Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Intrimmning av vattenburen värme?  (läst 18507 gånger)

Halte

  • Gäst
SV: Intrimmning av vattenburen värme?
« Svar #20 skrivet: 25 nov-11 kl 15:20 »
Tryckfrågan kan du ju som sagt lämna därhän, med ett öppet system blir ju aldrig trycket mer än det fysikaliska som du själv räknade ut.
Du har ingen kran du kan öppna direkt efter kulverten, så du kunde spola ut där direkt..då borde det ju gå att se till så kulverten verkligen blir full. Så slipper man ju flytta runt luften i systemet efter dess egen lust, så att säga..
Ingen kran tyvärr.. Dock finns det en "kortslutning" precis där kulverten kommer in i huset, d.v.s. an bryggning mellan ingående och retur som är avtängd med två ventiler.. Vrider jag på dem blir det i.a.f. mycket enklare att få loss vattenlåset om jag går ut och gör tryckstötar med cirkulationspumpen. Nu har det i.a.f. funkat i ett par timmar, hett som satan blir det inomhus även fast shuntventilen är närapå skruvad ned till lägsta.. Bådar ju gott om nu man kunde få bort den där rackarns luften.

Appropå det där med shuntventilen, glömde fråga rörkrökarn det, men när man sänker temperaturen på ingående där så tar det ganska lång tid innan det ger effekt va? Om jag fattar rördragningen rätt så blandar ventilen varmvatten från tankarna med returvattnet beroende på inställningen på ventilen, så om man exempelvis vill ha ned utgående till säg 60 grader från 80, så är ju returvattnet 70.. då borde det ju ta ett tag att få tankvatten + 70 gradigt returvatten att komma ned till 60.. Eller har jag fattat funktionaliteten fel?

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Intrimmning av vattenburen värme?
« Svar #21 skrivet: 25 nov-11 kl 19:38 »
En stor fördel med öppen expansion när man har ack-tankar är att det till stor del är självluftande om rören dras på rätt sätt. Varför många väljer bort öppen expansion är att det inte alltid är så lätt att placera expansionskärlet som högsta punkt i systemet.

I ditt fall borde luften fastna innan den går ner i kulverten och har rörmockaren kopplat rätt så skall den mesta av luften fastna i acktanken och därifrån gå rakt upp i expansionskärlet. Se på Baxis installationsförslag(bifogad  bild) så ser du att all luft som frigörs i vedpannan bara kan ta en väg, raka vägen upp i expansionskärlet. Observera även hur shunten(och radiatorsystemet) är anslutet för att undvika att luft smiter ut där. Men ditt radiatorsystem går ju rakt ner till en kulvert så dit vill ju luften inte ta vägen.
« Senast ändrad: 25 nov-11 kl 20:01 av Heddan76 »

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Intrimmning av vattenburen värme?
« Svar #22 skrivet: 25 nov-11 kl 19:43 »
Appropå det där med shuntventilen, glömde fråga rörkrökarn det, men när man sänker temperaturen på ingående där så tar det ganska lång tid innan det ger effekt va? Om jag fattar rördragningen rätt så blandar ventilen varmvatten från tankarna med returvattnet beroende på inställningen på ventilen, så om man exempelvis vill ha ned utgående till säg 60 grader från 80, så är ju returvattnet 70.. då borde det ju ta ett tag att få tankvatten + 70 gradigt returvatten att komma ned till 60.. Eller har jag fattat funktionaliteten fel?
Det är ju radiatorerna som sänker temperaturen i radiatorsystemet så är värmebehovet lågt tar det längre tid för tempen att sjunka.
Shunten pyttsar in värme från tankarna in i radiatorsystemet. Värme som den har pyttsat in kan inte återtas(så att säga) utan måste förbrukas i radiatorerna.
Jag hoppas jag förstod din fråga rätt.

Men du har väl någon sorts shuntstyrning hoppas jag som bara pyttsar ut precis det som behövs. Annars kan jag starkt rekommendera det, kostar c:a 2000:- och uppåt...
« Senast ändrad: 25 nov-11 kl 19:47 av Heddan76 »

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Intrimmning av vattenburen värme?
« Svar #23 skrivet: 25 nov-11 kl 20:50 »
Hej!

Har du en avluftningsventil i anslutning till pannan?
Då får du ut det mesta av den luft som frigörs vid eldning de första gångerna.

Prova att stänga alla radiatorerna utom en, gå sen "runt" så att alla radiatorerna fått vara  "ensamöppen" och lufta den då. Börja helst i bottenvåningen och närmast pannan.
mvh/ bo

Lindell

  • Gäst
SV: Intrimmning av vattenburen värme?
« Svar #24 skrivet: 25 nov-11 kl 20:57 »
Jag skulle vilja påstå att det är enklare att slå på alla radiatorer till Max och avlufta några gånger.
Jag har vattenburen värme och har precis bytt värmepump.
Se till att det finns ordentlig cirkulation och att shuntventilen är öppen.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Intrimmning av vattenburen värme?
« Svar #25 skrivet: 25 nov-11 kl 21:10 »
Tänk också på att när pumpen går så finfördelas luften som små bubblor i vattnet och åker med, så när det väl har stannat för dig, stäng pumpen, vänta en kvart och lufta alla element innan du gungar igång det så får du ut så mycket som möjligt. För oss tog det flera veckor innan sista 3 elementen fungerade stabilt, men systemet höll sig i alla fall igång av sig själv andra dagen. För oss räckte inte pumpen att gunga igång, vi fick använda korta stötar av färskvattenpåfyllning för att få det att snurra, dessutom blev det en luftficka vid pumpen ibland.

Halte

  • Gäst
SV: Intrimmning av vattenburen värme?
« Svar #26 skrivet: 25 nov-11 kl 21:20 »
En stor fördel med öppen expansion när man har ack-tankar är att det till stor del är självluftande om rören dras på rätt sätt. Varför många väljer bort öppen expansion är att det inte alltid är så lätt att placera expansionskärlet som högsta punkt i systemet.

I ditt fall borde luften fastna innan den går ner i kulverten och har rörmockaren kopplat rätt så skall den mesta av luften fastna i acktanken och därifrån gå rakt upp i expansionskärlet. Se på Baxis installationsförslag(bifogad  bild) så ser du att all luft som frigörs i vedpannan bara kan ta en väg, raka vägen upp i expansionskärlet. Observera även hur shunten(och radiatorsystemet) är anslutet för att undvika att luft smiter ut där. Men ditt radiatorsystem går ju rakt ner till en kulvert så dit vill ju luften inte ta vägen.
Det är något sådär som systemet ser ut.. Fast där rören viker av ned mot kulverten, ifrån taket också i en 90-gradersböj nedåt, så sitter det två automatavluftare.


Jag har inga direkta problem med luft i radiatorerna längre, det pyser inget när jag luftar där, och är vattnet lite svalare några timmar efter eldning, typ 60-70 grader och nedåt så funkar det oftast ganska klockrent. Antar att det beror på att vattnet inte fäller ut så mkt syre då..

Mitt problem, tror jag, är att kulverten råkat komma i liten en båge när det fylldes igen, d.v.s. att syret fäller ut där och blir stående som ett vattenlås.. Men eftersom att det funkar tämligen bra när vattnet inte är så varmt så antar jag att problemet kommer gå över vart efter som att syret förvinner ur systemet.

Shuntautomatik blir nästa inköp kan jag lova.. Jävla bök att springa ut och in för att justera värmen utifrån pannrummet.. :)


En annan fråga gällande shunten.. Det finns ju ett min- och maxläge, typ ett kvarts varv man kan justera på ratten. Jag har min nästan nedställd på minimiläge men ändå shuntar den ut bort mot 70-gradit vatten.. Borde man inte komma ned i betydligt lägre temperaturer än så? Jag har fått för mig att det bästa är att skicka ut temperaturer runt 55-60 grader..

En annan fråga till er som har

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Intrimmning av vattenburen värme?
« Svar #27 skrivet: 25 nov-11 kl 22:02 »
En annan fråga gällande shunten.. Det finns ju ett min- och maxläge, typ ett kvarts varv man kan justera på ratten. Jag har min nästan nedställd på minimiläge men ändå shuntar den ut bort mot 70-gradit vatten.. Borde man inte komma ned i betydligt lägre temperaturer än så? Jag har fått för mig att det bästa är att skicka ut temperaturer runt 55-60 grader..
Om du sätter den helt till minimiläge, blir det kallt då efter några timmar? Om du inte har väldigt oisolerat hus räcker nog 35-40ºC när det är som nu.

Halte

  • Gäst
SV: Intrimmning av vattenburen värme?
« Svar #28 skrivet: 25 nov-11 kl 22:26 »
Om du sätter den helt till minimiläge, blir det kallt då efter några timmar? Om du inte har väldigt oisolerat hus räcker nog 35-40ºC när det är som nu.
Nu har jag haft den på precis nära absolut minimum i någon timme och temperaturen på utvatten är fortfarande samma på anliggningstermometern och rören är skållheta inomhus.. Jag kan inte riktigt begripa vad shunten är tänkt att göra om den nu inte ska reglera vattentemperaturen.. Eller tar det ännu längre tid än någon timme att märka av en tempertursänkning?

Var ute nyss och drog ned shunten till absolut bottenläge, det enda som märktes var att jag hörde hur det slutade "svirvla" luft i rören.. Kunde inte se någon temperatursänkning alls på anliggningstermometern. Det borde ju synas ganska omgående tycker jag eftersom att den då ska ta enbart returen och skicka ut, och returen ligger ju enligt termometern 12 grader lägre.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Intrimmning av vattenburen värme?
« Svar #29 skrivet: 25 nov-11 kl 22:32 »
Gradskivan på shunten sitter fel? Går shunten att vrida 360 grader?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Halte

  • Gäst
SV: Intrimmning av vattenburen värme?
« Svar #30 skrivet: 25 nov-11 kl 22:55 »
Gradskivan på shunten sitter fel? Går shunten att vrida 360 grader?
Faan vet.. Antingen är det något som är kapitalfel eller så är jag dum i huvudet. Ventilen går att vrida "en kvart". Ställde denna fråga med tillhörande förklaring på Byggahus-forumet.. Kan klistra in det här med och se om någon av er blir klok på det.

Inne i huset är alla element varma och det blir varmt som satan i alla rum, rören är riktigt varma.
Enligt anliggningstremometern som skickas det ut vatten med ungerfär tanktemperatur-5 grader. Enligt anliggningstermometern på returen så ligger den c:a 10-15 grader under utgående.

Oavsett vad jag gör med shuntventilen så ligger det kvar på samma temperatur (runt tanktemp) enligt termometern även om jag drar ned den till precis ovanför minimum, jag kan heller inte känna någon temperatursänkning på rören efter shunten eller inomhus på rören, d.v.s. alltid lika varmt.
Vrider jag ned shunten i botten förändras heller inte tempen enligt termometern, inte heller rören i pannrummet känner jag någon skillnad på, dock blir det direkt svalare i huset och även returen sjunker i temperatur.

HUR kan det komma sig att det går ut hetvatten trots att shunten bara ska köra in returvatten och hur kommer det sig att detta hetvatten inte når huset? Det känns snarare som att hela cirkulationen i princip avstannar om jag "stänger" shunten, typ att den istället stänger flödet för returen men fortfarande släpper på tankvattnet. Det är det enda jag kan komma på som skulle ge ett beteende med sjunkande inomhustemp, sjunkande temp på returen i pannrummet men oförändrat och fullt pådrag på tankvattnet.

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Intrimmning av vattenburen värme?
« Svar #31 skrivet: 25 nov-11 kl 23:10 »
Shuntautomatik blir nästa inköp kan jag lova.. Jävla bök att springa ut och in för att justera värmen utifrån pannrummet.. :)


En annan fråga gällande shunten.. Det finns ju ett min- och maxläge, typ ett kvarts varv man kan justera på ratten. Jag har min nästan nedställd på minimiläge men ändå shuntar den ut bort mot 70-gradit vatten.. Borde man inte komma ned i betydligt lägre temperaturer än så? Jag har fått för mig att det bästa är att skicka ut temperaturer runt 55-60 grader..
Det bästa är att shunta ut bara precis vad som behövs för att hålla huset varmt. Onödigt hög framledningstemperatur leder bara till onödiga förluster.
Jag shuntar ut lite drygt 40 grader när det är -35 ute.

Dom vanligaste shuntarna öppnar medurs och har 90 grader mellan öppet och stängt läge. Så jag antar att du vridit din shunt moturs så långt det går.  När shunten är helt stängd skall du ganska omedelbart få samma temperatur på retur och framledning. Men lita inte alltför mycket på anliggningstermometrarna, de kan fela ganska mycket...känn med handen på rören om temperaturskillnaden är stor.

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Intrimmning av vattenburen värme?
« Svar #32 skrivet: 25 nov-11 kl 23:13 »
HUR kan det komma sig att det går ut hetvatten trots att shunten bara ska köra in returvatten och hur kommer det sig att detta hetvatten inte når huset? Det känns snarare som att hela cirkulationen i princip avstannar om jag "stänger" shunten, typ att den istället stänger flödet för returen men fortfarande släpper på tankvattnet. Det är det enda jag kan komma på som skulle ge ett beteende med sjunkande inomhustemp, sjunkande temp på returen i pannrummet men oförändrat och fullt pådrag på tankvattnet.
Han måste ha vänt shunten bak och fram låter det som. När du öppnar shunten så stryper du förmodligen cirkulationen helt. Eller tänker jag fel nu ?!?

Halte

  • Gäst
SV: Intrimmning av vattenburen värme?
« Svar #33 skrivet: 25 nov-11 kl 23:22 »
Han måste ha vänt shunten bak och fram låter det som. När du öppnar shunten så stryper du förmodligen cirkulationen helt. Eller tänker jag fel nu ?!?

Nej jag tror du tänker rätt.. Något galet är det i.a.f.. För vad jag än gör går det ut hetvatten men "stänger" jag shunten helt svalnar systemet av, fast hetvatten går ändå ut, men orkar väl inte fram till huset genom kulverten.. Därför blir det bara rören inne i pannrummet som förblir varma.

Funderade på om det kan vara någon "inställningssak"..
Shunten ser ungefär ut så här, samma tillverkare men inte samma utseende.
http://www.dinvvsbutik.se/termomixd323vagsshuntventilmassing-p-78700.html?osCsid=uvjrh185bhvk2kg2f73i6aa163

Skruvar man loss skruven till vredet och lyfter graderingsskivan som sitter fast med små piggar på baksidan kan man vrida ventilen hur som helst.. Kan det vara så att man på något vis måste vrida allt till ett korrekt läge?

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Intrimmning av vattenburen värme?
« Svar #34 skrivet: 25 nov-11 kl 23:25 »
Efter att ha funderat lite till så tror jag installatören har kastat om framledning och tank anslutning på shunten. När shunten är det minsta öppen så laddar den för fullt från tanken, när du sedan stänger shunten helt så blir det "kortis" och flödet stannar helt. Självklart blir det då kallare inomhus. Men eftersom flödet står still så sjunker inte tempen nämvärt på rören inne i pannrummet. Detta stämmer också bra med att det slutar svirvla i rören när du stänger shunten, vattnet blir ju helt stillastående då.

Halte

  • Gäst
SV: Intrimmning av vattenburen värme?
« Svar #35 skrivet: 25 nov-11 kl 23:27 »
Efter att ha funderat lite till så tror jag installatören har kastat om framledning och tank anslutning på shunten. När shunten är det minsta öppen så laddar den för fullt från tanken, när du sedan stänger shunten helt så blir det "kortis" och flödet stannar helt. Självklart blir det då kallare inomhus. Men eftersom flödet står still så sjunker inte tempen nämvärt på rören inne i pannrummet. Detta stämmer också bra med att det slutar svirvla i rören när du stänger shunten, vattnet blir ju helt stillastående då.
Men va faan..
Det innebär ju att skiten måste loss igen?

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Intrimmning av vattenburen värme?
« Svar #36 skrivet: 25 nov-11 kl 23:31 »
Skruvar man loss skruven till vredet och lyfter graderingsskivan som sitter fast med små piggar på baksidan kan man vrida ventilen hur som helst.. Kan det vara så att man på något vis måste vrida allt till ett korrekt läge?
Tyvärr så kan inte jag svara på detta. Men efter att ha snabbläst instruktionen för din ventil så kan du mycket väl ha rätt.

Halte

  • Gäst
SV: Intrimmning av vattenburen värme?
« Svar #37 skrivet: 25 nov-11 kl 23:32 »
Tyvärr så kan inte jag svara på detta. Men efter att ha snabbläst instruktionen för din ventil så kan du mycket väl ha rätt.
Var hittade du den? Har letat men ej funnit

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Intrimmning av vattenburen värme?
« Svar #38 skrivet: 25 nov-11 kl 23:39 »
Det var nog snarare ett produktblad ser jag nu
http://www.lkacaso.se/Global/LK_Acaso/Produktdatablad/TERMOMIX%20DS_CS%20(SE)%20200408.pdf
Jag fick uppfattningen när jag ögnade igenom den att det gick att vrida inanmätet till önskad funktion, men jag kan mycket väl ha fel här.
Men jag tycker att din installatör får komma rätta till det han har ställt till med.

Halte

  • Gäst
SV: Intrimmning av vattenburen värme?
« Svar #39 skrivet: 25 nov-11 kl 23:58 »
Mjo, men då är det tisdag innan han är här, tidigast.. Han är "odigital" så man får ringa och prata med hans fru i "växeln" mellan 9-11 och så får han meddelandet på kvällen, ringer upp, och om jag är påstridig kanske han kan komma nästa dag.. :) Så då är det tisdag.

Men tittar man på skisserna i det där dokumentet, "blandning" och "fördelning" så känns det ju helt klart som om att man borde kunna bara vrida axeln åt det hållet när man lossat på "ratten"..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

768 gäster, 1 användare
carlie2

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser