Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  miljövänligt alternativ för att göra ren spisar, induktionshäll  (läst 11766 gånger)

lillvilda

• Gäst
Hej
finns det någon klok som kan hjälpa mig. vi har en induktionsspis i vårt nya hus. Ja ni vet hur glashällarna ser ut på moderna spisar. Min svärmor gav oss ett dundermedel för att hålla hällen ren. Väldigt snällt tänkt av henne och ren blir den . Det heter electrolux rengöringsmedel. Problemet är att de luktar rent giftigt. Inget jag helst vill ha där jag ska laga mat, helst inget jag vill ha inne alls. Innehållsförteckningen säger petroleumdestillat vilket låter som nått ett spill från bensin eller nått. Det måste väll finns ett miljövänligtalternativ som ändå håller spisen fin. Hoppas ni har nått bra alternativ som gör jobbet.

norris

• Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
Vi fick också nåt giftigt jox då vi köpte spishällen. Användes väl ett par gånger. Luktar illa men blir rent.
Nu har vi haft spisen i flera år och bara torkar den vanligt med trasa eller svamp och med diskmedel. Jag kan inte se att den är annorlunda nu fast vi inte torkar med den där giftgrejen.
Viktigast tror jag är att man aldrig låter nåt torka fast på den och håller den ren i största allmänhet. Kanske andra har andra erfarenheter.
Jag tror att det är en försäljningsgrej, att man ska använda just DERAS medel.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Som alltid annars gäller att man i första hand väljer rengöringsmedel efter vad det är för slags smuts som ska bort. Rör det sig om vanliga matrester så är förstahandsalternativet såklart vanligt handdiskmedel - skrubba av den på samma sätt som vilka husgeråd som helst handdiskas! Har man spillt något annat på spishällen så får man ge sig på det med andra metoder.

Händig Man

• Gäst
Vanlig Citron funkar på det mesta och luktar gott med ;)

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
eller ättika/ättikssprit
Västgötamor

Händig Man

• Gäst
eller skaffa en sån där liten ångtvätt, finns på tex Jula för 200 tror jag det var jag betalade för min ;)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Som sagt, det beror ju på vad det är för slags smuts som ska bort. Sura rengöringsmedel som citron eller ättika fungerar om det är t ex kalk eller metalloxider som ska bort (och det går precis lika bra med alla andra svaga syror också - kolsyra, fosforsyra osv). Men det fungerar inte alls om t ex fett eller äggviteämnen ingår i smutsen, då krävs antingen något alkaliskt rengöringsmedel eller något som i likhet med vanliga diskmedel bygger på tensider.

Händig Man

• Gäst
ånga tar ju bort även hård smuts...

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
Socker eller salt och en lätt fuktad trasa klarar att ta bort en hel del utan att skrapa glaset. Glöm inte att efterskölja med vatten, annars blir problemet värre istället när hällen värms (det karamelliserar).
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

lillvilda

• Gäst
Tack för tipsen! Jag ska prova mig fram. Allt för att slippa "giftet".

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Det som kallas petroleumdestillat i Electrolux-rengöringsmedlet är förmodligen något som liknar diesel, fotogen eller lacknafta, antagligen en s k aromatfri kvalitet som inte luktar och inte innehåller några cancerframkallande ämnen. Dvs något som kan lösa upp en del fetter och dessutom verkar lite "oljigt" och fyller igen repor och porer i hällen så den ser blankare och finare ut än den egentligen är - ungefär som bilvax.

timjan86

• Västergötland
Jag använder ett allrengöringsmedel från Universalbolaget.
Fungerar jättebra men är inte helt hundra på hur miljövänligt det är, någon som vet?
Innehåller: Tvättsoda, såpa, vegetabiliskt fett, wienerkalk, glycerin och doftämnen (står dock inte vilka).
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
glycerin kan vara antigen animaliskt eller utvunnet ur mineralolja, det senare är billigast...
Västgötamor

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
Nej det produceras utav vegetabilier också. Man använder vegetabiliska oljor, tex kokosolja och soyaolja som bas.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Anders G.

• -
glycerin kan vara antigen animaliskt eller utvunnet ur mineralolja, det senare är billigast...
Glycerin utvinns naturligtvis billigast ur animaliska eller vegetabiliska fetter. Jag har inte stött på någon leverantör av petroleumbaserad glycerin.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Och om man ska vara petig så heter det numera inte glycerin utan glycerol.

Anders G.

• -
...du menar propantriol, antar jag?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Ja, om vi lägger bort trivialnamnen.

Vilverin

• Skåne
Vet inte hur pass miljövänligt det är, men jag använder svinto på min och det funkar väldigt bra. Min mamma påstår att det ska funka med en sån där stålboll man kan ha och diska grytor med, bara man ser till att den är blöt innan den används på hällen, annars repar den. Det samma gäller för övrigt för svinton.
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
Jag använder en jättebra disksvamp från wileda, den har en speciell yta som inte är för vass och repar men som ändå drar bort smutsen. Nästan som ett sämskskinn på den fina sidan. Den + Garant diskmedel, sen sköljer ur svampen och torkar bort medelresterna. Sen en skvätt ättikssprit och den finputsiga sidan.
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

803 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser