Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är honungen bra?  (läst 3978 gånger)

Linnea Christina

• Uppland
Är honungen bra?
« skrivet: 30 sep-06 kl 09:28 »
Hej!
Vi har för ovanligthetens skull fått en burk honung direkt från en biodlare istället för från affären.
Saken är den att den ser helt annorlunda ut än den vi brukar ha. Min syster är övertygad om att den är dålig, själv tror jag inte det. Det vore trevligt att höra från någon kunnig person om han/hon tror den är okej.
Den är mörkt gyllenbrun och flyter lös honung ovanpå den mer fasta. På kanten har fastnat klumpar som liknar det glanslösa geléaktiga man kan hitta i en kastrull som det varit brunsås i (öm.. om ni förstår...). Den luktar starkt men gott.
Hoppas någon har lust att svara!
Torpare med ena foten i 1800-talet och andra i nutiden.

Suresh

• Gäst
Re:Är honungen bra?
« Svar #1 skrivet: 30 sep-06 kl 10:00 »
Gyllenbrun och lös - låter som ljunghonung. God, men jäser lätt eftersom vattenhalten är hög.

Linnea Christina

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 30 sep-06 kl 17:07 »
Tack för det! Då är den alltså fullt ätlig i alla fall, så länge den inte har jäst. :)
Torpare med ena foten i 1800-talet och andra i nutiden.

G Frick

« Svar #3 skrivet: 01 okt-06 kl 11:39 »
Ja, den är bra. Ät och njut. Skulle den börja lukta illa har den börjat jäsa, men det är inte så farligt som det låter, du kan fortfarande använda den i matlagning t. ex.

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #4 skrivet: 01 okt-06 kl 18:36 »
Om du inte vill att den skall kristallisera sig (kristallisering innebär att den ej längre är rinnande) så lägger du den i frysen. Där kan den ligga i flera år om du vill. Honung kan i stort sett ha vilken färg som helst, t o m svart. Detta beroende på var bina hämtat sin nektar och pollen. Ibland hettas kristalliserad honung upp, och en massa fint förstörs då. Honung från länder utanför Sveriges gränser (som ej är kontrollerat av SBR) kan vara manipulerad på det viset.

Klumparna kan ju också vara vax eller blandning av vax och honung. Det kan man också äta om man vill. Sannolikt är den honung du fått från biodlaren betydligt värdefullare, smakrikare och bättre än vad du någonsin kan köpa i affären. Oftast blandas en massa honungssorter ihop när den säljs. Men hör med biodlaren var bina har hämtat sin nektar.

Smakerna på honung är lika månag som färgerna om inte än mera.  

Sitiens

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 okt-06 kl 16:30 »
Hetta inte upp den över 40 grader, vad du än gör! I mikrobiologin fick jag nyss lära sig att honungens antibakteriella inverkan försvinner vid 40 grader. Vänta även på att ditt te har hunnit svalna lite innan du tillsätter honung.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 okt-06 kl 16:42 »
Jag trodde den honung man köper i affären är identisk med den man skulle få om man köper den direkt från en biodlare. Det brukar ju stå på på burken vilken biodlare honungen kommer ifrån, inklusive telefonnummer om man skulle vilja ringa och klaga på innehållet.

Rolfserud

• sm4bij
    • Värmland
    • www.biprodukter.nu
« Svar #7 skrivet: 18 okt-06 kl 21:37 »
Den honung du köper i affären kan aldrig jämnföras med den honung som kommer från en mindre biodlare som sortskattar honungen. Tex Raps, Vitklöver, Hallon, Ljung. Varje sort har sin speciella färg och smak... Som olika vinsorter....
Den större biodlaren eftersträvar en enhetlig smak och färg hela året om och blandar de olika sorterna så den blir sådan.
Den är också perfekt men du missar smaksensationerna....
Fram för handrörd sorthonung.....
Ljungen är KUNGEN av alla honungssorter och priset blir därefter då ljungen inte ger nektar varje år trots att den blommar fint.
I år var ett sånt år i mina trakter. Rapsen blommade 3-4 dagar och blev ingen skörd alls, Bönderna fick inte heller någon olja...
Allt gäller i mina trakter.
Lokala variationer är stora....
Rolfserud

Eyvind

• Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 26 okt-06 kl 20:38 »
Ljungen är KUNGEN av alla honungssorter och priset blir därefter då ljungen inte ger nektar varje år trots att den blommar fint.
I år var ett sånt år i mina trakter. Rapsen blommade 3-4 dagar och blev ingen skörd alls, Bönderna fick inte heller någon olja...
Allt gäller i mina trakter.
Lokala variationer är stora....

Hej!
De år som Ljungen inte ger någon Nektar! Det är väl den varma sommaren som har varit. Då sjunker grundvattnet, blir det som i år, värmebölja som varar långt in på hösten. :-\
Mvh
Eyvind

robinason

« Svar #9 skrivet: 31 jan-07 kl 18:29 »
Visst kan man köpa "bra" honung i affären. Jag producerar honung. Säljer direkt till konsument, och till butik. Lovar att innehållet är exakt detsamma!

robinason

« Svar #10 skrivet: 31 jan-07 kl 18:30 »
Ska kanske tillägga att det vill till att hitta honung i butiken som levererats direkt av en biodlare och inte behandlats industriellt på någon stor tappstation för att mitt tidigare inlägg ska stämma fullt ut.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 31 jan-07 kl 19:10 »
Jag trodde den honung man köper i affären är identisk med den man skulle få om man köper den direkt från en biodlare. Det brukar ju stå på på burken vilken biodlare honungen kommer ifrån, inklusive telefonnummer om man skulle vilja ringa och klaga på innehållet.

Står biodlarens namn och telefon, så kommer den med stor säkerhet från honom. Annars säljs ju mycket honung från Argentina och andra länder i handeln. Men:
Köp Svensk Honung!

Edgar

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #12 skrivet: 02 jun-07 kl 22:11 »
Svensk honung har förhoppningsvis sluppit utsättas för gamla oljefat och uppvärmning.
vart än jag mig i världen vänder - så försöker jag hitta en biodlare

Vad som dock förbryllar mig är allt som säljs som "honung"

När honungen bedöms så beaktas
  • Renhet. - T.ex. genom att se så inget skräp finns i botten av burken
  • Konsistens/Vattenhalt - Här har bedömningen tydligen blivit uppluckrad. Förr hade bedömningskommitten en metallkon som inte fick sjunka ner i honungen mer än visst mycket under en viss tid. Nu accepteras lösare honung. Jag vet inte om det är "marknadskrafterna" som pressat fram detta för att bli av med en honung av lägre kvalitet/högre vattenhalt..?
    Givetvis kan den även röras sönder så att den aldrig kan "stelnar"
    Druvsockret kristalliserar(kanderar) först och sedan kanderar fruktsockret på dessa kristaller. Därför är det viktigt att röra sönder kristallerna så att de blir mindre och flera.
    Konsistensen skall vara lent smörig och utan kännbara kristaller
  • Förpackning - Förpackningen skall vara ren och inget slafs på locket.
  • Lukt/Smak - Honungens färg och smak präglas ju av den blomma den kommer från. Så den kan variera starkt. Men givetvis fär den inte lukta fisk eller jäst...  ;) inte citron eller vitlök heller...
  • Färg - Färgen varierar ju också mkt starkt beroende på vart bina hämtat nektarn. Från nästan vitt till mörktbrun. Förr när slungorna ofta var gjorda av bleckplår så kunde detta påverka honungens färg och smakl om slungan var felskött. Slungan skulle ha ett skyddande skikt av honung när den förvarades och skulle således inte diskas förrän den skulle användas.
poäng 0 till 3 multipliceras med ett poängvärde. Som ni ser på det bifogade bedömningskortet så läggs största vikten på renhet och konsistens och minst på färgen
http://www.biodlarna.se/MedlemsService/Blanketter/Medlemsblanketter/honungsbedomningskort.pdf
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser