Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hanarna som flyger långt?  (läst 1933 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
hanarna som flyger långt?
« skrivet: 13 nov-11 kl 11:50 »
Satt o titta på "Studio natur" och det började pratas om brevduvor. Dem nämner då att det endast är hanarna som man tävlar med, och det är för att dem vill hem till fruarna. Stämmer detta? Hade jag isåfall ingen aning om. Aldrig hört något om det :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

David97

• Gäst
SV: hanarna som flyger långt?
« Svar #1 skrivet: 13 nov-11 kl 12:20 »
Kan väl inte stämma?? Det är väl oftast damerna som åker hem till herrarna?? Herrarna åker åt andra hållet :D.. Skämt åsido, Jag tror iaf inte detta, kan inget om duvor men....

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 13 nov-11 kl 21:44 »
Läs detta?

http://brevduvor.dinstudio.se/text1_40.html

Från sidan

Citera
Redan under forntiden lärde sig människan att använda duvans välutvecklade förmåga att hitta hem till boet och sin maka.

Skumläste lite på andra flikar med där jag såg de skrev om olika hanar som tävlat för ägaren ... Men som sagt, skumläste så kan ju stå något annat med. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 13 nov-11 kl 22:27 »
Har frågat lite folk och när man flyger långt så använder man nästan alltid hanarna. Flyger man dock en mindre sträcka kan honorna också funka bra =)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

duvan

• -
    • Enebacka
« Svar #4 skrivet: 06 dec-11 kl 10:32 »
Det finns olika "system" när man tävlar!
Ett system är den s.k "änkemetoden" där man bara tävlar med hanarna och honorna sitter i redfacken och väntar på hanen. På det sättet är hanarna alltid väldigt motiverade.
Ett annat system är den "Totala änkemetoden" där både honor och hanar tävlas, men inte samtidigt och sedan finns den s.k "Naturliga" metoden där honor o hanar går tillsammans och man tävlar med båda könen men den ena i paret stannar hemma o vaktar/ruvar i boet.

Man får lika bra resultat på båda könen så det systemet beror på vad man tycker fungerar bäst.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser