Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ägg  (läst 1286 gånger)

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
Ägg
« skrivet: 21 nov-11 kl 08:14 »
Vågar jag ge hönsen ett kokt ägg som hamnat på gödselbingen? Det gick lite sönder i skalet och det var lite bajs på det. Kan det vara farligt för hönsen? Jag tycker det är så synd att bara kasta det!
MVH Rosita zon 1

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Ägg
« Svar #1 skrivet: 21 nov-11 kl 08:19 »
Det kan du absolut,  men sönderdela det så att det inte ser ut som ett ägg, hönsen kan annars få olämpliga ideer.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Ägg
« Svar #2 skrivet: 21 nov-11 kl 08:31 »
Tack för ditt snabba svar!

Jag gjorde en väl genomstekt äggröra av ägget och ska ge dem det i eftermiddag.

Varför lägger hönan ägget på sittpinnen egentligen? Det händer ju inte alltför ofta, men hon värper bara ca 2-3 ägg i veckan nu, så det gör mig ledsen när det händer.  :'( Vill så gärna ha de få ägg jag får.
MVH Rosita zon 1

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Ägg
« Svar #3 skrivet: 21 nov-11 kl 08:38 »
Varför lägger hönan ägget på sittpinnen egentligen?

hon kanske är inne i en rutin som gör att hon brukar lägga sina ägg tidigt på morgonen, och har du inte extraljus så kanske hon, ibland, inte orkar "hålla sig" tills dess att det är ljust nog att gå till redet?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Ägg
« Svar #4 skrivet: 21 nov-11 kl 09:01 »
Lägg ett tjockt lager mjukt strö på bajsbrädan. Så går äggen i alla fall inte sönder.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Ägg
« Svar #5 skrivet: 21 nov-11 kl 09:09 »
Hon brukar inte lägga sina ägg förrän sen förmiddag och jag går ut och tänder vid 6-tiden, men hon kanske värper tidigare de gångerna ägget hamnar fel.

Det där med strö under sittpinnarna kan jag ju prova, tack för tipset!
MVH Rosita zon 1


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser