Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Intrimmning av vattenburen värme?  (läst 18508 gånger)

Halte

• Gäst
Intrimmning av vattenburen värme?
« skrivet: 24 nov-11 kl 23:41 »
Hejsan
Fick en vattenburet värmesystem klart i tisdags och vi eldade upp samma dag och har ledat 2 ggr per dag. Dock har jag lite problem med intrimmningen, jag får inte systemet att lira riktigt.
Skissen här nedn visar principen för hur det är uppbyggt.

Radiator nummer 1 får jag inte att fungera särskilt bra, oftast är den iskall, ibland lite fesljummen i toppen. Någon gång har jag fått den skapligt varm.

Jag har luftat alla element och det pyser inte längre när jag luftar.. Dock måste jag ungefär 1 gång i timmen/varannan timme gå in i pannrummet och "gunga" vattnet med cirkulationspumpen (slå av/på under c:a 5 min) för att det ska börja cirkulera, sedan funkar det ett par timmar igen (minus radiator 1 oftast), ska det funka ett tag måste man köra pumpen på högsta läge (95W)

Till 1:an har jag testat att stänga av alla radiatorerna före den, ingen skillnad.. Funkar det så funkar det men vill den inte bli varm hjälper det inte att jag stängt av de andra

Några tankar och tips? Som det har varit nu de senaste 2 dagarna så blir det c:a 2 timmar per dag med att sätta igång värmesystemetigen efter att det har stannat.
« Senast ändrad: 25 nov-11 kl 07:15 av Halte »

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Intrimmning av vattenburen värme?
« Svar #1 skrivet: 25 nov-11 kl 09:00 »
Luft? Har du prövat att stänga av alla radiatorer utom nummer 1?

Halte

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 nov-11 kl 09:03 »
Luft? Har du prövat att stänga av alla radiatorer utom nummer 1?
Nej det har jag int.e gjort.. Ska testa.

En eller flera luftfickor är det någonstans.. Faan vet vart, kulverten kanske. Eftersom att jag då och då måste "gunga" igång systemet genaom att slå av/på cirkulationspumpen så kan man väl sluta sig till att det någonstans bildas "vattenlås".. Hoppas det försvinner med tiden bara

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 25 nov-11 kl 09:22 »
Eftersom du eldar så kan det frigöras luft ganska länge. Alltså varje gång du eldar frigör du mera luft som fastnar någonstans i systemet.
Börja med att elda upp ditt system så mycket du vågar, gärna så nära 100 grader som möjligt.  Och håll det så varmt ett tag så frigörs det mesta av luften. Kan behöva upprepas några dagar...
Och självklart måste du ha nog högt tryck i systemet så att luft inte smiter in i systemets högsta punkter...

Halte

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 nov-11 kl 09:50 »
Eftersom du eldar så kan det frigöras luft ganska länge. Alltså varje gång du eldar frigör du mera luft som fastnar någonstans i systemet.
Börja med att elda upp ditt system så mycket du vågar, gärna så nära 100 grader som möjligt.  Och håll det så varmt ett tag så frigörs det mesta av luften. Kan behöva upprepas några dagar...
Och självklart måste du ha nog högt tryck i systemet så att luft inte smiter in i systemets högsta punkter...
Hejsan
Jag har dradit upp tankarna till 90 grader 2 ggr.. det var så högt jag vågade gå. Har knappt sett en vedpanna innan de installerade den här. :)

Är det bara fortsätta att ha cirkulationspumpen på högsta varv ett tag och "gunga" igång systemet genom att slå av/på pumpen när det stannar? Det ordnar till sig av sig självt om man gör detta några veckor och luftar lite i mellanåt?

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 nov-11 kl 09:58 »
Elda på du, men lufta ofta i alla element, så lär det nog rätta till sig. 1;an ser ju lite utsatt ut eftersom den sitter sist i den slingan, men oftast brukar man ju få lufta på övervåningen, luften söker sig ju uppåt.
Ha med dig en liten spann när du luftar, så du kan hålla på lite, även om det börjar skvätta vatten.

Är det ett öppet system med expansionstank på vinden?

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 25 nov-11 kl 10:23 »
Prova du att elda lite till, se bara till att cirk-pumpen mellan panna och tankar står i högsta läget så att den kan skyffla över så mycket som möjligt av värmen till tankarna. Eftersom systemet är under tryck så börjar det inte att koka vid 100 grader ens. Jag råkade kasta i lite för mycket ved i min panna en gång och den började först koka vid strax över 110 grader...

Vad har du för systemtryck när pannan är kall? Och vad är höjdskillnaden (i meter) mellan manometern och systemets högsta punkt?

Har man tur så brukar luften samla sig i en radiator, jag har en radiator på övervåningen som samlar på sig all luft som bildas i systemet och som jag får gå och lufta nån gång då och då. Övriga 14 radiatorer har aldrig någon luft, eller åtminstone extremt lite i alla fall.+-

Halte

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 nov-11 kl 10:55 »
Har precis identifierat att det är någonstans i kulverten som det blir någon luftficka.. Den måste ha böjt till sig lite när grävmaskinisten slog igen diket.
Frågan är hur stort problem detta är?

Måste kulverten grävas upp igen? Eller kommer det att funka när luften är ute ur systemet?

Systemtryck när pannan är kall vet jag inte. Nu var det knappt 0.2 bar, fast då eldar jag ju i.o.f. i den. Från manometern till högsta punkten är det gissningsvis 3 meter (expansionskärlet), 2.5-3 meter till högsta punkt i övrigt
« Senast ändrad: 25 nov-11 kl 11:03 av Halte »

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 25 nov-11 kl 11:31 »
Du borde ha högre systemtryck, 0,1 bar per meter plus några 10-dels bar tillgodo. Så i ditt fall borde du ha minst 0,5bar när pannan är som kallast. Så 0,2bar när du eldar är på tok för lågt.
Har du luftat mycket så får du efterfylla systemet allteftersom. Systemetet borde klara upp till 1,5bar. Det kan även underlätta att få eventuella luftfickor i kulverten att flytta sig om du ökar trycket, de brukar följa med lättare då eftersom luften pressas ihop mera och då följer med vattnet lättare...

Men installatören av värmesystemt borde ju ha informerat om allt detta?!?

Halte

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 nov-11 kl 12:12 »
Något om trycket i pannan har han överhuvudtaget inte nämnt..
Hur ökar jag trycket då? Expansionskärlet sitter uppe vid nocken i byggnaden till pannrummet. Ska jag fylla på under drift?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #10 skrivet: 25 nov-11 kl 12:19 »
Fyll på när det är kallt till 0,7bar, sedan så fyller man på igen när trycket faller.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 25 nov-11 kl 12:24 »
Det borde finnas en koppling mellan värmesystemet och friskvattensystemet med en kran emellan. Öppna den en stund så spolar du in friskvatten i värmesystemet och höjer på det viset trycket.
Men du får även med dig en massa nytt syre den vägen som skall frigöras och luftas bort.

Jag tycker din installatör skall ta sig i kragen och instruera dig hur du sköter om din anläggning, mycket dåligt av honom att han inte har gjort detta redan.

Halte

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 nov-11 kl 12:28 »
Jag kanske ska tillägga att det alltså är ett öppet expansionskärl.. Misstänker att det gör en viss skillnad.
Det borde ju faktiskt inte kunna bli mer än runt 0.2 bar i systemet, 2.5 meter vattenpelare blir ju c:a 0.24 bar.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #13 skrivet: 25 nov-11 kl 12:30 »
Vem kom på ideen att ha ett öppet expansionskärl? Det brukar inte rekommenderas vid nyproduktion.

Halte

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 nov-11 kl 13:01 »
Vem kom på ideen att ha ett öppet expansionskärl? Det brukar inte rekommenderas vid nyproduktion.
Antar att det var rörmokaren.. Fast såg att Baxi rekomenderade öppet expansionskärl till vedeldning, så helt ute och cyklar är han väl inte.

Frågan är om det är så att det sugs in luft i systemet om trycket nu är FÖR lågt.. Men det kanske är för tidigt att säga efter bara 4 dagars användande?
När jag väl får snurr på systemet så funkar det ganska bra.. 75 grader in och 60-65 ut. Och nu verkar alla radiatorer ha snurrat igång också.
Men det funkar bara bra i 1-2 timmar i stöten, sedan blir det luft någonstans i kulverten och så får jag göra tryckstötar med cirkulationspumpen i c:a 5 minuter innan det hoppar i gång igen
« Senast ändrad: 25 nov-11 kl 13:04 av Halte »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 25 nov-11 kl 13:07 »
Jag har öppet expansionskärl och tänker byta till ett nytt öppet expansionskärl.

Halte, är systemet fullt? Jag har ett element i garaget där rören av någon anledning är dragna i en slinga över vinden. Där kommer ingen värme fram om det är lite dåligt med vatten.

Halte

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 25 nov-11 kl 13:14 »
Jag har öppet expansionskärl och tänker byta till ett nytt öppet expansionskärl.

Halte, är systemet fullt? Jag har ett element i garaget där rören av någon anledning är dragna i en slinga över vinden. Där kommer ingen värme fram om det är lite dåligt med vatten.
Testade att fylla på nyss, det började rinna ur skvallerröret efter 10-15 sekunder.. Så jag antar att det var i princip fullt.
Problemet verkar ju vara all luft och att kulverten på något vis agerar som ett vattenlås. Frågan är om det är så att det efter 4 dagars använidning fortfarande är så pass mkt syre kvar i vattnet att det fäller ur och orsakar problem eller om det kanske suger in luft någonstans.. Någon av er som har erfarenhet av hur lång tid det brukar ta innan man bli av med den värsta syremängden?

Man hör ju i rören och i cirkulationspumpen när man fått igång det så det cirkulerar bra at det "svrivlar" vatten, låter ungefär som när en toalett fylls på med vatten.. :)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #17 skrivet: 25 nov-11 kl 13:43 »
Uppåt en månad bubblar det ganska bra. Jag satte in automagiska avluftare på en del strategiska ställen.

Halte

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 25 nov-11 kl 13:54 »
Ok.. Kanske bara är att bita ihop då och ta att man får gå ut och "sparka" igång systemet varannan timme.. Är det ett övergående problem så är det ju acceptabel. :)

Existens?

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 25 nov-11 kl 14:38 »
Tryckfrågan kan du ju som sagt lämna därhän, med ett öppet system blir ju aldrig trycket mer än det fysikaliska som du själv räknade ut.
Du har ingen kran du kan öppna direkt efter kulverten, så du kunde spola ut där direkt..då borde det ju gå att se till så kulverten verkligen blir full. Så slipper man ju flytta runt luften i systemet efter dess egen lust, så att säga..

Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 1 användare
carlie2

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser