Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken bank är bäst?  (läst 16177 gånger)

P. M. Alsö

• Östergötland
Vilken bank är bäst?
« skrivet: 15 nov-11 kl 18:13 »
Hej, forum!

Jag har funderat ett tag på det här med bank och vilken man bör ha. Rent spontant tror jag att det är storbankerna som tjänar pengar på mig och inte tvärt om men detta har jag inga belägg för. Man vill ju i. o. f. s. kunna ta ut pengar och få i hela landet. Å andra sidan är det kanske riskabelt att ha sina pengar i en allt för liten bank?

Jag bor ihop med min fästmö och vi funderar väl på att köpa oss en bostad om så där ett år, och jag undrar om det är någon där ute som har några tankar om hur man bör tänka i valet av bank. För tillfället har jag Nordea och jag bor i Norrköping. Man måste väl antagligen bo i närheten för att ha kolla på de små bankerna här omkring.

Jag är alltså intresserad av vad man bör tänka på i valet av bank. Man kan ju inte fråga en banktjänsteman då denne kommer säga att sin bank är bäst.

Med hopp om svar.

rangs

• -
SV: Vilken bank är bäst?
« Svar #1 skrivet: 15 nov-11 kl 18:14 »
och med risk menar du? du är ju skyddad av insättnings garantin även om det är en liten bank
Kärlek och krig är detsamma, och krigslister och taktik är tillåtna i båda

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 15 nov-11 kl 18:50 »
Jag tycker man skall satsa på småbankerna.Ha flera småinternetbanker plus en som har kontor där du bor inte ofta men ibland kan man ju behöva träffa någon live.
Pratar vi sparande tycker jag ikano,forex,svea,hoistspar,LFbank är bra ,de har insättningsgaranti.
En annan som inte har garantin men vad jag känner till är stabil är akelius spar bra ränta"valfri skatt".
Enl mig är Roger Akelius ett säkert val stabilt bolag med mycket fastigheter och låg skuldsättning iallafall vad jag känner till.Har aldrig under mina 15 år haft problem med dem,det enda jobbiga är att de alltid kommer med massa erbjudande så man börjar nästan fundera .
Snackar vi värdepapper så kan alla tjäna pengar vid uppgångar ,det gäller att ligga rätt vid nergångar och där tycker jag "akelius"  ancoria har klantat sig om man jämför med avanza.
Lycka till
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 15 nov-11 kl 18:53 »
Vad jag har forstatt sa ar lansforsakringar ett cooperativ sa den vinst som blir gar tillbaka till kunderna i form av billigare forsakringar och sant. Men de ar sakert ocksa bara skit. Men om man ska valja mellan pest eller kolera sa kanske :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

jenses

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 nov-11 kl 21:08 »
Vad jag har forstatt sa ar lansforsakringar ett cooperativ sa den vinst som blir gar tillbaka till kunderna i form av billigare forsakringar och sant. Men de ar sakert ocksa bara skit. Men om man ska valja mellan pest eller kolera sa kanske :)
Jag har lärt mig något av min långvariga relation med LF:
När de börjar kalla dig för förmånskund
(sånt blir man när man samlar olika försäkringar och banktjänster hos dem),
är det verkligen dags att dra iväg och söker efter ett alternativ.

Vad de egentligen menar med detta är nämligen inte att
du kan kan utnyttja några förmåner (jo, på pappret någon hundring om året),
utom de pratar om sitt eget företag som kan göra det och faktiskt gör det  :P

Och att man har varit förmånskund i fem år betyder inte heller
att man får ett litet lån av deras bank när det behövs, glöm det bara...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 15 nov-11 kl 21:11 »
Forex ;D helt super! Kontant uttag upptill 50 000kr i handen direkt utan frågor o papper.
Snabba , bra o finns överallt!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 nov-11 kl 21:15 »
Forex ;D helt super! Kontant uttag upptill 50 000kr i handen direkt utan frågor o papper.
Möjligt om man bor vid en medel stor stad ja skulle få åka 12 mil tur och retur

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 15 nov-11 kl 21:37 »
Swedbank o forex.
Aldrig nordea då dom fanimej inte låter folk få ta ut sina egna pengar.

Visst är det så Pålle.Men då får man ha internetbank ist .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #8 skrivet: 15 nov-11 kl 22:21 »
HANDELSBANKEN...  jättebra..  ;D
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #9 skrivet: 15 nov-11 kl 22:27 »
Ja visst är det bra ,aldrig några frågor  och kontanter har de ju alltid gott om.
LF har inga pengar och Nordea får problem om man vill ta ut 10-15000 kr kontant.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #10 skrivet: 15 nov-11 kl 22:28 »
Swedbank har aldrig svikit mig men Nordea är skit!

Livspusslet

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 nov-11 kl 02:09 »
och med risk menar du? du är ju skyddad av insättnings garantin även om det är en liten bank
nej det är du ju INTE,du är bara garanterad om den banken är med på insättningsgarantins lista över anslutna institut(banker) men de flesta är med ,men inte alla dock.
kolla gärna på anslutna institut:
https://www.insattningsgarantin.se/sv/Insattningsgarantin/Anslutna-institut/

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 16 nov-11 kl 02:19 »
JAK eller EKO-banken. Det enda moraliskt ratta alternativet. Perfekt om du vet att du anda skall kopa bostad inom nagot/nagra ar. Man far billigare/battre lan om man sparar forst. Lagre lanerantor kommer du heller aldrig att hitta. Det finns ingen anledning att sponsra storbankernas bonusar. Dessutom ar det ju hogst oklart vilka banker som kommer att overleva den pagaende skuldkrisen.

Mitt lilla rad.

Livspusslet

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 nov-11 kl 02:24 »
JAK eller EKO-banken. Det enda moraliskt ratta alternativet. Perfekt om du vet att du anda skall kopa bostad inom nagot/nagra ar. Man far billigare/battre lan om man sparar forst. Lagre lanerantor kommer du heller aldrig att hitta. Det finns ingen anledning att sponsra storbankernas bonusar. Dessutom ar det ju hogst oklart vilka banker som kommer att overleva den pagaende skuldkrisen.

Mitt lilla rad.
om JAK banken går i konkurs förlorar du alla dina pengar.

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 16 nov-11 kl 02:34 »
Swedbank har aldrig svikit mig men Nordea är skit!

Jag tycker precis exakt tvärtom... :)

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 16 nov-11 kl 05:28 »

Jag forstar inte vad du menar. JAK-bankens kunder skyddas av den statliga insattningsgarantin precis som flera andra banker i Sverige. Inte alla, men de flesta.

Eller ar det nagot annat du syftar pa?

Svammel.

Edit: JAK-banken finns ju till och med pa listan du sjalv lankade till.

Suresh

• -
« Svar #16 skrivet: 16 nov-11 kl 06:20 »

Du förlorar 200 kr - din insats som medlem. på samma sätt förlorar du ditt aktiekapital i SE-banken om den går i konkurs.

Suresh

• -
« Svar #17 skrivet: 16 nov-11 kl 06:21 »
Jag forstar inte vad du menar. JAK-bankens kunder skyddas av den statliga insattningsgarantin precis som flera andra banker i Sverige. Inte alla, men de flesta.

Jaså? Vilka skyddas inte?

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 16 nov-11 kl 06:27 »
Jaså? Vilka skyddas inte?

Livspusslet lankar till en bra sida med alla anslutna banker etc. Ta en titt pa den och kor sedan uteslutningsmetoden. Det brukar sta pa bankernas (etc.) hemsidor om de ar anslutna eller inte.

Har far du svar pa fler fragor du kanske inte hade men iaf:
http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/sa-skyddas-dina-pengar-av-insattningsgarantin

Edit: Akelius har ingen insattningsgaranti, men i gengald har dom hog ranta.
http://www.akelius.com/invest/index.asp

Edit 2: Har har du en bra sammanstallning pa vilka rantor man far, vilken service, vilken garanti, etc.
http://www.sparrantan.se/
« Senast ändrad: 16 nov-11 kl 06:36 av Tokyoboy »

Suresh

• -
« Svar #19 skrivet: 16 nov-11 kl 08:16 »
Livspusslet lankar till en bra sida med alla anslutna banker etc. Ta en titt pa den och kor sedan uteslutningsmetoden. Det brukar sta pa bankernas (etc.) hemsidor om de ar anslutna eller inte.

Banker MÅSTE vara anslutna vad jag vet. Det är därför jag undrar vilka som inte är det? Annat gäller för finansbolag.
Citera

Har far du svar pa fler fragor du kanske inte hade men iaf:
http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/sa-skyddas-dina-pengar-av-insattningsgarantin

en gammal länk. insättningsgarantin är nu höjd till 900 000 kr.
« Senast ändrad: 16 nov-11 kl 08:20 av Nigantha Nataputta »

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 4 användare
Biofilo, ärt, Vallheden, Blenderbzf

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser