Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med mjölet i fodersäckarna?  (läst 5090 gånger)

Dajen

• Uppland
Vad göra med mjölet i fodersäckarna?
« skrivet: 23 nov-11 kl 23:16 »
Jag börjar bli utomordentligt less på att fodret jag köper består till så stor del av mjöl. Hönsen vägrar äta det och jag har provat att blanda det till gröt - både med vatten och med fil, men de ser riktigt kränkta ut när jag kommer ut med den sörjan på morgonen (de är vana vid en rejäl portion matrester till frukost) :P
Jag har provat flera fabrikat, just nu är det Edel, som jag tyckte var bättre än Granngårdens i början, men senaste säckarna har varit katastrof. Jag ska omgående börja blanda foder själv, men har flera säckar färdigfoder kvar - och många kilo "mjöl"! Detta är naturligtvis inget enormt problem egentligen - jag kan givetvis kasta bort det om jag har lust, men det känns så himla ONÖDIGT. Har ni några tips på något gott man kan blanda med för att de ska äta det? Vodka?  ::) Funderar på att inleda ett bakexperiment... :)

anders 67

• Dalarna
SV: Vad göra med mjölet i fodersäckarna?
« Svar #1 skrivet: 23 nov-11 kl 23:23 »
Pelleterat hönsmat har inte funnits så där rysligt länge, kanske 10 år
Innan var allt värpfoder och kycklingstar mjölfoder och tänk då käka hönsen det utan problem  ;)  ;)  ;D
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Dajen

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 23 nov-11 kl 23:30 »
 :) Ja, det vet ju jag också. Och det är klart att om jag inte gav mina bortskämda höns något annat så skulle de ju bli TVUNGNA att äta det till slut, även jag skulle ju hellre äta fodermjöl än att svälta ihjäl. Men jag har provat att inte fylla på en hel dag, några gånger. Mjölet ligger ändå kvar. Jag har det ju inte så eländigt ställt att jag har lust att svälta dem i dagar för att de ska äta. Då slänger jag hellre mjölet till råttorna.  :P Jag är bara sugen på att komma på en bra grej att göra med det...

Luppa

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 23 nov-11 kl 23:31 »
Våra höns kan inte ha hört det där om att käka det utan problem, tyvärr... När vi köper pelletskross så går det mängder med foder, det mesta hamnar på golvet  >:(  50% av säcken är mjöl känns det som, och det äter inte våra höns.
Men när vi ger pelleterat blir det knappt något spill alls, och säckarna räcker betydligt längre!
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Diantha

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 nov-11 kl 00:40 »
Spara mjölslattarna i en hink med lock , bra att ha när det kommer kycklingar.

_PoLo_

• -
« Svar #5 skrivet: 24 nov-11 kl 00:53 »
Har aldrig upplevt att det skulle vara någon större del "mjöl" i våra säckar, och då säljs de här i 40kg's så i teorin så borde ju risken för "malning i botten" vara betydligt större iom den högre vikten på säckarna? Dock så är ju vårt foder av finskt fabrikat, finnar är ju överlag mera kända för hur packade de blir så det kanske även gäller hur bra de packar pelletsen före de krossas?  ;D

johe71

« Svar #6 skrivet: 24 nov-11 kl 07:33 »
Har aldrig upplevt att det skulle vara någon större del "mjöl" i våra säckar, och då säljs de här i 40kg's så i teorin så borde ju risken för "malning i botten" vara betydligt större iom den högre vikten på säckarna?

jag skulle gissa på att det har mer att göra med om säcken packas i början, mitten eller slutet på batchen i fabriken än storleken på säckarna... därför kan samma märke variera ganska mycket i mjölighet vid olika inköpstillfällen...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 24 nov-11 kl 07:43 »
Pelleterad hönsmat som exempelvis Allfoder finns som  skuren pellets (SP) och pellets kross (PK). Alla ni som har så mycket problem med mjöl som hönsen inte äter kanske skulle prova att köpa SP istället för PK. Har era butiker det inte hemma så borde dom kunna ta hem det om ni ber om det.

Själv har jag PK till mina höns då jag kan köpa det billigt av en grannbonde. Mina höns äter det men sedan fyller jag å andra sidan inte på förrän det börjar bli tomt i foderautomaten  >:D Fördelen är att dom inte skvätter runt lika mycket mes PK så jag tuycker faktiskt spillet minskar  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #8 skrivet: 24 nov-11 kl 08:39 »
Jag har börjat sila fodret. Får då ner mjölet i en spann innan jag utfodrar hönorna. Jag läste på innehållsförteckningen på mina säckar och där är inget som inte mina minigrisar kan äta. Så mjölet blandas med lite vatten och utfodras till minigrisarna lite om växlande så att det hamnar till olika grupper grisar så att inte en gris hela tiden äter av det.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 24 nov-11 kl 08:50 »
Jag använder Svenska Foder..... inget mjöl här ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 24 nov-11 kl 09:13 »
Jag använder Svenska Foder..... inget mjöl här ;)
Det beror på att dom bara har skuren pellets   :D Det är inte mjöl i Lactamins SP säckar heller. Men om man köper pellets kross så får man ju vad man köper  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 24 nov-11 kl 09:18 »
Mina älskar "mjölet" utrört i lite vatten/fil .
Äter det hellre än det pelleterade.
Hedemorahöns

Dajen

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 24 nov-11 kl 09:59 »
Hmm...jag får alltså antingen a) köpa en minigris, b) fortsätta med gröten och hoppas att de vänjer sig - eller c) helt enkelt be min återförsäljare fixa fram något annat än pelletskross. Jag har lydigt köpt det de har tagit fram... :-[
Fast nu ska jag övergå till spannmål och ev värpkoncentrat - bor på en gård där jag kan köpa extremt närproducerat vete och korn riktigt billigt så jag fattar inte att jag köpte helfoder från början...

Tack för alla svar! :D

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 24 nov-11 kl 10:00 »
Jag gick över till pelleterat foder. Största problemet är att utbudet är mycket mindre, Lantmännen har bara två foder på säck som är pelleterade, Allfoder Veg och Värp-koncentrat.
Dessutom upplever jag att det pelleterade fodret är något dyrare än pelletskrosset. Men det gör inget när spillet nu verkar bli mindre. Mina var tveksamma till pelletsen i 1-2 dagar sedan vräkte de i sig av det. Men mina äter precis allt som jag har gett dom förutom brödbitar som de totalt ratar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 24 nov-11 kl 11:19 »
ja man upptäcker snart att hönsen är lika olika som vi
i vad de tycker är gott.
Hedemorahöns

MrsB

• Småland
« Svar #15 skrivet: 24 nov-11 kl 17:23 »
Jag blandar "mjölet" med havregryn och vatten. Det får sedan stå och svälla någon timme. Hönsen är galna i denna här blandningen. Köper Svenska Foders Opti Värp så det är väldigt lite "mjöl" i säcken. Tror att hönsen önskar att det skulle vara lite mera "mjöl" i säcken  ;D

timjan86

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 24 nov-11 kl 17:44 »
Ok, liiite OT förvisso men kan inte låta bli...
Jag lärde mig ett "nytt" dialektalt ord igår:
Såll (tydligen Kindsmål enligt äldre gubbe)
Betyder att man tar mjöl som inte duger till bakning och rör ut med vatten, ges till höns. Lite roligt att läsa din fråga sähär dagen efter att jag lärt mig det :)
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 24 nov-11 kl 19:11 »
Gröpe är väl samma ?(torrt)
Stöpa är det när det blir blötlagt ;)
Hedemorahöns

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #18 skrivet: 24 nov-11 kl 20:18 »
För många år sedan försvann min mormor och farmor som båda var på besök samtidigt. Vi andra skulle fika men kunde inte hitta dem. Efter en del ropande och tjoande hittades de två damerna ivrigt debatterande om hurvida det var bäst att sölla eller drava hönsmaten. Båda dessa äldre damer (80+) var mycket envisa med att deras metod var bäst. I slutändan över en "fredsfika" kom vi fram till att sölla och drava är samma sak  ::) Den ena metoden funkar bäst i Halland den andra i Småland  ;)

Många gamla ord med lantbruksanknytning håller på att försvinna ur språket  :(

Lycka

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 24 nov-11 kl 21:35 »
Vad kul att vi tar upp det här.
Vi får göra en ordbok med dialektala ord :D
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser