Vi bor ute på landet, ganska så öde...
Han älskar att vara i skogen, vi går skogspromenader varje dag, där kan han springa fritt, nosa runt och leka med pinnar.. .. ..
Han har heller INGET intresse för vilt, och det är perfekt eftersom det finns massor av rådjur och älgar här, han springer aldrig efter dom.
Så, både som gårdshund/vakthund och familjehund passar Grand Danois perfekt enligt mig, men som sagt, jag vet ju inte så mycket om
Boerboel.. Ville bara göra lite reklam för min favoritras  :-[
Grand Danois, Bondkatt, Dvärgkochin, Mille fleur

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #27 skrivet: 30 nov-11 kl 09:42 »
Hej!
Jag gillar oxå stora hundar, därför skaffade jag den största  ;D har en UNDERBAR Grand Danois-hane som är 3,5 år nu.
Jag vet inte så mycket om just Boerboel, men tycker att stora hundar är goa!
Min hund är en riktig gose-gris, Älskar att kramas och vara nära mig (sitter gärna i knät)... 80 kg tung...  :-*
Samtidigt som han är världens goaste mot mig så känner jag mig trygg med honom, han ser respektingivande ut och vaktar gården bra,
skäller alltid om det kommer någon. Vi bor ute på landet, ganska så öde...
Han älskar att vara i skogen, vi går skogspromenader varje dag, där kan han springa fritt, nosa runt och leka med pinnar.. .. ..
Han har heller INGET intresse för vilt, och det är perfekt eftersom det finns massor av rådjur och älgar här, han springer aldrig efter dom.
Så, både som gårdshund/vakthund och familjehund passar Grand Danois perfekt enligt mig, men som sagt, jag vet ju inte så mycket om
Boerboel.. Ville bara göra lite reklam för min favoritras  :-[

Känner en som har 3 GD och de är jättemysiga :) Men de är nästan för stor, haha. Sen blev jag biten av en GD en gång, men ja, ägaren var en alkis som inte behandlade hunden särskilt väl alls. Den var mest inlåst i en lada :( (Han har fråntagits hunden)

Hur ser det ut med ledfel och sjukdommar hos dem?

pålle

  • Gäst
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #28 skrivet: 30 nov-11 kl 10:09 »
Känner en som har 3 GD och de är jättemysiga :) Men de är nästan för stor, haha. Sen blev jag biten av en GD en gång, men ja, ägaren var en alkis som inte behandlade hunden särskilt väl alls. Den var mest inlåst i en lada :( (Han har fråntagits hunden)

Hur ser det ut med ledfel och sjukdommar hos dem?
Var för inte skaffa en boskapsvaktare ? har haft ungersk kuwas en mycket bra vaktare av egen dom mm har haft bra erfaren heter av denna ras fast dom ja har haft varet  omplaceringar  och är mycket bra drag hund på köpet  men kräver mycket motskon för att må bra  .Med rätt träning så kan du ha vilken större ras som hällst att bli en bra vakt och skydds hund  till å och med sankt benad ;D har testat 98kg skyddstränad  vet ingen som står upp efter en sån attack  så allt går att använda med rätt träning. var ja menar är att du ite ska stirra dig blid på just bb typ.

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #29 skrivet: 30 nov-11 kl 10:15 »
Jag har en granne som föder upp rasen.... Jag är inte imponerad :-\  Jag är en hundvan person som har jobbat på heltid med hundar i snart 15 år och jag kan sammanfatta rasen som läskig. Jag är van att läsa hundar och deras kroppspråk men dessa vovvar  "gives me the creeps" Och om dom är så friska vet jag inte. Jag läste på en del när grannarna flyttade hit och blev väl inte speciellt impad av hälsostatusen heller :-\

Instämmer fullständigt. Hundar som inte signalerar ordentligt innan det smäller är obehagliga (nu har jag inte träffat jättemånga indivder det är möjligt att det finns "normala" med ordentligt språk).

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #30 skrivet: 30 nov-11 kl 10:17 »
Instämmer fullständigt. Hundar som inte signalerar ordentligt innan det smäller är obehagliga (nu har jag inte träffat jättemånga indivder det är möjligt att det finns "normala" med ordentligt språk).

Har de svårt med kroppsspråk? Det har jag alldrig upplevt?
Schäfer har jag upplevt det hos, en gång GD men aldrig så där att jag kunnat koppla det till en specifik ras?

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #31 skrivet: 30 nov-11 kl 10:23 »
En polare hade en blandning av alaskan malamute och terverens. Såg ut som en riktig grov schäfer med sina 45kg, har sällan sett en hund med så kraftig utstrålning. Han var väldigt kärvänlig mot familjen, lät familjens vänner klia honom när han lärt känna dom och nya folk i huset nonchalerade han.
men han talade alltid om när det kom främmande, och försvarade familjen när det behövdes.
Det märktes när husse brottades med en polare på en fest, då var det bara att avbryta, för dom varningarna gick inte att misstolka...
Men han varnade först, så inget behövde hända.
Fast jag inser ju att en sån blandning inte behöver bli lika bra igen, men det var en trevlig hund :D
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #32 skrivet: 30 nov-11 kl 10:25 »
En polare hade en blandning av alaskan malamute och terverens. Såg ut som en riktig grov schäfer med sina 45kg, har sällan sett en hund med så kraftig utstrålning. Han var väldigt kärvänlig mot familjen, lät familjens vänner klia honom när han lärt känna dom och nya folk i huset nonchalerade han.
men han talade alltid om när det kom främmande, och försvarade familjen när det behövdes.
Det märktes när husse brottades med en polare på en fest, då var det bara att avbryta, för dom varningarna gick inte att misstolka...
Men han varnade först, så inget behövde hända.
Fast jag inser ju att en sån blandning inte behöver bli lika bra igen, men det var en trevlig hund :D

Ja det finns ju en del "klassiska" blandningar som många kör på, Schabradorer tex har jag sett många väldigt fina!
Terverens brukar väl vara väldigt nerviga? Har bara träffat en och hon sa att rasen kallas nerverens för att de är det :P

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #33 skrivet: 30 nov-11 kl 10:29 »
Ja det finns ju en del "klassiska" blandningar som många kör på, Schabradorer tex har jag sett många väldigt fina!
Terverens brukar väl vara väldigt nerviga? Har bara träffat en och hon sa att rasen kallas nerverens för att de är det :P
Den här kanske fick Malamutens sinne?
Han var väldigt lugn, och som sagt, lite "kärv" till läggningen.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #34 skrivet: 30 nov-11 kl 10:31 »
Har de svårt med kroppsspråk? Det har jag alldrig upplevt?
Schäfer har jag upplevt det hos, en gång GD men aldrig så där att jag kunnat koppla det till en specifik ras?

Det var  ett par Boerboel som jag flyktigt "sprang på" och upplevde som läskig därför att de inte gick att läsa. GD har inte heller speciellt mycket erfarenhet av, tror dock att man ska passa sig för personer som är nya som uppfödare, helt enkelt för att de kan ha köpt hunden man avlat på för att den var fin att titta på.  En enkel tumregel: ju grannare hund dessto större risk att den inte är avlad på mentalitet och fysisk sundhet. Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att blå och harlekin färg hos GD hänger ihop med överrisk för någon gendefekt, minns inte vad och att de tidigare inte var tillåtna att avla på därför. Kolla upp det! (Jag skulle aldrig skaffa mig en så stor hund som GD, varför ska man skaffa sig en hund där risken att den dör innan den är vuxen är överhängade.)


Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #35 skrivet: 30 nov-11 kl 10:35 »
Det var  ett par Boerboel som jag flyktigt "sprang på" och upplevde som läskig därför att de inte gick att läsa. GD har inte heller speciellt mycket erfarenhet av, tror dock att man ska passa sig för personer som är nya som uppfödare, helt enkelt för att de kan ha köpt hunden man avlat på för att den var fin att titta på.  En enkel tumregel: ju grannare hund dessto större risk att den inte är avlad på mentalitet och fysisk sundhet. Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att blå och harlekin färg hos GD hänger ihop med överrisk för någon gendefekt, minns inte vad och att de tidigare inte var tillåtna att avla på därför. Kolla upp det! (Jag skulle aldrig skaffa mig en så stor hund som GD, varför ska man skaffa sig en hund där risken att den dör innan den är vuxen är överhängade.)

Viste inte att risken var överhängande för GD? Boerboelen är ovanligt frisk säger de. Ville först ha en "vanlig" mastiff men så läste jag om alla sjukdommar.
Tycker många hundraser har sjukdommar som blindhet, diabetes, astma, ryggfel, höftfel mm.
För något år sedan träffade jag på en uppfödare som födde upp Schäfer. Det var de finaste hundar jag sett, helt raka i ryggen nästan. Han sa att han enbart avlade brukshundar, alltså inte till utställning.
Ska kanske se om jag kan hitta den kenneln.

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #36 skrivet: 30 nov-11 kl 10:49 »
Viste inte att risken var överhängande för GD? Boerboelen är ovanligt frisk säger de. Ville först ha en "vanlig" mastiff men så läste jag om alla sjukdommar.
Tycker många hundraser har sjukdommar som blindhet, diabetes, astma, ryggfel, höftfel mm.
För något år sedan träffade jag på en uppfödare som födde upp Schäfer. Det var de finaste hundar jag sett, helt raka i ryggen nästan. Han sa att han enbart avlade brukshundar, alltså inte till utställning.
Ska kanske se om jag kan hitta den kenneln.

En bruksschäfer är inte någon höjdare som understimulerad. Gissar att ganska många uppfödare helst säljer till personer som använder dem för tjänst eller brukstävling. Även schäfer har en hel del ledfel, fördelen mot hundar som köps mer för sällskap är dock att man har det ordentligt dokumenterat, liksom mh och mentaltest.
« Senast ändrad: 30 nov-11 kl 10:52 av Lena i Fjollträsk »

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #37 skrivet: 30 nov-11 kl 10:50 »
En polare hade en blandning av alaskan malamute och terverens. Såg ut som en riktig grov schäfer med sina 45kg, har sällan sett en hund med så kraftig utstrålning. Han var väldigt kärvänlig mot familjen, lät familjens vänner klia honom när han lärt känna dom och nya folk i huset nonchalerade han.
men han talade alltid om när det kom främmande, och försvarade familjen när det behövdes.
Det märktes när husse brottades med en polare på en fest, då var det bara att avbryta, för dom varningarna gick inte att misstolka...
Men han varnade först, så inget behövde hända.
Fast jag inser ju att en sån blandning inte behöver bli lika bra igen, men det var en trevlig hund :D

Här måste jag som draghundsförare ge ett  par varnande ord. Slädhundar och blandningar med sådana raser i kräver enormt mycket, mina skulle aldrig vara nöjda med att vara gårdshundar. Även om de i regel har ett psyke som passar för vakt och familjehund, så jagar de vilt om de får chansen samt så är risken enormt stor att de blir  olyckliga om de inte får dra. så köper man en sån hund ska man vara intresserad av drag samt beredd
på att lägga ner enormt med träning för att få bort viltintresset.

Men samtidigt så är ju drag den av alla  hundsporter som är roligast (inte alls partisk någonstans ;) ) och den relation du  bygger upp med de hundar du drar  med är svårt att få  med andra hundar...

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #38 skrivet: 30 nov-11 kl 11:23 »
Jag är också intresserad av att skaffa gårdshund... och varit inne på pyreneer och liknande raser som kan och vill vara ute (ja bo i eget hus förstås) på heltid, då min man inte tål att ha den inne. Skulle gärna välja en ras som är mig mer bekant och som kanske är billigare i inköp, typ amstaff, boxer, rottwailer, dobberman eller blandning av några av dem, men skulle de verkligen trivas som gårdshund och har de inte för mycket jakt i sig så de kanske ger sig på djuren de egentligen skall vakta?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Vad kostar egentligen en hund?
« Svar #39 skrivet: 30 nov-11 kl 11:56 »
Altså, vad jag än planerar att köpa för produkt så kollar jag runt en del för att se vad som är bäst. Och då hör jag mej hemskt gärna för med folk som har använt den typen av produkt, och inte bara med div säljare.
Nu generaliserar jag grovt, men när det gäller djur generellt så förekommer det en hel del pajkastning eftersom varje djurägare är övertygad om att den gör rätt och att avvikelser från detta gör andra djurägare olämpliga.
Så med lite förmåga att sålla så är väl ett forum på nätet ett optimalt sätt att få höra andras åsikter?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

219 gäster, 2 användare
Oskari, ekoknutte

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser