Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmepaneler  (läst 8447 gånger)

Monica

Värmepaneler
« skrivet: 12 nov-11 kl 20:16 »
Har suttit och läst lite om olika uppvärmingsmetoder för mitt gamla stall som numera är shamanrum och verkstad. Det lutar på luftvärmepump, men så kom det ett mail om värmepaneler. Någon som har erfarenhet av detta?

Kan inte någonstans på deras sidor få fram info om vad som krävs i effekt kontra vad det ger i effekt.... Det enda de skriver är att man sparar 50 % av sin elkostnad, vilket inte säger ett dugg....

sydtobak

• Skogstorpare
SV: Värmepaneler
« Svar #1 skrivet: 12 nov-11 kl 20:21 »
Om det är detta du menar så kan jag rekommendera det http://www.solarventi.se/
Min bästa ägodel är min vedspis!

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 nov-11 kl 20:28 »
Dyra, men väldigt bra, om det är vattenbaserad värme som gäller. http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?produktid=158&Kategori=36&Produkttyp=9

Monica

« Svar #3 skrivet: 12 nov-11 kl 20:31 »
Nej det var det inte men ändå intressant.

Det här är det jag pratar om http://thermonordic.com/spage.php?page=327&lang=5

Gubben har byggt luftsolfångare som ska komplettera, så de monteras under våren (vi har inte hunnit än i år)

Monica

« Svar #4 skrivet: 12 nov-11 kl 20:33 »
Dyra, men väldigt bra, om det är vattenbaserad värme som gäller. http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?produktid=158&Kategori=36&Produkttyp=9

nej inget vattenbaserat system finns. Har ingen lust att dra in iheller. Då funkar luftvärmepumpen bättre och kostnaderna minskar

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #5 skrivet: 12 nov-11 kl 22:19 »
Nej det var det inte men ändå intressant.

Det här är det jag pratar om http://thermonordic.com/spage.php?page=327&lang=5

Gubben har byggt luftsolfångare som ska komplettera, så de monteras under våren (vi har inte hunnit än i år)

Det ger inte mer värme än vilket direktverkande el-element som helst. Men möjligen KÄNNS det varmare om man befinner sig framför panelen. Den avger tydligen värmen i första hand som värmestrålning. Det innebär att föremål som bestrålas värms upp och i sin tur värmer luften. Risken är att du blir varm på ena sidan och kall på den andra?

Fast det verkar väldigt dyrt ...  Det där pratet om bakteridödande silver och joner verkar knepigt. Jag vill inte ha ett element som är bakteriedödande. Vad skulle det vara bra för?

Du får en 1 000 Watt infravärmare för 179:- på Clas Ohlsson. Lite annan typ av värmare, men troligen precis lika energibesparande, och du får flera tusen kronor över att köpa el för ...

Och du har råd att köpa två så att du kan bli varm på båda sidor samtidigt.

Jag tror att det bästa och effektivaste är att använda värmepumpen så mycket det bara går.

_ingemar_

« Svar #6 skrivet: 13 nov-11 kl 00:12 »
bäst är nog en luft/luft värmepump kompiterad med vanliga el-element. det har förekommit dyliga el paneler förr typ -70 tal då sattes de i taken. hälso aspekterna verkar bara vara skojeri  (:)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #7 skrivet: 13 nov-11 kl 00:48 »
Oj, vilket massa nonsens.

Alla el-element har en verkningsgrad på 99,99% kanske något mindre om de har en ljusstark kontroll-lampa, något högre om de inte har en lampa.

Thermo-nordic vill dessutom takmontera sina paneler och det har aldrig varit en bra ide, om man inte primärt vill värma upp övervåningen i sitt hus.

Att sedan påstå att deras värmepaneler motverkar högt blodtryck och en massa andra besvär är ju bara blaj.

Skojarföretag.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 13 nov-11 kl 01:04 »
I en äldre version av deras hemsida så lovade dem att det även ska bota cancer.
http://www.webcitation.org/5uAB4TSTb

Domännamnet är registrerad genom en anonymiseringstjänst och de har inget namn på hemsidan.

Köp ett värmeelement på biltema eller clasisjön för nån hundring, de fungerar minst lika bra.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 13 nov-11 kl 01:16 »
Köp ett värmeelement på biltema eller clasisjön för nån hundring, de fungerar minst lika bra.

Ja men, förebygger de depression och lindrar klimakteriebesvär ;)?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #10 skrivet: 13 nov-11 kl 01:20 »
Ja men, förebygger de depression och lindrar klimakteriebesvär ;)?

Det sista vet jag väldigt lite om, men man slipper bli deprimerad av att ha blivit lurad.

Richard

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 nov-11 kl 11:48 »
Citera
2. Sunjoy Radiant-Heating System generates heat by delivering radiant heat deep into the human skin, as if you were sunbathing. In other words, there is an effective temperature difference between one who is on a sunny spot and another who is on a dark spot.

Stulen från deras hemsida:
Citera
http://www.sunjoy.co.kr/eng/product/eco-friendly-heating.html

Det låter som en microugnsprincip,fast med andra våger.
Värmepumpar var också kritiserad i borjan.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #12 skrivet: 13 nov-11 kl 12:25 »
Stulen från deras hemsida:
Det låter som en microugnsprincip,fast med andra våger.
Värmepumpar var också kritiserad i borjan.

Denna sortens paneler har funnits sen 70 talet, de var inte en bra ide då och de är inte en bra ide nu.

Monica

« Svar #13 skrivet: 13 nov-11 kl 18:11 »
Åh vad många bra svar  ;D och bekräfta precis det jag själv kände...

Visst blir man misstänksam när de lovar bot och förbättring på alla möjliga sjukdomar  ::)

Ja, det blir luft/luft värmepump och så gubbens luftvärmeanläggning, den är ju gratis så när som fläkten som blåser in när det blir för varmt i anläggningen. Tror nog att det blir det billigaste alternativet

Tack alla!

Richard

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 nov-11 kl 18:43 »
Denna sortens paneler har funnits sen 70 talet, de var inte en bra ide då och de är inte en bra ide nu.
Jag har kommit till 2008,så om du kan komma med en argument och bevis(länkar osv).
Hittils har jag inte hittat nån vetenskapligt argument förutom att du kommer med:
Citera
Thermo-nordic vill dessutom takmontera sina paneler och det har aldrig varit en bra ide, om man inte primärt vill värma upp övervåningen i sitt hus.
utan att veta hur systemet verkligen fungerar.

Richard

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 nov-11 kl 18:49 »
bäst är nog en luft/luft värmepump kompiterad med vanliga el-element. det har förekommit dyliga el paneler förr typ -70 tal då sattes de i taken. hälso aspekterna verkar bara vara skojeri  (:)
Verkar bar avara eller vetenskapligt bevisat?
forresten såna "el-paneler" fanns inte på typ-70talet.första keramiska el element gissar jag på typ-80 talet mitten på 80 talet skulle jag gissa.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #16 skrivet: 13 nov-11 kl 19:39 »
Jag har kommit till 2008,så om du kan komma med en argument och bevis(länkar osv).
Hittils har jag inte hittat nån vetenskapligt argument förutom att du kommer med:utan att veta hur systemet verkligen fungerar.

Varför letar inte du reda på varför det skulle vara en bra ide, om panelen gör allt vad thermonordic påstår är det extra ordinärt och kräver extra ordinära bevis. 

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 13 nov-11 kl 21:01 »
När jag var i tonåren hade nån kompis föräldrar sån takvärme. Satan vad kallt det blev under alla bord, dit kom ju ingen värme :-\
Var inget kul alls att sitta i soffan och se på tv...

Edit: Och no way att jag skulle vara först i trakten att testa nåt som heter "sunjoy" och marknadsförs på det sättet.
« Senast ändrad: 13 nov-11 kl 21:03 av Temeriaire »
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Richard

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 13 nov-11 kl 21:36 »
Du påstår att det är ingen bra ide ,så du ska leta....lycka till.

Broberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 13 nov-11 kl 21:44 »
När jag var i tonåren hade nån kompis föräldrar sån takvärme. Satan vad kallt det blev under alla bord, dit kom ju ingen värme :-\
Var inget kul alls att sitta i soffan och se på tv...

Edit: Och no way att jag skulle vara först i trakten att testa nåt som heter "sunjoy" och marknadsförs på det sättet.

Vad hette den där resebyrån som var med i nån skånsk serie? Låg i nån källare. Det var en gubbe och hans fru från öst. Den hade kunnat heta sunjoy.

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 1 användare
Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser