Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Övergödning..???? 10 st. rashöns  (läst 2276 gånger)

Qnaziga hönzmamman

  • Inlägg: 38
  • Du lever en sekund i taget, den sekunden är nu....
    • Värmland
    • bloggtantfnizz
Övergödning..???? 10 st. rashöns
« skrivet: 29 nov-11 kl 10:58 »
Hej alla Hönsmammor/pappor! Vill bara veta om min utfordring a 10 st. hönor av blandade raser får rätt mathållning. Vill ju inte de skall få varesig för lite eller för mkt...... De har en foderautomat med "Pullfoder" där de kan plocka efter behov och lust. Sen får dom ett par (små) klyftade äpplen, nån dl. skalade solrosfrön samt lika mkt. havrekross dagligen. Detta ger jag i deras strö för att de skall få lite att sprätta med. Matrester från hushållet har jag inte vågat ge dem än....Ut vill bara några gå, och där är inte mycket att hitta så här års. Jag strör lite torkad nässlor där. Har lite svårt att veta vad som är "lagom".... ???
Qnaziga hönzmamman

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Övergödning..???? 10 st. rashöns
« Svar #1 skrivet: 29 nov-11 kl 11:05 »
Solrosor är för fett, det ska ses som godis och ges i ytterst små mängder. Feta höns lägger dåligt med ägg som har dålig befruktning, och de riskerar diverse välfärdssjukdomar, precis som människor som äter för mycket.

Ger du ett helfoder så är det tillräckligt, allt det andra är bara godis. Äggläggande höns behöver även fri tillgång på snäckskal/kalk.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

David97

  • Gäst
SV: Övergödning..???? 10 st. rashöns
« Svar #2 skrivet: 29 nov-11 kl 11:09 »
Hönor äter det dom vill, dom äter tills dom är mätta.. Det finns folk som säger ''Ge dem inte mer mat än vad dom äter upp på en dag'' struntprat! säger jag, dom äter vad dm vill! Så va inte orolig med att du ger för mycket, 10 liter foder räcker i 2 dar för mina 30 höns!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Övergödning..???? 10 st. rashöns
« Svar #3 skrivet: 29 nov-11 kl 11:12 »
Har man foder stående framme över natten så drar man dit möss eller råttor. Det är bättre att plocka undan foderautomaten på natten och ställa in den på morgonen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Övergödning..???? 10 st. rashöns
« Svar #4 skrivet: 29 nov-11 kl 11:13 »
Det finns folk som säger ''Ge dem inte mer mat än vad dom äter upp på en dag'' struntprat! säger jag, dom äter vad dm vill!

jag tror att en stor anledningen till att folk säger så är att foder som ligger framme drar till sig skadedjur (möss/råttor etc)...

*edit* alltid någon som är snabbare :)

David97

  • Gäst
SV: Övergödning..???? 10 st. rashöns
« Svar #5 skrivet: 29 nov-11 kl 11:32 »
Aldrig varit med om, och jag har mitt hönshus inne i ladugården, så lika dåligt om jag ställer ut det, tom värre!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Övergödning..???? 10 st. rashöns
« Svar #6 skrivet: 29 nov-11 kl 11:43 »
Du ställer givetvis in det i ett råttsäkert rum eller i t ex en tät tunna med lock.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Övergödning..???? 10 st. rashöns
« Svar #7 skrivet: 29 nov-11 kl 11:48 »
Nu var Ieenilorac snabb ;)...men jag ville oxå säga till David97 att om han ännu inte märkt att stående hönsmat drar till sig möss och råttor..... så kommer han märka det i framtiden. Om inte förr, så senare!

Själv har jag en fodertunna där jag häller ner mat som blivit över från dagen. Det återanvänds sedan dagen efter.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Övergödning..???? 10 st. rashöns
« Svar #8 skrivet: 29 nov-11 kl 12:26 »
Hönor äter det dom vill, dom äter tills dom är mätta.. Det finns folk som säger ''Ge dem inte mer mat än vad dom äter upp på en dag'' struntprat! säger jag, dom äter vad dm vill! Så va inte orolig med att du ger för mycket, 10 liter foder räcker i 2 dar för mina 30 höns!

Struntprat?

De tre djurarterna höna, gris och människa äter och mår bra av ungefär samma föda. Vi har här att göra med ett sk i-landsproblem. Låt oss göra ett tankeexperiment:

Skolbarnen får fri tillgång till olika sorters mat och dryck, inklusive Coca-Cola och nyttigt godis som choklad, chips och salta jordnötter. Givetvis även under raster och frivilliga gymnastiklektioner. Alltid fulla skålar. Dygnet runt. Hur tror ni det skulle bli?

En morgon sitter tre lodisar vid ett hörnbord i matsalen och äter Mamma Scans köttbullar...
« Senast ändrad: 29 nov-11 kl 15:32 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Qnaziga hönzmamman

  • Inlägg: 38
  • Du lever en sekund i taget, den sekunden är nu....
    • Värmland
    • bloggtantfnizz
SV: Övergödning..???? 10 st. rashöns
« Svar #9 skrivet: 30 nov-11 kl 13:48 »
TACK för alla svar! Om jag tolkat kontentan av dom rätt så är det "lördagsgodis" som gäller... :D Snäckskal finns givetvis och foderautomaten är "Råttskyddad" så bekymret är om jag är för generös med utfordringen. Skall vara lite observant. Det är(förutom två som fn. ruggar) årshöns och faktiskt vi får ett, ibland två ägg /dag. Vi har dem mest som "trivselhobby" och har inte tänkt lägga ngt. extra krut på äggläggning, ej heller ruvning. Eftersom vi än så länge (tror vi iaf...) inte har någon tupp, så är det senare inte "på g"....Kanske tänker vi om och skaffar en "herre" som kan hålla ordning, vi har spec. en liten "Brahma-dame" som är aningen kaxig mot ett par av de andra(dvärg-kochin). Motion bra  förstås, men ändå...jag skall hellre vara försiktig med mathållningen!!! ::) Återigen TACK för att Ni brydde Er! :-*
Qnaziga hönzmamman


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser